چکیده
بحث مهدویت در مهندسی فرهنگی کشور جایگاهی انکارناپذیر دارد. بر این اساس در این نوشتار، راهکارهای فرهنگی برای گسترش فرهنگ مهدویت در سه مرحلة تولید فرهنگی، مبادله و انتقال فرهنگی، ارزیابی و بازخورد تولید بررسی میشود. در تولید فرهنگی، با توجه به تعریف معانی و مفاهیم مهدویت، مشخص کردن ابعاد و کارکردهای مختلف مهدویت، ترجمه و تفسیر معانی به زبان عامه و روز (تعاریف عملیاتی) و تبدیل معانی به محصولات فرهنگی قابل عرضه، محصولات فرهنگی تولید میگردند. مرحلة مبادله و انتقال فرهنگی در سه مرحلة انتقال فرهنگ مهدویت با تعامل رودررو، تعامل رسانهای و تعامل شبهرسانهای پیگیری میشود. سپس موانع و مشکلات پیش روی دو مرحلة پیشین بررسی میگردد و در پایان به شیوههای ارزیابی بازخورد و کنترل موانع و مشکلات پیش رو در اشاعة فرهنگ مهدویت پرداخته میشود.
واژگان کلیدی
مهدویت، مهندسی فرهنگی، شبه تعامل رسانهای، بازخورد فرهنگی.
راهبردهای تولید، انتقال و بازخورد فرهنگ مهدویت - 28 صفحه ورد - 1390