مشخصات فایل
عنوان: بررسی نگاه, جایگاه دیدن و فرآیند بینایی در هنر عکاسی
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 64
شما در این مقاله با مطالب مفید و ارزشمندی در مورد بررسی نگاه, جایگاه دیدن و فرآیند بینایی در هنر عکاسی آشنا خواهید شد.
بخشی از مقاله بررسی نگاه, جایگاه دیدن و فرآیند بینایی در هنر عکاسی را در ادامه مشاهده خواهید نمود:
عکاسی
اندیشه انتقادی در باب عکاسی در سدهی بیستم، بحثهایی در قبال قبول عکاسی به عنوان یک شکل هنری درابتدای این قرن، آثاری در بارة تأثیر عکاسی بر رسانههای هنری قدیمیتر، تحول تاریخ این رسانه و آثار اخر نویسندگان و در راستای ارائهی نظریهی در باره این راسانه را در بر میگیرد.
بسیاری از آثار متأخر در زمینة عکاسی معطوف به جریانهای گوناگون اندیشهی پسیمدرن در راستای شالودهشکنیمدرنیسم در هنر است.
در نظر نویسندگان و هنرمندانی که این آثار اخیر را عرضه کردهاند، پسی مدرنیسم را بحرانی در فرآیند بازنمایی غربتعریف کرد و عکاسی نقش بسیار مهمی ر در آن ایفا کرده است.
بسیاری از نظریهپردازان مطرح حوزهی عکاسی را به خاطر سرشت بینا رشتهاییاش مورد توجه قرار میدهند. شاید تنها خصلت غالب این رسانه انعطافپذیریاش باشد. این نکته با کاربردهای گوناگون این رسانه در عرصة فرهنگروشن میشود. کاربردهایی که تنها بخش اندکی از آنها وجهی هنری دارند...
دستگاه بینایی
نور از طریق قرنیه شفاف وارد چشم میشود. مقداری نوری که وارد چشم میشود، تابع قطر مردمک است، سپسعدسی، نور را برروی سطح حساس به نام شبکیه متمرکز میسازد عدسی چشم تقریباً همانند عدسی دوربین کارمیکند. انقباض و انبساط مردمک بوسیله دستگاه عصبی خودمختار تنظیم میشود. بخش پاراسمپاتیک تغییراتاندازه مردمک را بر حسب تغییرات میزان روشنایی کنترل میکند. (همانند دیافراگم دوربین عکاسی) بخش سمپاتیکنیز اندازه مردمک را کنترل میکند، و در شرایط هیجانی شدید، چه خوشایند یا ناخوشایند، موجب باز شدن مردمکمیشود. حتی تحریکات هیجانی خفیف نیز، اندازه مردمک را به گونهای منظم تغییر میدهد...
لحظهی رویت - چگونگی دیدن از دیدگاه ژاک لکان
دیدن عبارت است از داشتن مفهومی از چیزی که مقابل چشمهای ما قرار دارد بی آن که نیازی به فکر کردن در بارة آنباشد.
به منظور درک کردن این تجربه که فکر کردن در آن نقشی بازی نمیکند باید به دنیای بصری دوران کودکی، به اصل ومنشاء درک فضا برای همة ما بازگردیم. گویی که هنر، سینما و عکاسی بطور تصادفی در آن حوزه قرار میگیرد. نوزاد دوتا شش ماهه فرشتهوار لبخند میزند. احتمالاً فکر میکند فرشتة کوچکی روی سقف اتاقِ در پرواز است.
زمانی با صورتی که منظرهای برای نگاه کردن بشمار میرود - از چشمهای مادرش گرفته تا چشمهای آدمک مقوایی که به اونشان داده میشود - واکنش کاملاً شادمانة او لبخند است، لبخحند زیبایی که در برخورد با هر چشمی خوشامدگوییمیکند...
فهرست مطالب مقاله بررسی نگاه, جایگاه دیدن و فرآیند بینایی در هنر عکاسی
- پیشگفتار
- مقدمه
- عکاسی
- فصل اول:دستگاه بینایی
- دستگاه بینایی
- ژاک لکان
- لحظهی رویت - چگونگی دیدن از دیدگاه ژاک لکان
- چشم روشنایی
- رولان بارت
- روئت عکاسی از دیدگاه رولان بارت
- فصل دوم:دیدن در عکاسی – خواستگاه عکاس
- دیدن در عکاسی – خواستگاه عکاس
- فصل سوم:گزینش کادر
- گزینش کادر
- ثبت عکس - فنون عکاسی
- فصل چهارم:زیبایی شناسی در عکس
- زیباییشناسی در عکس (نگاه - معنا)
- فهرست اعلام
- فهرست منابع و مآخذ
دانلود مقاله بررسی نگاه, جایگاه دیدن و فرآیند بینایی در هنر عکاسی