
شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت های کوچک و متوسط در به کارگیری بازار الکترونیکی
150 صفحه
چکیده:
بازار الکترونیکی سیستم اطلاعاتی بین سازمانی است که به خریداران و فروشندگان شرکت کننده در برخی از بازارها، مستقل از طرف سوم، اجازه می دهد اطلاعات و پیشنهادهایی در مورد قیمت و محصول ارائه دهند. به کارگیری این نوآوری جدید توسط شرکت ها چه کوچک و چه بزرگ موجب خلق مزایای متعددی شده و این مزایا سبب تقویت انگیزه شرکت های کوچک و متوسط به این پدیده شده است. شرکت های کوچک و متوسط به دلیل نقش مهم در اقتصاد کشور ایران در صورت به کارگیری بازار الکترونیکی می توانند بهره وری و کارآیی کل سیستم اقتصادی را ارتقاء بخشند. اما چنانچه این شرکت ها از آمادگی کافی برای ورود به بازارهای الکترونیکی برخوردار نباشند با شکست رو به رو خواهند شد و سیستم اقتصادی را دچار مشکل خواهند کرد. لذا ارزیابی آمادگی آنها از اهمیت ویژه برخوردار است. از این رو در این پژوهش تلاش می شود تا به شناسایی عوامل ارزیابی آمادگی شرکت های کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی پرداخته شود. بدین منظور بر اساس تحقیقات قبلی و مطالعه ادبیات مرتبط با موضوع، عوامل فنی، سازمانی و بین سازمانی، به عنوان عوامل کلیدی شناسایی شده و مولفه ها و شاخص های مرتبط با هر یک از آنها ارائه شده اند. پرسشنامه 41 سوالی با طیف لیکرت هفت نقطه ای طراحی شده است. ضریب پایایی کلی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ معادل 76/0 محاسبه گردید. حجم نمونه در این پژوهش 52 می باشد. تایید آزمون تی نشان داد عوامل فنی، سازمانی و بین سازمانی (3 فرضیه اصلی) به همراه کلیه زیر عوامل مرتبط (13فرضیه فرعی) همگی تایید شده اند. آزمون فریدمن نیز حاکی از اهمیت عوامل فنی بیش از عوامل سازمانی و بین سازمانی می باشد. در پایان آمادگی 5 شرکت کوچک و متوسط فعال در صنعت فرش ارزیابی گردید.
واژه های کلیدی: عوامل فنی، عوامل سازمانی، عوامل بین سازمانی، بازار الکترونیکی، شرکت های کوچک و متوسط
پروژه: شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت های کوچک و متوسط در به کارگیری بازار الکترونیکی