اردو به فعالیتی اطلاق می شود که تسط گروهی از دانش آموزان یا دانشجویان تحت نظارت مربیان خود با اهداف و برنامه های خاص و سازماندهی مشخص، در فضایی خارج از محیط آموزشی و در دامن طبیعت صورت پذیرد.
به عبارت دیگر اردو به مجموعه ای از فرصت های از پیش طراحی شده برای جمعیتی مشخص، در زمان معین و تحت نظارت یک سازمان برای رسیدن به اداف آموزشی یا تربیتی اطلاق می شود. این فعالیت ها و فرصت ها عمدتاً خارج از چارچوب رسمی آموزشی است. به این اعتبار می توان ویژگی های اردو را به شرح زیر برشمرد.
1-اردو دارای اهداف مشخص می باشد
اهداف اردو با توجه به ماهیت و انتظارات از آن، می تواند متفاوت باشد. بنابراین برخلاف تصور رایج که اردو را فقط برای گذران اوقات فراغت و یا تفریح افراد میدانند، هر فعالیت اردویی می تواند دارای اهداف خاصی باشد.
2-اردو دارای برنامه مشخص است
تحقق اهداف اردو، برنامه دقیق و سنجیده ای را می طلبد. زیرا برخلاف آموزش های رسمی که برنامه ها براساس موضوع ها و عناوین معینی طرح ریزی می شود، ماهیت فعالیت اردو به نحوی است که باید در قالب بازی ها، مطالعه طبیعت، گردش و مقاصد مشخصی دنبال کند. به عبارت دیگر برنامه ریزی اردو نسبت به برنامه ریزی آموزشی دروس فعالیتی دشوارتر و حساستر است و مستلزم کارشناسان کارآمد است.
3-اردو دارای سازماندهی منسجمی است
در اردو وظایف، نقش ها و مسئولیت های هر یک از عوامل اجرایی و یا دانش آموزان شرکت کننده، از پیش مشخص شده است. اردو دارای سازماندهی، تشکیلات کاری و شرح وظایف مدون و تدارکات ویژه است.
4-اردو معمولاً برای جمعیت مشخصی طراحی می شود
فعالیت های اردویی برای گروههای تعریف شده از لحاظ مختلف سنی، فکری، فرهنگی، اجتماعی و منطقه ای و یا خاص مانند کودکان، نوجوانان و جوانان طراحی و اجرا می گردد. اردو همانند سایر تشکلات
شامل 16 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود مقاله بررسی مفهوم اردو