لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه177
بخشی از فهرست مطالب
1-1-1- ضرورت تعمیر و نگهداری خطوط راه آهن. 5
1-2-1-2- اجزاء روسازی خط آهن. 8
1-2-4-1- بررسی مزایا و معایب خطوط با بالاست و بدون بالاست 16
1-2-4-2- بررسی سیستم های بدون بالاست و مقایسه اقتصادی آنها 18
1-3-پارامترهای تاثیرگذار بر خطوط راه آهن. 19
1-3-1- ماهیت نیرو های ایجاد شده در خط آهن. 20
1-3-1-3- نیرو های جانبی ( افقی). 22
1-3-2- ماهیت متفاوت اجزاء خط و طبیعت رفتاری هر یک از آنها 22
1-3-3- ماهیت نگهداری و تعمیر دوره ای خط آهن. 23
1-3-4- پارامتر سرعت و تاثیر آن بر خط آهن. 24
1-3-5- پارامتر بار محوری و تاثیر آن بر خط آهن. 24
1-3-6- پارامتر حجم ترافیک و تاثیر آن بر خط آهن. 25
1-4- شناخت تعمیر و نگهداری. 26
1-4-1- راهبرد مدیریت نگهداری و تعمیر خط آهن. 27
1-4-2- روشهای تعمیر و نگهداری خط آهن. 29
1-4-2-1-انواع روشهای نگهداری از بعد ابزار. 30
1-4-2-2- روشهای نگهداری از بعد زمانی. 31
1-4-2-3- روشهای نگهداری از بعد نوع عملیات. 33
2-2- تعمیر و نگهداری و ساختار اداری آن در کشور های توسعه یافته 38
2-2-2- تعداد افراد مورد نیاز در اکیپهای مختلف. 41
2-2-3- نیروی کار مورد نیاز برای واحد طول خط. 41
2-2-4- روش های بازدید و نگهداری بر اساس سامانه ریلر در راه آهن آمریکا. 44
2-2-5- تعمیر و نگهداری در راه آهن آمریکا. 47
2-2-5-1- تعمیر و نگهداری اساسی ( در سطح وسیع). 47
2-2-5-2- نگهداری و تعمیر جزئی (در سطح جزئی). 48
2-2-6- انجام عملیات تعمیرات در راه آهن آمریکا. 48
2-2-6-1- عملیات اساسی (در سطح وسیع). 48
2-2-6-2- نگهداری پیشگیرانه. 48
2-2-6-4- رفع خرابیهای مقطعی ودر حد محدود. 49
2-2-7- بررسی دستور العمل تعمیر و نگهداری در ایالات متحده آمریکا 49
2-2-8- بررسی دستور العمل های تعمیر و نگهداری در کشور های اروپایی 50
2-3-3- سامانه مدیریت تعمیر و نگهداری در راه آهن هند. 57
2-3-3-2- نیازها و بخش های اساسی سیستم مدیریت خط. 57
2-3-3-3- طرح تعمیر و نگهداری در سیستم مدیریت راه آهن هند 59
2-3-3-4- سطوح بازرسی در سیستم مدیریت راه آهن هند. 60
2-3-4- انواع تعمیر و نگهداری از دید DTM.. 61
2-3-4-1- تعمیر و نگهداری سیستماتیک. 62
2-3-4-2- بازرسی دوره ای و تعمیر و نگهداری بر اساس نیاز 62
2-3-4-3- عملیات تعمیر و نگهداری تصادفی (اتفاقی). 64
2-3-5- ساختار سازمانی DTM هند. 65
2-3-6- گروه های کاری و تجهیزاتی در DTM.. 65
3-2- نگاهی به روش های تعمیر و مرمت در آیین نامه های معتبر جهانی 73
4- ترک های ستاره ای در سوراخ های ریل. 78
7- پوسته شدن ( پلیسه شدن ). 81
8- پوسته شدن گوشه های داخلی قارچ ریل. 82
9- سوختگی های موضعی سطح کلاهک :. 83
10- سوختگی پیوسته روی قارچ ریل :. 84
11- ترک های قائم طولی در جان ریل :. 84
12- ترک های قائم طولی در کف ریل. 85
13- ناهمواری های موجی شکل یا کاریوگیشن :. 86
4-2- فهرست دستور العمل های تعمیر و مرمت خطوط راه آهن اداره کل خط و ابنیه. 100
4-3- فهرست شرکت خدماتی خط و ابنیه فنی (تراورس ). 108
دستورالعمل تعویض تراورس های فرسوده یا شکسته. 109
دستورالعمل پیچ بندی پابندها. 111
دستورالعمل تنظیم دور در قوس ها. 111
دستورالعمل زیرکوبی با استفاده از روش دستی و مکانیزه. 112
دستورالعمل بالاست ریزی به منظور تأمین کسری بالاست. 115
روش اجرایی انجام برنامه نگهداری و تعمیرات سوزن. 115
دستورالعمل حفاری و تفکیک بالاست روی پل و آبرو. 122
فهرست جداول
جدول 1-1- مقایسه هزینه های سیستمهای مختلف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 21
جدول 2-1: کیلومتراژ مسیر راه آهن هند را توجه به عرض خطهای مختلف آن نشان میدهد.(سال 1998) . . . . . . . . .53
جدول 2-2: ماشینهای در دسترس و پیشنهادی در نهمین برنامه 5 ساله . . . . . . . . . . . . ..... . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
جدول 2-3: حداقل برنامه بازرسی برای بازرسان خط و ابنیه مسیر و مهندسان راه آهن هند. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
جدول 2-4: چارت کاری و سطح نظارت در هر مورد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
جدول 3-1- کد گذاری عیوب ریل UIC. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
فهرست اشکال
شکل 2-1-ماشین زیرکوبی تقاطعات و سوزنها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
شکل2-2-ماشین زیرکوبی پیوسته . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
شکل2-3-ماشین سرند بالاست. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
شکل2-4-ماشین نصب سوزن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
شکل2-5-ماشین نصب سوزن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
شکل 3-1- ترک افقی جان و قارچ ریل . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
شکل 3-2- ترک های ستاره ای در سوراخهای ریل. . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .80
شکل 3-3- شکست عرضی ناگهانی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .80
شکل 3-4- خرابی شبیه لکه تخم مرغی . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .81
شکل 3-5- پوسته شدن ریل. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .82
شکل 3-6- پلیسه شدن به صورت رشته باریک. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .83
شکل 3-7- پلیسه ایجاد شده در قارچ ریل . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .83
شکل 3-8- عیب ناشی از یک لغزش چرخ روی ریل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .84
چکیده
طراحی اجزاء خطوط سنتی راه آهن بر اساس تحمل بار و انتقال آن به لایه های پایینتر با افزایش سطح تماس صورت گرفته است. سه عامل مصالح غیر همجنس، اتصالات ضعیف ادوات روسازی و بار گذاری دینامیکی ، تصادفی و تکراری آن باعث شده است که روسازی خط نیاز به یک سامانه نگهداری و تعمیر داشته باشد. این تفکر تا سال 1960 بر طراحی خطوط راه آهن حاکم بود. ژاپنی ها با توجه به رشد اقتصادی کشور بعد از جنگ جهانی دوم و جهت کاهش هزینه های نیرو انسانی ، خصوصاً بخش کارگری و افزایش نقش حمل و نقل ریلی به فکر اصلاح خطوط سنتی و طراحی خطوط مدرن افتادند و برای اولین بار خطوط بی نیاز به تعمیر [1] را مطرح کردند. این نوع خطوط در 40 سال گذشته ذر راه آهن های مختلف با طرحهای مختلف طراحی اجرا شده است به طوریکه قطارهای سریع با سرعتهای بیش از 300km/h بر روی آنها در حال حرکت میباشند.
در خصوص تعمیر و نگهداری خطوط سنتی در طول 40 سال گذشته سعی شده است که با مکانیزه نمودن نگهداری از پرسنل کارگری کاسته شود؛ ولی با این حال همراه با ماشینهای مکانیزه فعالیتهای جاری نگهداری توسط کارگران صورت میگیرد و علیرغم سرمایه گذاری برای تامین ماشین آلات، هنوز نیاز به نیروی انسانی ( بخش کارگری) منتفی نشده است.
برای تامین ایمنی سیر و حرکت و اطمینان از وضعیت خط لازم است که سامانه ای قابل اعتماد برای تعمیر و نگهداری خطوط طراحی و پیاده شود. سامانه تعمیر و نگهداری خطوط راه آهن از سه مقوله ارزیابی و تشخیص عیوب، برنامه ریزی و ارائه روش برای برطرف کردن عیوب و اطمینان از حذف یا کم شدن عیب ( نظارت) تشکیل می شود. در پروژه حاضر با بررسی روشها و دستور العملهای موجود در ایران و در عرصه جهانی سعی شده ابتدا به بررسی نقاط ضعف و قوت موجود در این روشها پرداخته شود و در ادامه با تشریح عیوب مختلف اجزاء خط، روش های ارزیابی و تشخیص آنها، روش اجرایی بر طرف کردن آنها و ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای تعمیرات را همراه با برنامه دقیق تعمیر ارائه شود.
مقدمه:
طراحی اجزاء خطوط سنتی راه آهن بر اساس تحمل بار و انتقال آن به لایه های پایینتر با افزایش سطح تماس صورت گرفته است. سه عامل مصالح غیر همجنس، اتصالات ضعیف ادوات روسازی و بار گذاری دینامیکی ، تصادفی و تکراری آن باعث شده است که روسازی خط نیاز به یک سامانه نگهداری و تعمیر داشته باشد. این تفکر تا سال 1960 بر طراحی خطوط راه آهن حاکم بود. ژاپنی ها با توجه به رشد اقتصادی کشور بعد از جنگ جهانی دوم و جهت کاهش هزینه های نیرو انسانی ، خصوصاً بخش کارگری و افزایش نقش حمل و نقل ریلی به فکر اصلاح خطوط سنتی و طراحی خطوط مدرن افتادند و برای اولین بار خطوط بی نیاز به تعمیر را مطرح کردند. این نوع خطوط در 40 سال گذشته ذر راه آهن های مختلف با طرحهای مختلف طراحی اجرا شده است به طوریکه قطارهای سریع با سرعتهای بیش از 300km/h بر روی آنها در حال حرکت میباشند.
در خصوص تعمیر و نگهداری خطوط سنتی در طول 40 سال گذشته سعی شده است که با مکانیزه نمودن نگهداری از پرسنل کارگری کاسته شود؛ ولی با این حال همراه با ماشینهای مکانیزه فعالیتهای جاری نگهداری توسط کارگران صورت میگیرد و علیرغم سرمایه گذاری برای تامین ماشین آلات، هنوز نیاز به نیروی انسانی ( بخش کارگری) منتفی نشده است.
برای تامین ایمنی سیر و حرکت و اطمینان از وضعیت خط لازم است که سامانه ای قابل اعتماد برای تعمیر و نگهداری خطوط طراحی و پیاده شود. سامانه تعمیر و نگهداری خطوط راه آهن از سه مقوله ارزیابی و تشخیص عیوب، برنامه ریزی و ارائه روش برای برطرف کردن عیوب و اطمینان از حذف یا کم شدن عیب ( نظارت) تشکیل می شود. در پروژه حاضر با بررسی روشها و دستور العملهای موجود در ایران و در عرصه جهانی سعی شده ابتدا به بررسی نقاط ضعف و قوت موجود در این روشها پرداخته شود و در ادامه با تشریح عیوب مختلف اجزاء خط، روش های ارزیابی و تشخیص آنها، روش اجرایی بر طرف کردن آنها و ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای تعمیرات را همراه با برنامه دقیق تعمیر ارائه شود.
[1] Maintenance free
مقاله در مورد مطالعه و بررسی روشهای جاری در راهآهن ایران جهت تعمیر و نگهداری