فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:237
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
مقدمه ع
گفتار اول: نگرشی در عرصه موسیقی و شناخت رسالت موسیقی
1-1. شناخت موسیقی 2
1-1-1. ریشه یابی موسیقی 2
1-1-2. فلسفه موسیقی 4
1-1-3. دورنمای تاریخی موسیقی 18
1-1-3-1. فرهنگ های کهن و اولیه 19
1-1-3-2. موسیقی در بین النهرین 19
1-1-3-3. موسیقی در تمدن مصر 19
1-1-3-4. موسیقی در تمدن هند و چین 19
1-1-3-5. فرهنگ روم و یونانیان 20
1-1-3-6. قرون وسطی 22
1-1-3-7. رنسانس (کیهان، انسان و موسیقی) 23
1-1-3-8. دوران باروک (قرن 17 تا نیمه قرن 18) 24
1-1-3-9. قرن 18 تا اواسط نوزده 26
1-1-3-10. قرن بیستم 27
1-1-4. موسیقی در ایران 28
1-1-4-1. دوره کهن (موسیقی باستانی ایران) 29
1-1-4-2. موسیقی در زمان مادها 29
1-1-4-3. موسیقی ایران در دوران هخامنشیان 29
1-1-4-4. موسیقی در دوران سلوکیان و اشکانیان 30
1-1-4-5. موسیقی در دوران ساسانی (3 تا 7 بعد از میلاد) 32
1-1-4-6. دوره قرون وسطی: شروع دوره اسلامی (قرن 7 تا 10) و حمله ترک و مغول 32
1-1-4-7. موسیقی ایرانی در دوره صفویه (قرن 16 تا 18) 34
1-1-4-8. موسیقی ایران در دوران معاصر: دوره جدید (قرن 18تا 20) 34
گفتار دوم: هنر و موسیقی سنتی
2-1. سنت 38
2-1-1. تعریف سنت 38
2-1-2. انسان و سنت 40
2-1-3. شارحان سنت 41
2-2. هنر سنتی......................................................................................................................................................44
2-2-1. هنر و هنرمند سنتی ................................................................................................................................44
2-2-2. شکل شناسی مفاهیم در هنر سنتی .....................................................................................................45
2-2-3. زبان نمادها .............................................................................................................................................46
2-2-4. درک معنا ................................................................................................................................................48
2-2-5. تاویل ......................................................................................................................................................48
2-2-6. نقش عقل ..............................................................................................................................................48
2-2-7. شکل ......................................................................................................................................................49
2-2-7-1. ریاضیات ، تناسب و طبیعت ............................................................................................................49
2-2-7-2. اعداد .................................................................................................................................................52
2-2-7-3. هندسه ...............................................................................................................................................53
2-2-7-4. انسان ................................................................................................................................................56
2-2-7-5. کیهان ................................................................................................................................................57
2-2-7-6. تربیع دایره ........................................................................................................................................58
2-2-7-7. مندل .................................................................................................................................................59
2-3. نظری به تئوری های موسیقی سنتی ایران 60
2-3-1. ردیف موسیقی سنتی 65
2-3-1-1. شکل گیری تاریخی ردیف 67
2-3-1-2. محورهای اسلامی موسیقی سنتی ردیف 68
2-3-2. دستگاه های موسیقی و اجزاء آن 71
2-3-2-1. دستگاه شور 72
2-3-2-2. دستگاه ماهور 74
2-3-2-3. دستگاه همایون 74
2-3-2-4. دستگاه سه گاه 74
2-3-2-5. دستگاه چهارگاه 75
2-3-2-6. دستگاه نوا 75
2-3-2-7. دستگاه راست پنج گاه 75
2-3-3. آواز 79
2-3-4. گوشه های موسیقی سنتی 83
2-3-5. سازها و آوا در موسیقی سنتی 85
2-3-5-1. صدای انسانی 85
2-3-5-2. سازها 89
2-3-5-3. فن اجرای سازها 95
2-3-6. انواع قطعاتی ضربی ردیف 97
2-3-6-1. آزادنوازی 97
2-3-6-2. چهار مضراب 98
2-3-6-3. رنگ 98
2-3-6-4. پیش درآمد 99
2-3-6-5. تصنیف و ضربی 100
2-3-6-6. انواع قطعات موزون دیگر 101
2-3-7. آموزش و تعلیم در موسیقی 103
2-3-7-1. مدارس 103
2-3-7-2. شیوه تعلیم 104
2-3-7-3. وجوه جدید در تعلیم 104
2-3-7-4. مشق موسیقی سنتی 106
2-3-8. اجرا و زیبایی شناسی ردیف 108
2-3-8-1. آرایه در موسیقی سنتی 108
2-3-8-2. ساختارها و قالب های سبک سنتی 110
2-3-8-3. خلق مدام و نوزایی 111
2-3-8-4. بداهه نوازی 111
2-3-8-5. همراهی با آواز 112
2-3-8-6. تکرار درونی 113
2-3-8-7. نت شاهد 114
2-3-9. آفرینش موسیقی 114
2-3-9-1. تحول و دگرگونی 114
2-3-9-2. تغییر 115
2-3-9-3. خلق در لحظه 117
گفتار سوم: موسیقی و معماری
3-1. سیری در فضای معماری و موسیقی 119
3-2. «رنگ، حالت و فضا» در موسیقی و معماری 122
3-3. پیوندهای مفهومی و شالوده ای معماری و موسیقی 132
3-4. نسبت های هارمونیک در معماری و موسیقی 163
3-5. مبانی آفرینش کالبدی موسیقی و معماری 172
گفتار چهارم: نگرشی در عرصه شعر
4-1. شناخت شعر 211
4-1-1. وزن 211
4-1-1-1. تعریف وزن 211
4-1-1-2. منشأ وزن 212
4-2. ردیف : ویژگی شعر ایرانی 212
4-2-1. تعریف ردیف ..........................................................................................................................................212
4-2-2. سابقه ردیف ...........................................................................................................................................213
گفتار پنجم: پیوند شعر و موسیقی
5-1. مقایسه شعر و موسیقی 217
5-2. در جستجوی عناصر موسیقایی شعر منثور 220
5-3. عامل دستیابی در تکامل جهان شناسی شعر حافظ 228
5-4. تکامل مبانی موسیقایی شعر حافظ 234
5-4-1. موسیقی طرح های آوایی 234
5-4-2. غزل حافظ 236
گفتار ششم: طراحی تالارهای موسیقی ایرانی
6-1. فضاهای اجرای موسیقی در ایران قدیم 241
6-2. معیارهای طراحی تالار اجرای موسیقی در ایران 244
6-2-1. فرم جایگیری نوازندگان ایران بر روی سن 245
6-2-2. نورپردازی سن 246
6-2-3. ارتفاع دهنده ها 246
6-2-4. اشکال مختلف سالن های اجرای موسیقی 246
6-2-5. ابعاد سالن برای اجرای موسیقی ایران 247
6-2-6. برش عمودی سالن 247
گفتار هفتم: بررسی نمونه های موردی
7-1. پروژه تجربی موسیقی سیاتل (فرانک گهری) 249
7-2. سالن نمایش والت دیزنی (لس آنجلس، فرانک گهری) 256
7-3. سالن موسیقی مجلسی برلین ، هانس شارون 261
7-4. سالن کنسرت تهران ، نادر اردلان ...........................................................................................................266
7-4. معبد لاتور ته، لیون فرانسه (لوکوربوزیه) 269
گفتار هشتم: آکوستیک و سازه در معماری
8-1. ضوابط طراحی تالارهای موسیقی 274
8-1-1. دید حضار و شیب کف ..........................................................................................................................274
8-1-2. ردیف صنلی ها و قرار گرفتن آنها .......................................................................................................274
8-1-3. راهروهای مسیر رفت و آمد ورودی و تخلیه سالن ها ......................................................................274
8-1-4. ابعاد صحنه و سالن ..............................................................................................................................275
8-1-5. اتاق صوت و تصویر ..............................................................................................................................276
8-1-6. نورپردازی و روشنایی سالن ها ............................................................................................................276
8-1-6-1. نمایان کردن ....................................................................................................................................277
8-1-6-2. دکوراسیون .......................................................................................................................................277
8-1-6-3. حالت .................................................................................................................................................278
8-1-7. یکنواختی ................................................................................................................................................279
8-2. ملاحظات آکوستیکی در محیط خارج و فضاهای جنبی 279
8-2-1. حجم .......................................................................................................................................................280
8-2-2. فرم ..........................................................................................................................................................281
8-2-3. فرم سقف ها در تالارها .........................................................................................................................282
8-2-4. پخشائی ( دیفوزیته ) در تالار ................................................................................................................283
8-2-5. جذب صدا ( آبسورپسیون ) و مواد جذب کننده صدا ...........................................................................285
8-2-6. زمان واخنش در تالار ............................................................................................................................285
8-3. مطالعات سازه .286
8-3-1. شرایط جداره ها و عناصر ساختمانی برای کنترل صداهای هوابرد و پیکری ...................................286
8-3-2. نوفه تهویه و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ......................................................................................288
8-3-3. نوفه ترافیک و منابع خارجی هوا ...........................................................................................................288
8-4. مطالعات سازه ...............................................................................................................................................289
8-4-1. اسکلت سازه ای و پوشش سقف............................................................................................................290
8-4-2. بررسی سیستم سازه ای قاب ها .............................................................................................................291
گفتار نهم: برنامه فیزیکی
9-1. مخاطبین مرکز تعامل شعر و موسیقی 299
9-2. عرصه های مختلف مرکز تعامل شعر و موسیقی 300
9-2-1. عرصه اجرای موسیقی 300
9-2-2. عرصه نمایشگاهی 302
9-2-3. عرصه آموزشی 302
9-2-4. عرصه خدماتی – پشتیبانی کلان 303
9-2-5. عرصه فضای باز مجموعه 304
9-3. ارتباط عرصه های مختلف مجموعه با یکدیگر 305
گفتار دهم: بررسی سایت مناسب طراحی
10-1. استان فارس 307
10-2. معرفی شهر شیراز از لحاظ تاریخی و فرهنگی 308
10-3. موقعیت جغرافیایی و طبیعی 311
10-4. منابع آب 311
10-5. حجم و رشد جمعیت 313
10-6. ویژگی های آب و هوایی شیراز 314
10-6-1. تحلیل شرایط آب و هوایی شیراز 315
10-6-1-1. دمای هوا 315
10-6-1-2. رطوبت نسبی 315
10-6-1-3. بارندگی 316
10-6-1-4. باد 316
10-6-1-5. منطقه آسایش 317
10-6-1-6. تقویم نیاز به سایه و آفتاب 318
10-6-1-7. تأثیر تابش آفتاب بر محیط 318
10-6-1-8. تابش آفتاب و انرژی حاصل از آن در فضای خارجی 318
10-7. بررسی سایت مورد نظر 319
گفتار یازدهم: مدارک طرح
11-1. طرح (پلان ها) 323
11-2. نما 323
11-3. مقطع 325
فهرست منابع ........................................................................................................................................................326
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 8-1: طبقه بندی توصیه شده و میزان برسنج نوفه پیشنهادی برای نوفه زمینه پایه 287
جدول 8-2: صدای ماکزیم تهویه و تأسیسات مربوط طبق استاندارد آلمان (Din 1946) 288
جدول 8-3: تراز نوفه خیابان ها و و سایل نقلیه موتوری 289
جدول 9-1: برنامه فیزیکی عرصه اجرای موسیقی وعرصه اداری و مدیریت 301
جدول 9-2: برنامه فیزیکی عرصه نمایشگاهی ومو زه 302
جدول 9-3: برنامه فیزیکی عرصه آموزشی 303
جدول 9-4: برنامه فیزیکی عرصه خدماتی – پشتیبانی کالا 303
جدول 10-1: حجم جمعیت در سال های 1365 و 1375 313
جدول 10-2: اوضاع جوی گزارش شده از ایستگاه سد درودزن به تفکیک ماه: 1379 315
جدول 10-3: رطوبت نسبی حداقل و حداکثر ماهیانه در شیراز 316
جدول 10-4: میزان بارندگی سالیانه 316
جدول 10-5: جهت بادهای غالب و بادهای درجه دوم در شیراز 316
فهرست تصاویر
عنوان صفحه
تصویر 2-10 آوانویسی در دستگاه شور 116
تصویر 7-1 مجموعه EMP 249
تصویر 7-2 یکی از ورودی های مجموعه 251
تصویر 7-3 و 7-4 ورودی مجموعه EMP از خیابان 252
تصویر 7-5 بخشی از فضای موزه مجموعه 254
تصویر 7-6 دید پرنده به مجموعه 255
تصویر 7-7 دید کلی به سالن نمایش والت دیزنی 257
تصویر 7-8 فضای ورودی مجموعه 258
تصویر 7-9: تالار کنسرت والت دیزنی 261
تصویر 7-10: سالن موسیقی مجلسی برلین 262
تصویر 7-11: پلان سالن موسیقی مجلسی برلین 263
تصویر 7-12 هال ورودی سالن موسیقی برلین 264
تصویر 7-13: سالن موسیقی برلین 265
تصویر 7-14: نمای بیرونی سالن موسیقی برلین 266
تصویر 7-15: کنسرت هال تهران 268
تصویر 7-16: معبد لاتوره ته 270
تصویر 7-17: بخشی از فضای داخلی دیر لاتوره ته 270
تصویر 7-18: نحوه ورود نور به فضای کلیسا 272
تصویر 7-19: : مقاطع دیر لاتوره ته 273
تصویر 8-1: زمان واخنش بهینه 280
تصویر 8-2: آرایش های متفاوت بالکن در تالارها 282
تصویر 8-3: قانون بازتاب هندسی 283
تصویر 8-4: زمان واخنش برای تالارهای مختلف 286
تصویر 8-5: قاب ساده مفصلی 291
تصویر 8-6: تغییر شکل قاب با اتصال مفصلی در تکیه گاه 291
تصویر 8-7: قاب جناغی مفصلی 293
تصویر 8-8: قاب جناغی پیوسته 293
تصویر 8-9: قاب چندضلعی 293
تصویر 8-10: شکل قوس ها 294
تصویر 8-11: تناسب رانش قوس با خیز 294
تصویر 8-12: سقف استوانه ای قوسی 296
تصویر 8-13: سقف با قوس مورب 296
تصویر 9-1 : ارتباط عرصه های مختلف مجموعه با یکدیگر ..........................................................................305
تصویر 1-10 : موقعیت سایت در مقیاس شهر شیراز .......................................................................................319
تصویر 2-10 : معرفی عوامل طبیعی سایت.......................................................................................................320
تصویر 3-10 : دسترسی به سایت ......................................................................................................................320
تصویر 10-3 : عناصر مجاور سایت ..............................................................................................................321
تصویر 10-4 : بررسی منابع صوت مجاور سایت ..........................................................................................321
GROUND FLOOR PLAN..................................................................................................................323
FIRST FLOOR PLAN..........................................................................................................................324
SECTION A-A..........................................................................................................................................325
SECTION B-B..........................................................................................................................................325
مقدمه:
هنر موسیقی به عنوان یکی از انتزاعی ترین هنرها همواره وسیله ای غیر کلامی جهت ابراز حالات و احساسات درونی بشر بوده است که با بهره گیری از قوه ابهام هر فرد را به بیان و زبان شخصی خاص خود می رساند و با برانگیختن صور خیالی و فکری ارتباطی صمیمانه برقرار می کند. هنر شعر و شاعری نیز که از دیرباز در سرزمین ما جایگاه ویژه ای به خود گرفته وسیله ایست جهت بیان افکار و احساسات و اعتراضات یک جامعه ...
هدف این پایان نامه، در کنار هم قرار دادن این دو هنر متضاد و در عین حال مکمل است تا با ایجاد فضاهایی برای اجرای موسیقی سنتی ایرانی، فضاهایی برای شعرخوانی و شب شعر و همچنین نمایشگاه ها و کلاس هایی جهت معرفی و آموزش سنت و فرهنگ ایرانی است قدمی برای حفظ این دو گوهر باشد.
بستر طراحی شهر شیراز، پایتخت تمدن و فرهنگ ایران است که مهد شاعران نامی همچون حافظ و سعدی است. سایت طراحی در مجاورت مقبره شاه شجاع که یکی از بزرگ ترین محافظان و مشوقان شعر فارسی بود، می باشد که در ورودی شهر قرار گرفته تا معرف فضای عارفانه شهر شیراز باشد.
پایان نامه مرکز تعامل شعر و موسیقی سنتی ایرانی