نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه مرکز تعامل شعر و موسیقی سنتی ایرانی

اختصاصی از نیک فایل پایان نامه مرکز تعامل شعر و موسیقی سنتی ایرانی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه مرکز تعامل شعر و موسیقی سنتی ایرانی


پایان نامه مرکز تعامل شعر و موسیقی سنتی ایرانی

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:237

فهرست مطالب:
عنوان    صفحه
مقدمه    ع
گفتار اول: نگرشی در عرصه موسیقی و شناخت رسالت موسیقی
1-1. شناخت موسیقی    2
1-1-1. ریشه یابی موسیقی    2
1-1-2. فلسفه موسیقی    4
1-1-3. دورنمای تاریخی موسیقی    18
1-1-3-1. فرهنگ های کهن و اولیه    19
1-1-3-2. موسیقی در بین النهرین    19
1-1-3-3. موسیقی در تمدن مصر    19
1-1-3-4. موسیقی در تمدن هند و چین    19
1-1-3-5. فرهنگ روم و یونانیان    20
1-1-3-6. قرون وسطی    22
1-1-3-7. رنسانس (کیهان، انسان و موسیقی)    23
1-1-3-8. دوران باروک (قرن 17 تا نیمه قرن 18)    24
1-1-3-9. قرن 18 تا اواسط نوزده    26
1-1-3-10. قرن بیستم    27
1-1-4. موسیقی در ایران    28
1-1-4-1. دوره کهن (موسیقی باستانی ایران)    29
1-1-4-2. موسیقی در زمان مادها    29
1-1-4-3. موسیقی ایران در دوران هخامنشیان    29
1-1-4-4. موسیقی در دوران سلوکیان و اشکانیان    30
1-1-4-5. موسیقی در دوران ساسانی (3 تا 7 بعد از میلاد)    32
1-1-4-6. دوره قرون وسطی: شروع دوره اسلامی (قرن 7 تا 10) و حمله ترک و مغول    32
1-1-4-7. موسیقی ایرانی در دوره صفویه (قرن 16 تا 18)    34
1-1-4-8. موسیقی ایران در دوران معاصر: دوره جدید (قرن 18تا 20)    34
گفتار دوم: هنر و موسیقی سنتی
2-1. سنت    38
2-1-1. تعریف سنت    38
2-1-2. انسان و سنت    40
2-1-3. شارحان سنت    41
2-2. هنر سنتی......................................................................................................................................................44
2-2-1. هنر و هنرمند سنتی ................................................................................................................................44
2-2-2. شکل شناسی مفاهیم در هنر سنتی .....................................................................................................45
2-2-3. زبان نمادها .............................................................................................................................................46
2-2-4. درک معنا ................................................................................................................................................48
2-2-5. تاویل ......................................................................................................................................................48
2-2-6. نقش عقل ..............................................................................................................................................48
2-2-7. شکل ......................................................................................................................................................49
2-2-7-1. ریاضیات ، تناسب و طبیعت ............................................................................................................49
2-2-7-2. اعداد .................................................................................................................................................52
2-2-7-3. هندسه ...............................................................................................................................................53
2-2-7-4. انسان ................................................................................................................................................56
2-2-7-5. کیهان ................................................................................................................................................57
2-2-7-6. تربیع دایره ........................................................................................................................................58
2-2-7-7. مندل .................................................................................................................................................59
2-3. نظری به تئوری های موسیقی سنتی ایران    60
2-3-1. ردیف موسیقی سنتی    65
2-3-1-1. شکل گیری تاریخی ردیف    67
2-3-1-2. محورهای اسلامی موسیقی سنتی ردیف    68
2-3-2. دستگاه های موسیقی و اجزاء آن    71
2-3-2-1. دستگاه شور    72
2-3-2-2. دستگاه ماهور    74
2-3-2-3. دستگاه همایون    74
2-3-2-4. دستگاه سه گاه    74
2-3-2-5. دستگاه چهارگاه    75
2-3-2-6. دستگاه نوا    75
2-3-2-7. دستگاه راست پنج گاه    75
2-3-3. آواز    79
2-3-4. گوشه های موسیقی سنتی    83
2-3-5. سازها و آوا در موسیقی سنتی    85
2-3-5-1. صدای انسانی    85
2-3-5-2. سازها    89
2-3-5-3. فن اجرای سازها    95
2-3-6. انواع قطعاتی ضربی ردیف    97
2-3-6-1. آزادنوازی    97
2-3-6-2. چهار مضراب    98
2-3-6-3. رنگ    98
2-3-6-4. پیش درآمد    99
2-3-6-5. تصنیف و ضربی    100
2-3-6-6. انواع قطعات موزون دیگر    101
2-3-7. آموزش و تعلیم در موسیقی    103
2-3-7-1. مدارس    103
2-3-7-2. شیوه تعلیم    104
2-3-7-3. وجوه جدید در تعلیم    104
2-3-7-4. مشق موسیقی سنتی    106
2-3-8. اجرا و زیبایی شناسی ردیف    108
2-3-8-1. آرایه در موسیقی سنتی    108
2-3-8-2. ساختارها و قالب های سبک سنتی    110
2-3-8-3. خلق مدام و نوزایی    111
2-3-8-4. بداهه نوازی    111
2-3-8-5. همراهی با آواز    112
2-3-8-6. تکرار درونی    113
2-3-8-7. نت شاهد    114
2-3-9. آفرینش موسیقی    114
2-3-9-1. تحول و دگرگونی    114
2-3-9-2. تغییر    115
2-3-9-3. خلق در لحظه    117
گفتار سوم: موسیقی و معماری
3-1. سیری در فضای معماری و موسیقی    119    
3-2. «رنگ، حالت و فضا» در موسیقی و معماری    122
3-3. پیوندهای مفهومی و شالوده ای معماری و موسیقی    132
3-4. نسبت های هارمونیک در معماری و موسیقی    163
3-5. مبانی آفرینش کالبدی موسیقی و معماری    172
گفتار چهارم: نگرشی در عرصه شعر
4-1. شناخت شعر    211
4-1-1. وزن    211
4-1-1-1. تعریف وزن    211
4-1-1-2. منشأ وزن    212
4-2. ردیف : ویژگی شعر ایرانی    212
4-2-1. تعریف ردیف ..........................................................................................................................................212
4-2-2. سابقه ردیف ...........................................................................................................................................213
گفتار پنجم: پیوند شعر و موسیقی
5-1. مقایسه شعر و موسیقی    217
5-2. در جستجوی عناصر موسیقایی شعر منثور    220
5-3. عامل دستیابی در تکامل جهان شناسی شعر حافظ    228
5-4. تکامل مبانی موسیقایی شعر حافظ    234
5-4-1. موسیقی طرح های آوایی    234
5-4-2. غزل حافظ    236
گفتار ششم: طراحی تالارهای موسیقی ایرانی
6-1. فضاهای اجرای موسیقی در ایران قدیم    241
6-2. معیارهای طراحی تالار اجرای موسیقی در ایران    244
6-2-1. فرم جایگیری نوازندگان ایران بر روی سن    245
6-2-2. نورپردازی سن    246
6-2-3. ارتفاع دهنده ها    246
6-2-4. اشکال مختلف سالن های اجرای موسیقی    246
6-2-5. ابعاد سالن برای اجرای موسیقی ایران    247
6-2-6. برش عمودی سالن    247
گفتار هفتم: بررسی نمونه های موردی
7-1. پروژه تجربی موسیقی سیاتل (فرانک گهری)    249
7-2. سالن نمایش والت دیزنی (لس آنجلس، فرانک گهری)    256
7-3. سالن موسیقی مجلسی برلین ، هانس شارون    261
7-4. سالن کنسرت تهران ، نادر اردلان ...........................................................................................................266
7-4. معبد لاتور ته، لیون فرانسه (لوکوربوزیه)    269

گفتار هشتم: آکوستیک و سازه در معماری
8-1. ضوابط طراحی تالارهای موسیقی    274
8-1-1. دید حضار و شیب کف ..........................................................................................................................274
8-1-2. ردیف صنلی ها و قرار گرفتن آنها .......................................................................................................274
8-1-3. راهروهای مسیر رفت و آمد ورودی و تخلیه سالن ها ......................................................................274
8-1-4. ابعاد صحنه و سالن ..............................................................................................................................275
8-1-5. اتاق صوت و تصویر ..............................................................................................................................276
8-1-6. نورپردازی و روشنایی سالن ها ............................................................................................................276
8-1-6-1. نمایان کردن ....................................................................................................................................277
8-1-6-2. دکوراسیون .......................................................................................................................................277
8-1-6-3. حالت .................................................................................................................................................278
8-1-7. یکنواختی ................................................................................................................................................279
8-2. ملاحظات آکوستیکی در محیط خارج و فضاهای جنبی    279
8-2-1. حجم .......................................................................................................................................................280
8-2-2. فرم ..........................................................................................................................................................281
8-2-3. فرم سقف ها در تالارها .........................................................................................................................282
8-2-4. پخشائی ( دیفوزیته ) در تالار ................................................................................................................283
8-2-5. جذب صدا ( آبسورپسیون ) و مواد جذب کننده صدا ...........................................................................285
8-2-6. زمان واخنش در تالار ............................................................................................................................285
8-3. مطالعات سازه    .286
8-3-1. شرایط جداره ها و عناصر ساختمانی برای کنترل صداهای هوابرد و پیکری ...................................286
8-3-2. نوفه تهویه و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ......................................................................................288
8-3-3. نوفه ترافیک و منابع خارجی هوا ...........................................................................................................288
8-4. مطالعات سازه ...............................................................................................................................................289
8-4-1. اسکلت سازه ای و پوشش سقف............................................................................................................290
8-4-2. بررسی سیستم سازه ای قاب ها .............................................................................................................291
گفتار نهم: برنامه فیزیکی
9-1. مخاطبین مرکز تعامل شعر و موسیقی    299
9-2. عرصه های مختلف مرکز تعامل شعر و موسیقی    300
9-2-1. عرصه اجرای موسیقی    300
9-2-2. عرصه نمایشگاهی    302
9-2-3. عرصه آموزشی    302
9-2-4. عرصه خدماتی – پشتیبانی کلان    303
9-2-5. عرصه فضای باز مجموعه    304
9-3. ارتباط عرصه های مختلف مجموعه با یکدیگر    305
گفتار دهم: بررسی سایت مناسب طراحی
10-1. استان فارس    307
10-2. معرفی شهر شیراز از لحاظ تاریخی و فرهنگی    308
10-3. موقعیت جغرافیایی و طبیعی    311
10-4. منابع آب    311
10-5. حجم و رشد جمعیت    313
10-6. ویژگی های آب و هوایی شیراز    314
10-6-1. تحلیل شرایط آب و هوایی شیراز    315
10-6-1-1. دمای هوا    315
10-6-1-2. رطوبت نسبی    315
10-6-1-3. بارندگی    316
10-6-1-4. باد    316
10-6-1-5. منطقه آسایش    317
10-6-1-6. تقویم نیاز به سایه و آفتاب    318
10-6-1-7. تأثیر تابش آفتاب بر محیط    318
10-6-1-8. تابش آفتاب و انرژی حاصل از آن در فضای خارجی    318
10-7. بررسی سایت مورد نظر    319
گفتار یازدهم: مدارک طرح
11-1. طرح (پلان ها)    323
11-2. نما    323
11-3. مقطع    325
فهرست منابع ........................................................................................................................................................326

 
فهرست جداول
عنوان    صفحه
جدول 8-1: طبقه بندی توصیه شده و میزان برسنج نوفه پیشنهادی برای نوفه زمینه پایه    287
جدول 8-2: صدای ماکزیم تهویه و تأسیسات مربوط طبق استاندارد آلمان (Din 1946)    288
جدول 8-3: تراز نوفه خیابان ها و و سایل نقلیه موتوری    289
جدول 9-1: برنامه فیزیکی عرصه اجرای موسیقی وعرصه اداری و مدیریت    301
جدول 9-2: برنامه فیزیکی عرصه نمایشگاهی ومو زه    302
جدول 9-3: برنامه فیزیکی عرصه آموزشی    303
جدول 9-4: برنامه فیزیکی عرصه خدماتی – پشتیبانی کالا     303
جدول 10-1: حجم جمعیت در سال های 1365 و 1375    313
جدول 10-2: اوضاع جوی گزارش شده از ایستگاه سد درودزن به تفکیک ماه: 1379    315
جدول 10-3: رطوبت نسبی حداقل و حداکثر ماهیانه در شیراز    316
جدول 10-4: میزان بارندگی سالیانه    316
جدول 10-5: جهت بادهای غالب و بادهای درجه دوم در شیراز    316
 
فهرست تصاویر
عنوان    صفحه
تصویر 2-10 آوانویسی در دستگاه شور    116
تصویر 7-1 مجموعه EMP    249
تصویر 7-2 یکی از ورودی های مجموعه    251
تصویر 7-3 و 7-4 ورودی مجموعه EMP از خیابان    252
تصویر 7-5 بخشی از فضای موزه مجموعه    254
تصویر 7-6 دید پرنده به مجموعه    255    
تصویر 7-7 دید کلی به سالن نمایش والت دیزنی    257
تصویر 7-8 فضای ورودی مجموعه    258
تصویر 7-9: تالار کنسرت والت دیزنی    261
تصویر 7-10: سالن موسیقی مجلسی برلین    262
تصویر 7-11: پلان سالن موسیقی مجلسی برلین    263
تصویر 7-12 هال ورودی سالن موسیقی برلین    264
تصویر 7-13: سالن موسیقی برلین    265
تصویر 7-14: نمای بیرونی سالن موسیقی برلین    266
تصویر 7-15: کنسرت هال تهران    268
تصویر 7-16: معبد لاتوره ته    270
تصویر 7-17: بخشی از فضای داخلی دیر لاتوره ته    270
تصویر 7-18: نحوه ورود نور به فضای کلیسا    272
تصویر 7-19: : مقاطع دیر لاتوره ته    273
تصویر 8-1: زمان واخنش بهینه    280
تصویر 8-2: آرایش های متفاوت بالکن در تالارها    282
تصویر 8-3: قانون بازتاب هندسی    283
تصویر 8-4: زمان واخنش برای تالارهای مختلف    286
تصویر 8-5: قاب ساده مفصلی    291
تصویر 8-6: تغییر شکل قاب با اتصال مفصلی در تکیه گاه    291
تصویر 8-7: قاب جناغی مفصلی    293
تصویر 8-8: قاب جناغی پیوسته    293
تصویر 8-9: قاب چندضلعی    293
تصویر 8-10: شکل قوس ها    294
تصویر 8-11: تناسب رانش قوس با خیز    294
تصویر 8-12: سقف استوانه ای قوسی    296
تصویر 8-13: سقف با قوس مورب    296
تصویر 9-1 : ارتباط عرصه های مختلف مجموعه با یکدیگر ..........................................................................305
تصویر 1-10 : موقعیت سایت در مقیاس شهر شیراز .......................................................................................319
تصویر 2-10 : معرفی عوامل طبیعی سایت.......................................................................................................320
تصویر 3-10 : دسترسی به سایت ......................................................................................................................320
تصویر 10-3 : عناصر مجاور سایت  ..............................................................................................................321
تصویر 10-4 : بررسی منابع صوت مجاور سایت ..........................................................................................321
GROUND FLOOR PLAN..................................................................................................................323
FIRST FLOOR PLAN..........................................................................................................................324
SECTION A-A..........................................................................................................................................325
SECTION B-B..........................................................................................................................................325

مقدمه:
هنر موسیقی به عنوان یکی از انتزاعی ترین هنرها همواره وسیله ای غیر کلامی جهت ابراز حالات و احساسات درونی بشر بوده است که با بهره گیری از قوه ابهام هر فرد را به بیان و زبان شخصی خاص خود می رساند و با برانگیختن صور خیالی و فکری ارتباطی صمیمانه برقرار می کند. هنر شعر و شاعری نیز که از دیرباز در سرزمین ما جایگاه ویژه ای به خود گرفته وسیله ایست جهت بیان افکار و احساسات و اعتراضات یک جامعه ...
هدف این پایان نامه، در کنار هم قرار دادن این دو هنر متضاد و در عین حال مکمل است تا با ایجاد فضاهایی برای اجرای موسیقی سنتی ایرانی، فضاهایی برای شعرخوانی و شب شعر و همچنین نمایشگاه ها و کلاس هایی جهت معرفی و آموزش سنت و فرهنگ ایرانی است قدمی برای حفظ این دو گوهر باشد.
بستر طراحی شهر شیراز، پایتخت تمدن و فرهنگ ایران است که مهد شاعران نامی همچون حافظ و سعدی است. سایت طراحی در مجاورت مقبره شاه شجاع که یکی از بزرگ ترین محافظان و مشوقان شعر فارسی بود، می باشد که در ورودی شهر قرار گرفته تا معرف فضای عارفانه شهر شیراز باشد.


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه مرکز تعامل شعر و موسیقی سنتی ایرانی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد