فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:81
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
مدیریت ناب تولید ناب 1
1-1 ضرورت های کسب کار در جهان امروز 1
1-2 نیاز به رویکرد تولید ناب 1
1-3 ساختار سلسله مراتبی رویکرد ناب 2
اهداف کلی JIT 6
3-3-2 مدیریت کیفیت فراگیر TQM 7
3-3-3 استراتژی نگهداری بهرو فراگیر 8
بخش اول : فلسفه های مدیریتی و اهداف بلند مدت 10
بخش دوم : اصول دوم تا هشتم رویکرد ناب 12
بخش سوم : مشارکت منابع انسانی و شرکایتان 15
بخش چهارم : یادگیری و آموزش از طریق حل مداوم 17
1-3 رویکرد ایجاد ارزش برای ذینفعان سازمان 19
3-2 مسئولیت پذیری و اعتماد پذیری در منابع انسانی 19
مزایا ،معایب 25
4-2-1 سیستم برنامه ریزی و کنترل تولید فشاری 30
4-2-2 سیستم برنامه ریزی و کنترل تولید کششی 31
4-2-3 سیستم کانبان ، اساس دستیابی به سیستم تولید کششی 33
4-3-1 اصول و روش های آماده سازی در رویکرد ناب برای دست یابی به خط 44
4-3-2 نقش موجودی انبار در هموار سازی برنامه تولید 46
کاهش زمان فرآیند از طریق تولید و حمل و نقل تک واحدی 49
کاهش زمان فرآیند از طریق کارگران چند مهارته 49
4-4 اصل پنجم : دستیابی به کیفیت مناسب در ابتدا با استفاده از فرهنگ توقف 51
4-5-2 استاندارد سازی وظایف برای تولید یک محصول جدید 53
4-7 نتیجه گیری 57
5-3 اصل یازدهم 62
فهرست مطالب
عنوان صفحه
5-3-1 نحوه ی مشارکت با تامین کنندگان 62
5-4 نتیجه گیری 63
6-1 نگرش ریز بینانه شرایط واقعی 63
7-1 بهنگام سازی اهداف سازمان 68
7-2 آماده سازی 69
7-3 تعریف ارزش 72
نتیجه گیری 79
مدیریت ناب تولید ناب
1-1 ضرورت های کسب کار در جهان امروز:
هدف نهایی مدیران مؤسسات تولیدی یا خدماتی بقاء و رشد سازمان خود می باشد.
از جمله عوامل اثر گذار بر استراتژی«سود آوری بلند مدت» در تمامی سازمان های تولیدی و خدماتی می باشند عبارتند از:
1- رضایت مشتری 2- رقبا 3- تکنولوژی 4- نیروی انسانی 5- سیاست گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت 6- هزینه 7- کیفیت 8- سود خالص و غیره
رضایت مشتری مهمترین نگرانی سازمان ها می باشد با جلب رضایت مشتریان است که می تواند بر رقبا غلبه نموده و سود سازمان را پیوسته افزایش دهد. میزان رضایت مندی مشتریان بستگی به مجموعه خصوصیات و ویژگیهای مشتریان دارد.
جیمز و وماک که از نظریه پردازان شناخته شده رویکرد ناب می باشد معتقد است که سه ویژگی اصلی باید در محصولات تولیدی باشد تامنجر به رضایت مندی همیشگی مشتریان شوند. 1- تولید محصولات با کیفیت بالا به صورت مداوم 2- تولید محصول با هزینه ی پایین و قابل رقابت 3- تحویل محصول به مشتری در زمان مناسب
1-2 نیاز به رویکرد تولید ناب :
علل شکست صنایع از دیدگاه روبرت پانیزولو با تحقیقات گسترده ای که در نقاط مختلف جهان انجام داد سه عامل می باشد.
عامل اول : عدم وجود هماهنگی کامل بین بخش های مختلف سازمان
عامل دوم : عدم ارتباط پیوسته و همیشگی با افراد و موسساتی که در خروجی نهایی شرکت نقش مهمی دارند.
عامل سوم : تأثیرات شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی حاکم بر جامعه
1-3 ساختار سلسله مراتبی رویکرد ناب:
. سودهی
. بلند مدت
. کیفیت، هزینه، تحویل
. به موقع( QCD )
,
( مدیریت کیفیت فراگیر) TQM : Total Quality manajement (گسترش عملکرد کیفی ) Qfd : Quality function Deploy MenT
1-3-1 سطح اول : اهداف و سیاست های کلی :
هدف اساسی شرکتهای تولیدی، سودهی بلند مدت است که بقاء ماندگاری یک سازمان را تضمین می کند.
از آنجایی که قیمت توسط سازنده مشخص می شود این امر سبب توجه کمتر سازنده به بهبود وضعیت فعلی و کاهش هزینه ها شده و بسیاری از اتلافات در شرکت ها مخفی می ماندند. این اتلافات سبب کاهش کیفیت محصول و عدم تحویل به موقع آن می شدند. ولی امروز به دلیل وجود رقابت شدید برای کسب سهم بیشتر بازار، قیمت توسط بازار رقابتی و مشتری مشخص و با محاسبه هزینه های تولیدی، مقدار سود محاسبه می شود.
هزینه ی تولید - قیمت فروش = سود قیمت فروش = هزینه ی تولید + سود
رویکرد سنتی رویکرد ناب
بنابراین در بازار رقابتی امروز تنها راه سودآوری کاهش هزینه های تولیدی می باشد که از عمده ترین اهداف تولید ناب است.
1-3-2 سطح دوم : اصول پایه ای رویکرد ناب شامل تعریف ارزش، شناسایی، و حذف اتلافات و حمایت از منابع انسانی
1-3-2-1 ارزش :توسط مشتری تعریف میشود. تابعی از قیمت و نیازمندی های مشتری در یک دوره ی زمانی معین می باشد.
1-3-2-2 شناسایی و حذف اتلافات :
اتلاف : به دو فعالیتی که منابعی نظیر زمان ویا هزینه را جذب می کند ولی هیچ ارزش افزوده ای ایجاد نمی کند اطلاق می شود. و به دو نوع است
1) اتلاف آشکار (AbriouswosTe ) 2) اتلاف پنهان (hidden waste )
1) قابل شناسایی – با یک هزینه ی پایین و بدون هزینه حذف می شود.
2) در روش ها، تکنولوژی، یا سیاست های فعلی شرکت ظاهر می شود مگراینکه روش های بهبود یافته ای اجرا شوند.
اتلافات را می توان به هشت دسته تقسیم بندی کرد
1) اتلاف تولید بیش از اندازه : تولید محصولی که هیچ مشتری ندارد عوامل زمانهای راه اندازی تولید – اندازه ی انباشته زیاد – ایجاد محصولات با کیفیت پایین –
2) اتلاف موجودی : ناشی از عدم توازن خط تولید، خرابی ها، راه اندازی طولانی خط تولید
3) اتلاف اصلاح و تعمیرات : اصلاح و تعمیر مواد و قطعات معیوب سبب هزینه های غیر ضروری می شود زیرا نیازمند تجهیزات، منابع انسانی و مواد می باشد.
4) اتلاف حرکت : هر گونه حرکت مواد، نیروی انسانی یا مواد که مستقیماً ارزش افزوده ای برای مشتری ایجاد نکند اتلاف می باشند عوامل طراحی و چیدمان ضعیف
5) اتلاف حمل و نقل : از انجام حمل و نقل نامتناسب و غیر ضروری در سطح کارخانه ها پدید می آید
6) اتلاف انتظار : وقتی که نیروی انسانی، تجهیزات، مواد یا اطلاعاتی منتظر می مانند رخ می دهد. عوامل عدم هموار بودن برنامه های زمان بندی شده
7) اتلاف فرآیند های اضافی : از دیدگاه مشتری هیچ گونه ارزشی به محصول یا خدمت اضافه نمی کند.
عواملی نظیر تعریف ضعیف الزامات مشتری تأمین کنندگان غیرقابل اعتماد مصوبات زاید و غیر مفید، انجام
فرآیندهای اضافی به دلیل کیفت پایین فرآیند
8)خلاقیت بلا استفاده از منابع انسانی : از دست دادن زمان، نظرات، پیشرفت ها و فرصت های یادگیری منابع انسانی به دلیل عدم توجه به پیشنهادهای آنها از جمله اتلافات است که در سازمان مورد توجه قرار نمی گیرد
1-3-2-3 حمایت از منابع انسانی : شامل فراهم آوردن ابزارها و محیط کار مناسب، آموزش منابع انسانی و حمایت های مدیریتی لازم است.
1-3-3-1 سطح سوم : استراتژی های تولید ناب، عبارتند از :
1- استراتژی تحویل به موقع (JIT)
2- استراتژی مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)
3- استراتژی نگهداری بهره ور فراگیر (TPM)
Jit : این اطمینان را بوجود می آورد که مواد و کالا ها در مقادیر درست، در زمان مناسب و هزینه ی پایین بدون هیچ گونه اتلافی ساخته یا خریداری شوند.
خط مشی مؤثر بر پایه اصول زیر صورت می گیرد. الف) تأکید بر کاهش زمانهای آماده سازی ماشین آلات
ب)تولید کششی بر پایه ی کانبان ج) تلفیق تأمین کنندگان در جهت برنامه ریزی یکپارچه
ر) چیدمان سلولی با جریان مهار شده ی مواد
ذ) اعتقاد بر ارزش و اهمیت کیفیت
خ)((کایزن)) یا بهبود مستمر به عنوان یک استراتژی بهبود روز به روز
ح) اعتقادبه ارزش و بهربرداری از منابع نسانی
اهداف کلی JIT :
الف) دستیابی به زمان راه اندازی صفر
ب) دستیابی به سطح موجودی صفر
ج) دستیابی به تعداد دفعات قطع تولید صفر
د) دستیابی به هزینه حمل و نقل صفر
ر) دستیابی به زمان انتظار
ذ) دستیابی به اندازه انباشته تک واحدی
تحقیق تولید ناب با تکیه بر اصول چهارده گانه تویوتا