پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی ارتباط شاخص های رشد با نقدشوندگی سهام در شرکت های رشدی و ارزشی به صورت کامل و با فرمت ورد و پی دی اف
چکیده:
در این پژوهش، ارتباط بین شاخص های رشد با نقدشوندگی سهام در شرکت های رشدی و ارزشی در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. در کشورهایی که بازار سرمایه یکی از منابع اصلی تامین مالی واحد های تجاری آن ها است، تحقیقات زیادی در این ضمینه وجود دارد که با رشد سریع بازار سرمایه در ایران، ضرورت چنین تحقیقاتی پیش از گذشته آشکار می گردد.
لذا در این تحقیق با بررسی داده های مربوط به 127 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1387 الی 1392 تاثیر شاخص های رشد با نقدشوندگی سهام در شرکت های رشدی و ارزشی مورد مطالعه قرار گرفت، که در این راستا 7 فرضیه مطرح شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. با توجه به نوع داده ها که از نوع داده های ترکیبی می باشند جهت آزمون فرضیه های تحقیق از مدل رکرسیون معمولی و فرم پنلی رگرسیون با اثرات تصادفی بهره گرفته شد. همچنین برای بررسی مفروضات تحلیل رکرسیون از آزمون دوربین – واتسون برای بررسی استقلال پسماندها، از نسبت درست نمایی LR برای بررسی همسانی واریانس ها و ضرایب لاگرانژ برای آزمون خود همبستگی سریالی متغییر های مستقل مدل، از آزمون t برای بررسی ضرائب و از آزمون F برای بررسی صحت برازش مدل استفاده شده است.
با توجه به آزمون معنی داری مدل و بالا بودن ضریب تعیین آن، بررسی نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که از میان شاخص های رشد فقط رشد ارزش افزوده اقتصادی بر شکاف قیمتی رابطه معنی داری دارد و همچنین با برازش مدل دوم تحقیق نیز عیان گشت که فقط رشد داراییها به عنوان شاخص رشد با عمق قیمتی رابطه معنیداری دارد. همچنین مشاهده شد که کلیه شاخصهای رشد (رشد ارزش افزوده اقتصادی، رشد داراییها و رشد فروش) در میان شرکتهای رشدی و ارزشی بطور معنیداری متفاوت است. لازم به ذکر است که از میان شاخصهای نقدینگی سهام تنها عمق قیمتی در شرکتهای ارزشی و رشدی تفاوت معنیداری داشته است.
در نتیجه ی تفسیر نتایج پژوهش می توان این گونه برداشت کرد که :
نقدشوندگی مفهومی چند بعدی دارد و شرکت های رشدی و ارزشی بایکدیگر بسیار متفاوتند.
پایان نامه بررسی ارتباط شاخص های رشد با نقدشوندگی سهام در شرکت های رشدی و ارزشی