پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
گرایش بازاریابی
همراه با پرسش نامه
218 صفحه
چکیده:
در دیدگاه مبتنی بر منابع این باور وجود دارد که منابع و قابلیت های غیرقابل تقلید، ارزشمند، کمیاب و به لحاظ اجتماعی پیچیده، مزیت رقابتی برتری را ایجاد می کنند. موفقیت یک سازمان وابسته به توسعه قابلیت ها و ارتباطی است که برای شرکت منحصر به فرد است و در میان مدت تا بلندمدت حفظ می گردند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر ابعاد استراتژی گرایی شامل مشتری گرایی، رقیب گرایی، گرایش به داخل / هزینه، نوآوری گرایی و دارایی های ناملموس بر قابلیت های بازاریابی و رابطه آن ها با عملکرد بوده است. همچنین تأثیر عوامل محیطی ( آشفتگی بازار و شدت رقابت) و عدم تمرکز بر ابعاد استراتژی گرایی بانک ها مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش، کاربردی می باشد و بر حسب روش توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی می باشد. مدل ارائه شده در بانک های خصوصی شهر کرمانشاه و با جامعه آماری متشکل از مدیران شعب این بانک ها که در سطح شهر کرمانشاه مشغول فعالیت می باشند با نمونه ای به حجم 112 نفر که به تصادف انتخاب گردیده اند، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری داده های لازم برای آزمون 9 فرضیه اصلی و 13 فرضیه فرعی پرسشنامه بوده است. روایی پرسشنامه مذکور توسط اساتید و خبرگان مورد تأیید قرار گرفته و ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 953/0 بوده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش از همبستگی اسپیرمن و همبستگی تک متغیره جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان می دهد که رابطه بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد مثبت و معنادار است همچنین رابطه مشتری گرایی، رقیب گرایی، گرایش به داخل / هزینه، نوآوری گرایی، سرمایه انسانی، سرمایه رابطه ای، سرمایه سازمانی و سرمایه اطلاعاتی با قابلیت های بازاریابی مثبت و معنادار است. اما نتایج آزمون مدل نشان می دهد که مدل پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار نیست به همین دلیل با استفاده از روش های آماری مدل هایی که از برازش مناسبی برخوردارند، استخراج گردیده اند. همچنین نتایج نشان می دهد که آشفتگی بازار، شدت رقابت و عدم تمرکز با ابعاد استراتژی گرایی بانک ها در ارتباطند و در این میان تنها آشفتگی بازار بر گرایش به داخل / هزینه اثر ندارد.
کلیدواژه ها: دیدگاه مبتنی بر منابع، استراتژی گرایی، دارایی های ناملموس، قابلیت های بازاریابی، عملکرد
مطالعه تأثیر استراتژی گرایی و قابلیت های بازاریابی بر عملکرد شعب بانک های خصوصی در سطح شهر کرمانشاه