نوع فایل: word
قابل ویرایش 44 صفحه
فصل اول :
تعاریف راهنمایی ؛ از دیدگاههای مختلف :
- در لغتنامه دهخدا : راهنمایی از دیدگاه لغوی به معنی هدایت و ارشاد کردن وارائه طریق تعریف شده است .
- در لغت نامه عمید : راهنمایی به معنای نشان دادن راه و هدایت فرد در جهت مشخصی آمده است .
اما درباره راهنمایی صاحب نظران تعاریف متعددی ارائه داده اند :
- از نظر میلر : راهنمایی یعنی کمک منظم و سنجیده که فرد در نهایت در زمینه مورد علاقه اش تصمیم بگیرد .
- از نظر ترکسلر : از طریق راهنمایی ، تواناییها ، رغبتها و نیز محدودیتها مشخص می گردد .
- مک دانیل و شافتل : راهنمایی به فرد کمک می کند تا فرصتهای تحصیلی و شغلی و شخصی را به خوبی بشناسد .
و تعاریف متعدد دیگری نیز درباره راهنمایی ، صاحبنظران ارائه داده اند که می توان در کتب مختلف مطالعه کرد .
اما تمام تعاریفی که مورد راهنمایی مطرح شده چند ویژگی مشترک دارند :
- کمکی یاورانه بودن
- راهنمایی به شناخت توانائیها و محدودیتهای فرد تاکید دارد
- فرایند تصمیم گیری مناسب را تشریح و تحلیل می کند .
- همه انسانها به راهنمایی نیاز دارند .
به نظر نگارنده راهنمایی فعالیتی است پویا و مستمر تا فرد از بروز مشکلات درآینده پیشگیری و از تواناییهای بالقوه اش حداکثر استفاده را ببرد .
پس ازتعاریف بالا چند مورد را بررسی می کنیم :
- راهنمایی فعالیت و تلاشی پویاست .
- مستمر بودن راهنمایی
- راهنمایی فعالیتی سازمان یافته است .
- راهنمایی از طریق ارائه اطلاعات عملی می شود
- هدف غایی راهنمایی پیشگیری از بروز مشکلات است
- محدودیتها هم هیچ گاه از نظر دور نمی ماند .
فهرست مطالب:
فصل اول :
تعاریف مشاوره تعاریف راهنمایی ؛ از دیدگاههای مختلف
تفاوتهای راهنمایی و مشاوره
تاریخچه راهنمایی و مشاوره
هدف های هسته های مشاوره عبارتند از
نظریه های مشاوره
مشاوره به شیوه روانکاوی
مراحل روانکاوی
مشاوره به شیوه روانشناسی فردی آدلر
مشاوره به شیوه عقلی – عاطفی
مشاوره به شیوه مراجع – محوری
مشاوره به شیوه واقعیت درمانی
مشاوره به شیوه رفتار درمانی
شیوه های مختلف رفتار درمانی در این موارد مشترک هستند
کاربردهای علمی راهنمایی و مشاوره
خلاصه
فصل دوم:
راهنمایی و مشاوره تحصیلی
تعریف راهنمایی تحصیلی
تاریخچه راهنمایی تحصیلی
ضرورت راهنمایی تحصیلی
ضرورت مشاوره تحصیلی
اهداف راهنمایی تحصیلی
اهداف مشاوره تحصیلی
روشهای اجرای راهنمایی تحصیلی
- بیان آیین نامه ها و مقررات آموزشی و انضباطی
- آموزش مهارتهای تحصیلی
الف ) انگیزه تحصیلی
ج ) یادداشت برداری
د ) خلاصه کردن
ح ) کاهش اضطراب امتحان
- کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی
صدور توصیه نامه تحصیلی
نظام جدید آموزش متوسطه
شاخه های تحصیلی نظام جدید آموزش و پرورش
- شاخه نظری
- شاخه فنی و حرفه ای
- شاخه کار و دانش
- دوره پیش دانشگاهی
- دوره کاردانی پیوسته
- آموزش های جبرانی و بزرگسالان
ملاکهای هدایت تحصیلی
دو ملاک کلی مدنظر است که عبارتند از
امتحان تعیین رشته یا شاخه
ضوابط تغییر رشته یا شاخه
روشهای اجرای مشاوره تحصیلی
خلاصه
پروژه کلیاتی درباره راهنمایی و مشاوره. doc