نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه روانشناسی - بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه با فرمتword

اختصاصی از نیک فایل پایان نامه روانشناسی - بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه با فرمتword دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه روانشناسی - بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه با فرمتword


پایان نامه روانشناسی - بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه  با فرمتword

عنوان :

بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه

 

با فرمت قابل ویرایش word

تعداد صفحات:120 صفحه

 

   * فصل اول 1

   * موضوع پژوهشی2

   * مقدمه3

   * بیان مساله5

   * سوال پژوهشی5

   * هدف پژوهشی6

   * فرضیه تحقیق8

   * تعریف عملیاتی متغیرها8

   * پیشینه تحقیق9

   * هوش هیجانی10

   * فصل دوم15

   * تاریخچه هوش هیجانی16

   * تعریف و پیشینه هوش هیجانی17

   * هوش هیجانی و مولفه های آن21

   * کالبد شکافی یک تسخیر هیجانی32

   * مختصری درباره بهداشت روانی37

   * پیشینه پژوهش46

   * فصل سوم

   * روش تحقیق50

   * جامعه50

   * روش نمونه گیری51

   * فصل چهارم58

   * یافته های توصیفی59

   * فصل پنجم70

   * بحث و نتایج کلی71

   * محدودیت ها72

   * پیشنهادات72

   * فهرست منابع و ماخذ73

   * پیوست74

 

موضوع :

بررسی رابطه‌ی هوش منطقی و هوش هیجانی و اثر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نخبه‌

چکیده :

اصطلاح هوش که در زمان ما به صورت عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تا شروع قرن بیستم در فرهنگ‌های لغت نیز کم‌تر به آن پرداخته می‌شد و اکثرا آن را تحت عنوان قوای عقلانی می‌شناختند و جداگانه مورد بررسی قرار نمی‌دادند. در واقع باید گفت آلفرد بینه مفهوم هوش به گونه‌ی امروزی را مورد استفاده قرار داد و پس از او تا کنون مطالعه و بررسی هوش پیشرفت فراوانی داشته‌است. با این همه امروز نیز در تعریف هوش وحدت نظر وجود ندارد و هر گروهی تعاریف خود را متوجه‌ی جنبه‌ای از هوش می‌دانند. برخی از تعاریف هوش بر ظرفیت کلی برای یادگیری و حل مساله یعنی ماهیت منطقی هوش تاکید دارند و برخی توانایی‌های آن را در عملکرد زندگی می‌شناسند. آن‌چه که تحت عنوان هوش منطقی یا هوش و استعداد تحصیلی معرفی می‌شود ویژگی‌هایی است شامل توانایی استدلال، استنتاج، خلق فرضیه و اصولا بهره‌مندی از نگاهی عموما معقول به زندگی است. باید اذعان نمود که هوش خصلت مطلقی نیست که در بدو تولد ایجاد شده باشد و در طول زندگی ثابت بماند بلکه به طور کلی هوش در مرحله‌ای از دوران کودکی تجلی می‌یابد و در طول زندگی دوران شکوفایی دارد و یا به تدریج رشد می‌کند و یا کاهش می‌یابد. در کنار هوش منطقی توجه به حالات هیجانی انسان در زمینه‌هایی مانند انگیزش، تعاملات اجتماعی، خودتنظیمی و سلامت روانی در قرن بیستم مورد توجه پژوهش‌گران قرار گرفته است فلذا هوش‌های دیگری مطرح شده که بر عوامل غیر شناختی تکیه دارند. یکی از این هوش‌ها، هوش هیجانی است که برای اولین بار در سال 1990 توسط «سالوی» و «مایر» دو نفر از روان‌شناسان آمریکایی معرفی شد. آن‌ها اعلام نمودند انسان‌ها موجودات صرفا منطقی یا عاطفی نیستند بلکه هم منطقی و هم عاطفی‌اند. دانیل گلمن روان‌شناس معروف در سال 1995 در کتاب پرفروش خود تحت عنوان "هوش هیجانی" هوش هیجانی را ترکیبی از پنچ مهارت؛ شناخت هیجان‌های خود، کنترل هیجان‌های خود، برانگیختن و به هیجان آوردن خود، شناخت هیجان‌های دیگران و تنظیم روابط با دیگران معرفی نمود. این پژوهش ضمن بررسی رابطه‌ی هوش منطقی و هوش هیجانی در دانش‌آموزان نخبه‌ی شاغل به تحصیل در مراکز تهران سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، اثر آن را نیز روی پیشرفت تحصیلی بررسی نموده‌ است. نتایج حاصله نشان می‌دهد دانش‌آموزان نخبه از هوش منطقی و هیجانی بالاتر از استاندارد برخوردارند و اکثرا نیز پیشرفت تحصیلی قابل توجه دارند به گونه‌ای که اکثر پذیرفته‌شدگان رده‌های بالای کنکور سراسری کشور از میان این دانش‌آموزان است. نحوه‌ی انتخاب این دانش‌آموزان جهت تحصیل در مراکز سمپاد عمدتا بر اساس پیشرفت تحصیلی و کسب نمرات بالا انجام می‌گیرد. البته در آزمون‌های به عمل آمده‌ی قبل از ورود به مراکز مذکور، به نوعی هوش و استعداد تحصیلی آن‌ها نیز ارزیابی می‌شود ولی ملاک اصلی جدا نمودن آن‌ها از سایر دانش‌آموزان به طور عمده متوجه کسب نمرات بالا و موفقیت‌های تحصیلی مربوطه است. در این پژوهش معدل اخذ شده‌ی دانش‌آموزان در سال‌های قبل (که در این مراکز اخذ شده باشد) را ملاک پیشرفت تحصیلی دانسته فلذا دانش‌آموزان سال اول راهنمایی که معدل آن‌ها در مدارسی به جز مراکز سمپاد به دست آمده از پژوهش مستثنا شده‌اند و هم‌چنین دانش‌آموزان دوره‌ی پیش‌دانشگاهی به لحاظ عدم امکان دسترسی و فارغ‌التحصیل شدن آن‌ها از این مراکز (اگرچه برای ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در زمره‌ی مراکز سمپاد این دوره را طی می‌کنند) در پژوهش قرار نگرفته‌اند. به طور کلی در این پژوهش رابطه‌ای قوی و معنادار بین هیچ یک از دو مولفه‌های هوش منطقی، هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی (که بررسی رابطه‌ی دو به دوی آن‌ها مفروضات پژوهش بوده‌است) به دست نیامده‌است و صرفا رابطه‌ای ضعیف بین هوش منطقی و پیشرفت تحصیلی در مقاطع راهنمایی و متوسطه وجود داشته‌است. بر این اساس این پژوهش نشان می‌دهد که اتکای موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نخبه (مراکز تهران) عمدتا متوجه چیزی جدای از هوش منطقی و هوش هیجانی است و شاید بتوان استفاده‌ی گسترده از حافظه را ملاک و اساس گرفت. به معنای دیگر این پژوهش نشان می‌دهد که جدا شدن دانش‌آموزان نخبه از سایر دانش‌آموزان بیش‌تر بر پایه‌ی محفوظات قوی‌تر و استفاده‌ی گسترده‌تر از حافظه شکل گرفته‌است.

فهرست مطالب

 

فصل 1-مقدمه پژوهش

1- مقدمه                                                                                        2

2- بیان مسئله پژوهش                                                                        3

3- اهمیت وضرورت مسئله پژوهش                                                        5

4- اهداف پژوهش                                                                              5

5- پرسش های اصلی پژوهش                                                               6

6- تعریف متغیرهای پژوهش                                                                 6

 

فصل 2- بررسی پیشینه‌ی پژوهش

   مقدمه                                                                                          8

1- هوش منطقی                                                                              10      

1-1-مفهوم کلی هوش                                                                        10

1-2-عامل وراثت و محیط –تاثیر گذار بر هوش                                         11

1-3-هوش منطقی و سنجش آن                                                           11

2- هوش هیجانی                                                                             14

2-1- تعریف هیجان                                                                           14

2- 2- ظهور وپیدایش هوش هیجانی                                                       16

2-3- تعریف وسرشت هوش هیجانی                                                       17

2-4- تاثیر هوش هیجانی در زندگی و موفقیت ها                             21

2-5- تاریخچه هوش هیجانی                                                                24

2-6- هوش هیجانی و اندازه‌گیری و سنجش آن                                         27

2-6-1- آزمون‌های عملکردی هوش هیجانی                                           27

2-6-2- آزمون‌های خود سنجی هوش هیجانی                                              29

3- پیشرفت تحصیلی                                                                      31

3-1- تعریف مفهومی پیشرفت تحصیلی                                                   31

3-2- آزمون‌ها و پیشرفت تحصیلی                                                         33

3-3- کم‌آموزی و پیشرفت تحصیلی                                                       33

3-4- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی                                                           34

3-5- عوامل فردی، آموزشگاهی وخانوادگی واجتماعی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی                  35

4- هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی                                               36

5- هوش منطقی و پیشرفت تحصیلی                                       43

6- هوش منطقی و هوش هیجانی                                                       46

7- آشنایی با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)        48     فصل 3- روش پژوهش               

     مقدمه                                                                                        52

1- تعریف تحقیق                                                                             54

2- انواع تحقیقات علمی                                                                   54

2-1- تحقیقات علمی از جهت اهداف واثرات، یا کاربردی می باشند یا بنیادی     54

2-2- تحقیقات علمی از جهت هدف وبیان، یا توصیفی اند یا علت یابی             55

2-3- تحقیقات علمی از جهت تعداد محقق‌ها ومجریان آن بر دو نوع اند: انفرادی و گروهی                                                                                        55

3- عناصر تحقیق                                                                            55

3-1- مفاهیم یا عناصر تحقیق                                                               55

3-2- انواع روش‌های نمونه‌گیری                                                            57

4- ابزار و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات                                             58

5- مدارک و ضوابط ارزیابی کارکرد تحقیق                                         62

5-1- اعتبار یا روائی یا ارزش علمی                                                        62

5-2- ثبات و پایائی                                                                            62

5-3- اعتماد علمی                                                                    62

5-4- هنجار                                                                                    62

6- تکنیک‌های آماری برای تجزیه و تحلیل                                         63

6-1- روش نمونه‌گیری تخمینی                                                             63

6-2- روش بررسی متغیرهای کیفی (درجه همگنی)                                    64

6-3- روش بررسی کشف روابط                                                             64

فصل 4- یافته‌های پژوهش

مقدمه                                                                                        75

الف) توصیف و تحلیل داده‌ها در رابطه با هر پرسش یا فرضیه                         76

ب) سایر یافته‌های پژوهش                                                                   90

     فصل 5- بحث و تفسیر پژوهش

      مقدمه                                                                                        92

الف- نتیجه گیری‌ها (ترکیب یافته‌ها و پیشینه‌ی پژوهش)           93

ب- محدودیت‌ها                                                                              96

ب-1- محدودیت پژوهش                                                                    96

ب-1-1- محدودیت ذاتی پرسش‌نامه                                                      96

ب-1-2- محدودیت تکنیک هم‌بستگی                                                    96

ب-1-3- محدودیت اثر آموزش                                                             96

ب-2- محدودیت پژوهش‌گر                                                                 96

ب-2-1- محدودیت در هماهنگی                                                           96

ب-2-2- محدودیت ساعات آموزشی                                                       97

ب-2-3- محدودیت عدم آشنایی با موضوع هوش هیجانی                             97

ب-2-4- محدودیت پراکندگی                                                              97

پ- پیشنهادها و کاربردهای پژوهش                                                 98

ت- خلاصه‌ای از مساله، روش و یافته‌های پژوهش                               101

پیشنهاد به سایر پژوهشگران                                                                 105

 

 

 

 

پیشگفتار :

تعلیم و تربیت نخبگان و افراد مستعد در کشور ما دارای ریشه‌های تاربخی عمیق و طولانی است. از آن حیث می‌توان از ریشه‌های تاریخی سخن گفت که مراکز تعلیم و تربیت و حوزه‌های آموزشی به گونه‌ای برنامه‌ی آموزشی را ترتیب داده بودند که متعلم محور برنامه‌ها قلمداد می‌شد یعنی آن چیزی که در دوره‌های فعلی به منزله بهترین اقدام آموزشی ویژه برای افراد نخبه قلمداد می‌شود. اجرای برنامه‌ای که در آن یادگیرنده محور باشد، مستلزم شناسایی میزان هوش و توانای او برای یادگیری است و برای انجام آن ناگزیر بودند ملاک‌ها وآزمون‌هایی را اجرا نمایند تا تراز هوشی متعلم معلوم و روشن شود. جمع‌آوری این ملاک‌ها وآزمون‌ها و خصایص و بررسی تحلیلی آ‌ن‌ها بنیادی‌ترین اقدام مطالعاتی و تحقیقاتی در قلمرو روان‌شناسی افراد نخبه و با استعداد به شمار می‌آید.

گستره‌ی این پیشینه‌ی قوی به نظام آموزش و پرورش فعلی و رسمی کشور با نشانه‌های تردید مواجه است. در نظام رسمی و دولتی آموزش و پرورش موجود افراد عادی و برتر از نظر دارا بودن میزان هوش و استعداد تحصیلی به یک صورت مورد توجه بوده‌اند که نتیجه‌ی آن گم شدن نیازهای اساسی دانش‌آموزان نخبه است. تشکیل سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پاسخی اولیه به این نیاز بود تا برای این گروه از دانش‌آموزان برنامه‌ریزی آموزشی مستقل و برتری تدارک شود. اکنون که چندین سال از تشکیل این سازمان می‌گذرد و مجموعه‌ی فارغ‌التحصیلان آن در زمره‌ی طیف وسیعی از مدیران قرار دارند نیازهای بعدی وجدی‌تری برای انجام پژوهش‌ها رخ می‌نماید که روابط بین هوش و استعداد تحصیلی و نوع دیگری از هوش که در دوران اخیر تحت عنوان "هوش هیجانی " نام‌گذاری و اثربخشی آن مورد عنایت جدی قرار گرفته است با مقوله‌ی مهم پیشرفت تحصیلی، مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. در این پژوهش تلاش شده‌است آخرین یافته‌ها در مورد هوش منطقی (هوش و استعداد تحصیلی) و هوش هیجانی بررسی و رابطه‌ی آن‌ها با هم در میان دانش‌آموزان نخبه‌ی شاغل به تحصیل در مراکز تهران سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تحقیق و اثرات آن‌ها روی پیشرفت تحصیلی معلوم گردد. بدون شک بخش عمده‌ای از مدیران سرزمین ما در گذشته و حال و آینده از میان این دانش‌آموزان انتخاب می‌گردند و دو عنصر اساسی هوش منطقی و هوش هیجانی هریک در قلمروی مستقل، ابزار اصلی مدیریت نوین به شمار می‌آیند. فقدان هریک از این عناصر در مدیران و یا عدم تبیین هرکدام می تواند منشا مشکلات در حیطه‌ی مدیریتی شود. شروع پژوهش اساسی در این خصوص، باید از مراحل اولیه‌ی تحصیل آغاز گردد، اما این پژوهش دوره‌ی ابتدایی تحصیلی را به لحاظ آن‌که امکان ارزیابی و سنجش هوش هیجانی در آن فراهم نیست و احتمالا ارزیابی هوش منطقی نیز در دوره‌ی ابتدایی تحصیلی به درستی امکان‌پذیر نیست، انتخاب ننموده است و دو مقطع راهنمایی تحصیلی و متوسطه برای پژوهش اساس قرار گرفته اند. امید است نتایج این پژوهش که ادعا نمی‌شود در آن عیب و ایراد نباشد، مورد استفاده‌ی سایر پژوهش‌گران و برنامه‌ریزان آموزشی دانش‌آموزان نخبه قرار گیرد.


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه روانشناسی - بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه با فرمتword
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد