نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پروژه بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی در افزایش سلامت روانشناختی دانش آموزان مراجعه کننده به مشاورین مدارس. doc

اختصاصی از نیک فایل پروژه بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی در افزایش سلامت روانشناختی دانش آموزان مراجعه کننده به مشاورین مدارس. doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی در افزایش سلامت روانشناختی دانش آموزان مراجعه کننده به مشاورین مدارس. doc


پروژه بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی در افزایش سلامت روانشناختی دانش آموزان مراجعه کننده به مشاورین مدارس. doc

 

 

 

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 165 صفحه

 

مقدمه:

دورۀ نوجوانی دوره ای است که در مصادف با تغییر و انتقال در برگ ، 1990 ) . استقلال نسبی از والدین و وابستگی به گروه همسالان  و دوستان ، رشد و تحول مفهوم خود و هویت یابی اجتماعی و جنسی ، اتتخاب رشته تحصیلی ، برنامه ریزی برای دانشگاه و انتخاب شغل از جمله عواملی هستند که برای نوجوانان تنیدگی هایی را ایجاد می کنند (فورنت  و همکاران ،1998 ) این عوامل تنیدگی زا توأم با خواست ها و تقاضا های آموزشی در محیط مدرسه و انتظارات والدین از نوجوانان ، سلامت و بهداشت روانی آنها را به مخاطره می اندازد و بر عملکرد کلی و تحصیلی آنها تأثیر منفی می گذارد (نایمی  و واینیوماکی  ،1999 ) پژوهش ها حاکی است افرادی که در رویارویی با چنین مسائلی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند ، آسب پذیر بوده و مشکلاتی نظیر افسردگی ، اضطراب ، تنهایی و احساس طرد شدگی ، کمرویی ، خشم ، تعارض بین فردی و....را تجربه  می کنند. در عین  حال پژوهش های بیشماری حاکی است که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روانی – عاطفی ریشه های روانی – اجتماعی دارند و ارتقای مهارتهای مقابله ای و توانایی های روانی – اجتماعی در بهبود و سلامت روانشناختی افراد بسیار مؤثر است . این توانایی ها فرد را برای مقابله مؤثر باموقعیت های تعارض زا یاری می کند و شخص را قادر می سازد تا در رابطه با سایر افراد جامعه ، فرهنگ و محیط خود به گونه ای  مثبت و سازگارانه عمل کرده و سلامت به ویژه سلامت روانی خود را تامین کند . به همین دلیل در سالهای اخیر آموزش مهارتهای زندگی  برای آماده نمودن افراد هنگام مقابله با مشکلات و فشارهای زندگی و ایجاد رفتارهای مثبت و کاهش رفتارهای منفی و در نتیجه دستیابی به زندگی موفقیت آمیز مورد توجه روانشنا سان و دست اندر کاران نظام های آموزشی قرار گرفته است

برنامه ها ی آموزشی مهارت های زندگی به دامنه وسیعی از مهارتهای زندگی به دامنه وسیعی از مهارتها برمی گردد، اما مهارتهای اجتماعی  و ارتباطی از جمله مهارت هایی می باشد که آموزش این مهرت ها تأثیر قابل توجهی بر کاهش رفتارهای منفی و افزایش رفتارهای مثبت و سازگارانه داشته است .در حقیقت ، ارتباط بین فردی یکی از مهمترین توانایی های بشر است اما برخی افراد در برقراری ارتباط ،مهارت لازم را نداشته و یا پاسخ های آنها اغلب اثری منفی بر ارتباط دارند و همین سدهای ارتباطی ممکن است به تنهایی و کناره گیری اجتماعی و نیز عدم کارایی تحصیلی و شغلی فرد منجر شود . حتی برخی از صاحب نظران  معتقد ند که اختلالات روانی در اصل ناشی از مشکلات مربوط به ارتباط نا مناسب است و بیمار روانی از روابط انسانی محروم مانده است (بولتون  ترجمه سهرابی ،1381 ) . بنابراین با آگاهی از نقش مهارت های اجتماعی در تأمین سلامت روانشناختی افراد و با توجه به اهمیت یادگیری این مهارت ها برای مواجهه با مسائل و مشکلات روز مره و تأثیر آن بر بهبود زندگی فردی و اجتماعی این تحقیق در صدد است تا میزان اثر بخشی آموزش این مهرت ها در سلامت روانشناختی دانش آموزان مراجعه کننده به مراکز مشاوره را بررسی کند.

 

فهرست مطالب:

مقدمه

بیان مسأله

ضرورت و اهمیت پژوهش

اهداف پژوهش

1-4-1- هدف کلی

1-4-2- اهداف جزئی : هدف های جزئی این پژوهش عبارتند

فرضیه های پژوهش

تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

1-6-1- سلامت روانشناختی

1-6-2- شیوه های حل مساله

1-6-3- شیوه های حل  تعا رض بین فردی

1-6-3- مهارت جرأت ورزی

فصل دوم

پیشینه تحقیق و پایه هاى

نظرى

2-1- مفهوم سلامت

2-2- ابعاد سلامت

2-3-1-حل مساله

2-3-1-1- مؤلفه های حل مسأله

2-3-1-2- راهبردهای مقابله ای

سبک رو یآورد

2-3-1-4- نقص در حل مسأله و بروز مشکلات روانشناختی در افراد

2-3-2- حل تعارض بین فردی

2-3-2-1- تعریف و ماهیت تعارض

تعارض و تضاد بین نیاز ها

-3-2-3- منابع تعارض

تفاوت در تجربه

انزوای اجتماعی و شخصی

جهت گیری رفتاری

2-3-2-4- سبک های حل تعارض

2) شیوه مهربانانه

شیوۀمصالحه گرانه

4) شیوۀ سلطه گرانه

5) شیوۀ همراهانه

2-3-2-5- روشهای پیشگیری و مهار تعارض ها

الف ) تعارض های شخصی و بین فردی

2-3-3- جرأت ورزی یا ابزار وجود

2-3-3-1- تعریف جرأت ورزی

2-3-3-2- اثر بخشی جرات آموزی در کنترل مشکلات روانشناختی

2-3-3--3 کارکردهای جرأت ورزی

2-3-3-4- سبک های پاسخدهی افراد

2-3-3-5- انواع جرأت ورزی

ابراز وجود بنیادی

ابراز وجود همدلانه

محتوا

عناصر پنهان

فرایند

4) پاسخ های غیر کلامی

فصل سوم

روش شناسی تحقیق

مسأله مورد بررسی

3-2- متغیرهای مستقل و وابسته

3-3- جامعه آماری

-4-4نمونه و روش نمونه گیری

1-5- ابزارهای جمع آوری اطلاعات

3-5-1- مقیاس SCL-90-R

الف) معرفی مقیاس

مقیاس خصومت (HOS)

مقیاس اضطراب فوبیکPHOB))

مقیاس افکار پارانوئید (PAR)

مقیاس روانپرشی (PSY

شاخص های کلی پریشانی

ب) شواهد مربوط به روایی واعتبار مقیاس

3-5-2- مقیاس شیوه حل مسأله

الف) معرفی مقیاس

ب) شواهد مربوط به اعتبار و روایی

مقیاس

ج) شیوه نمره گذاری و تفسیر نمرات

3-5-3- مقیاس نسخه دوم شیوۀ مقابله با تعارض رحیم (راسی- II)

الف) معرفی مقیاس

شیوۀ همراهانه (7 ماده )

شیوۀ مهربانانه (6 ماده)

شیوۀ سلطه گرانه (4 ماده)

ب)شواهد مربوط به اعتبار و روایی مقیاس

ج)شیوه نمره گذاری و تفسیر نمرات:

3-5-4- مقیاس جرأتمندی جرابک

الف) معرفی مقیاس

ج) شیوه نمره گذاری و تفسیر نمرات

3-5-5- دستورالعمل و برنامۀ آموزش مهارت های ارتباطی

روش جمع آموری اطلاعات

فصل چهارم

یافته های  تحقیق

مسأله مورد بررسی

4-1- فراوانی گروه ها

4-2-تحلیل نتایج بر اساس فرضیه های تحقیق

الف)آمار توصیفی

مقیاس SCL-90_R(N=60)

ب) آمار استنباطی

الف)شیوه حل تعارض سازنده

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

5-2- محدودیت های پژوهش

5-3- پیشنهادات

آزمون SCL-90

مفهوم سلامت

ابعاد سلامت

سلامت جسمانی

سلامت اجتماعی

سلامت هیجانی

سلامت عقلانی

سلامت معنوی

سلامت روان شناختی

2-3-مهارتهای زندگی و مهارت های ارتباطی

الف )مهارت های زندگی

ب) مهارت های ارتباطی

2-3-1-حل مساله

2-3-1-1- مؤلفه های حل مسأله

الف ) جهت گیری به مساله

ب) مهارت های خاص حل مساله

2-3-1-2- راهبردهای مقابله ای

2-3-1-3- سبکهای حل مساً له

2-3-1-4- نقص در حل مسأله و بروز مشکلات روانشناختی در افراد

2-3-2- حل تعارض بین فردی

2-3-2-2- انواع تعارض

الف )تعارض فرد با خود

ب ) تعارض های گروهی و سازمانی

1-3-2-3- منابع تعارض

2-3-2-4- سبک های حل تعارض

2-3-2-5- روشهای پیشگیری و مهار تعارض ها

الف ) تعارض های شخصی و بین فردی

منابع مورد استفاده

 

فهرست جداول:

جدول 4-3- میانگین ، انحراف معیار ، دامنه ، حداقل وحداکثر نمرات آزمودنی ها در پس آزمودن مقیاس  SCL-90_R (60=N)

جدول 4-4- نمرات آزمودنی ها در پیش آزمون مقیاس شیوه حل مسأله

جدول 4-5- نمرات آزمودنی ها در پس آزمون شیوۀ حل مسأله

جدول 4-6 نمرات آزمودنی ها در پیش آزمون پرسشنامه جرأتمندی جرابک

جدول 4-7- نمرات آزمودنی ها در پس آزمون پرسشنامه جرأتمندی جرابک

جدول 4-8- نمرات آزمودنی ها در پیش آزمون پرسشنامه حل تعارض رحیم

جدول 4-9- نمرات آزمودنی ها در پس آزمون پرسشنامه حل تعارض رحیم

جدول 4-10 نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه ؛ متغیر وابسته : سلامت روانی

جدول 4-11 نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه؛متغیر وابسته :شیوه حل تعارض سازنده

جدول 4-12 نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه؛متغیر وابسته : شیوه حل تعارض غیر سازنده

جدول شماره 4-13 نتایج تحلیل کواریانس یکطرفه؛ متغیر وابسته : حل مسأله سازنده

جدول4-14 نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه؛ متغیر وابسته: جرأت ورزی

جدول 4-15 نتایج آزمون tبرای مقایسه اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی در سلامت روانشناختی دو گروه راهنمایی و متوسطه

جدول 4-1- جدول فراوانی گروه آزمایش و کنترل

جدول 4-2- میانگین ،انحراف استاندارد، دامنه ،حداقل و حداکثر نمرات آزمودنیها در پیش آزمون

 

منابع ومأخذ:

الف)منابع فارسی

ادیب.یوسف؛ فردانش.هاشم (1382) مهارتهای زندگی مورد نیاز دانش آموزان مقطع راهنمایی ، مجله دانشور رفتار ،دانشگاه شاهد ، سال دهم ،دوره جدید ، شماره 3،اسفند 1382.

احمدی زاده . محمدجواد(1373) بررسی اثر بخشی آموزش مهارت حل مسأله بر برخی از ویژگی های شخصیتی نوجوانان تحت پوشش مراکز شبانه روزی بهزیستی ، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی.

اسماعیلی . علی (1383) هنجاریابی آزمون SCL-90-R  و مقایسه سلامت روانی دانشجویان دانشگاه های تهران به منظورارائه خدمات مشاورهای مناسب , بانک اطلاعات بهداشت روانی دانشجویان .

  1. iransco.org

-  باباپور خیرالدین .جلیل ؛ رسول زاده کاظم ؛ اژه ای . جواد؛ فتحی آشتیانی . علی (1382)  بررسی رابطه بین شیوه های حل مساله و سلامت روانشناختی  دانشجویان ، مجله روانشناسی علمی _ پژوهشی 25 ، سال هفتم ، شمارۀ 1، بهار 1382.

باباپور خیرالدین .جلیل(1381) بررسی شیوۀ حل مسأله و حل تعارض و سلامت روانشناختی در میان دانشجویان ، پایان نامه دکتری روانشناسی ،دانشگاه تربیت مدرس تهران .

باباپور خیرالدین .جلیل(زیر چاپ) بررسی تأثیر مدیریت تعارض بر سلامت روان شناختی ،مجله روانشناسی دانشگاه تبریز .

باباپور خیرالدین .جلیل؛ صبحی قراملکی. ناصر (1380).اختلالات یادگیری ، چاپ اول، انتشارات سروش ، تهران .

بولتون .رابرت (1381) روانشناسی روابط انسانی ،  ترجمه حمید رضا سهرابی ،  تهران ،  انتشارات رشد.

پوپ . الیس ؛مک هال سوزان ؛ کرای هد ادوارد (1373) افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان ، ترجمه پریسا تجلی ، تهران انتشارات رشد.

حیدری تفرشی . غلامحسین ؛ یوسفی سعید آبادی . رضا ؛ خدیوی . اسدالله (1381) نگرشی نوین به نظریات سازمان  و مدیریت در جهان امروز ، تهران ، انتشارات فراشناختی اندیشه ، چاپ اول.

رامشت . مریم ، فرشاد . سیامک (1383) ، بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی در پیشگیری از سوء مصرف مواد دانشجویان ، ارائه در دومین سمینار بهداشت روان دانشجویان اسفند 1383.

http://counscling .ut.ac.ir

رمضانخانی . علی ، سیاری علی اکبر (1378) بررسی وضعیت آموزش مهارت های زندگی در نظام آموزش و  پرورش ، گزارش  تحقیق دفتر یونیسف در ایران و دفتر مطالعات بین المللی وزارت آموزش و پرورش .

دفت. ریچارد ال (1999)مبانی تئوری و طراحی سازمان ، مترجم علی پارساییان و سید محمد اعرابی ، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی ، تهران ، 1378 .

دلور. ژاک(1375) یادگیری گنج درون ، ترجمۀ فاطمه فقیهی و علی رئوف ، تهران ، پژوهشکدۀ تعلیم و تربیت ، تک نگاشت .

ساپینگتون .اندورا (1379) ، بهداشت روانی ، ترجمۀ حمید رضا حسینشاهی برواتی ، تهران،

انتشارات روان.

سازمان جهانی بهداشت(1377) برنامه آموزش مهارت های زندگی ، ترجمه ربابه نوری قاسم زاده و پروانه محمد خانی ، تهران ، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور.

سرمد . غلامعلی (1378) روابط  انسانی  در سازمان های  آموزشی  ،  انتشارات  سمت ، تهران .

شاهرکنی . سید حبیب الله ، (1380) راهکارهای رویارویی با تعارض ، ماهنامه توسعه مدیریت ، شماره 34.

شریعت یار . ربابه (1383) بررسی رابطه بین جرأت مندی و شیوه های حل مسأله در دانشجویان مقطع کارشناسی مقطع تبریز ، پایان نامه کارشناسی روانشناسی بالینی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه تبریز.

شفیع آبادی . عبدالله ، ناصری . غلامرضا (1375) نظریه های مشاوره و روان درمانی ، مرکز نشر دانشگاهی تهران ، چاپ پنجم .

صافی . احمد (1379)" آموزش و پرورش ابتدایی راهنمایی و متوسطه ، تهران ، انتشارات سمت.

طارمیان . فرهاد ، مهجویی . ماهیار ، فتحی . طاهر (1383) مهارت های زندگی : کتاب راهنمای اجرای فعالیت های پرورشی دوره متوسطه ، تهران ، انتشارات برگ نفیس .

فرگاس .جوزف .پی،(1379)، روانشناسی تعامل اجتماعی ، ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروز بخت ،چاپ دوم ، تهران ، انتشارات ابجد.

-  فنسترهایم. هربرت ؛ بر . جین (1373)روانشناسی آموزش قاطعیت ، ترجمه عباس چینی ،چاپ اول ، تهران ، نشر البرز.

کارتلج . جی ؛ میلبرن . جی . اف(1372) آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان ، ترجمه محمد حسین نظری نژاد ، مشهد ، انتشارات آستان قدس .

کرمانی . میر جواد(1381) بررسی عوامل مؤثر درپایین بودن سطح مهارت های زندگی دانش آموزان ابتدایی استان آذربایجان شرقی / چکیده نامه پژوهشی ،سال اول ، شماره اول ، زمستان 1382.

-کلینیکه . کریس.ال (1380) مهارت های  زندگی  ،  ترجمۀ  شهرام محمد خانی ،  تهران ، انتشارات سپند هنر.

کنرلی . هلن  (1382) اختلالات  اضطرابی ،  ترجمه سیروس مبینی ، تهران  ،  انتشارات رشد .

کیامنش . علیرضا (1379) سنجش صلاحیت های دانش آموزان پایۀ پنجم  دبستان ، گزارش تحقیق ، تهران ، پژوهشکدۀ تعلیم و تربیت .

محمدی فریده ؛ صاحبی . علی (1380) بررسی سبک حل مساله در افراد افسرده و مقایسه آن با افراد عادی ، مجله علوم روانشناختی  ، جلد اول ، شماره اول، 42-24.

میر زاده . میر حمایت (1381) بررسی عوامل مؤثر در پایین بودن  سطح مهارتهای زندگی دانش آموزان ابتدایی از نظر معلمان و اولیای دانش آموزان ، تبریز ، شورای تحقیقات آذربایجان شرقی.

ناصری . حسین ، نیکپور . ریحانه (1383) بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر بهداشت روانی دانشجویان ، سازمان بهزیستی کشور ، ارائه در دومین سمینار بهداشت روان دانشجویان در اسفند 83.

http://counscling.ut.ac.ir

نوری. ربابه (1381)مهارت حل مسأله ، تهران از انتشارات معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور .

وود. جولیاتی (1379) ارتباط میان فردی  ، ترجمۀ مهرداد فیروز بخت ، تهران  ، انتشارات  مهتاب.

هارجی . اون ؛ ساندرز . کریستین ؛ دیکسون . دیوید (1377) مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی ،ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروز بخت ، تهران ، انتشارات رشد.


دانلود با لینک مستقیم


پروژه بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی در افزایش سلامت روانشناختی دانش آموزان مراجعه کننده به مشاورین مدارس. doc
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد