مقالات علمی پژوهشی چاپ شده با فرمت pdf صفحات 17
مقدمه :
در عصر حاضر سازمان ها یه صورت فزاینده ای با محیط های پویا و در حال تغییر مواجه اند . بنابر این به منظور بقا و پویایی خود
مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار سازند . به بیان دیگر با توجه به سرعت شتابنده تغییرات و تحولات علمی تکنولوژیک
اجتماعی و فرهنگی و... در عصر حاضر سازمان هایی موفق و کارامد محسوب می شوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی
بتواند مسیر تحولات و دگرگونی ها را نیز در اینده پیش بینی کرده و قادر باشر این تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای
ساختن اینده ای بهتر هدایت کنند. با وجود این مشاهدات و مطالعات نشان می دهد که بسیاری از سازمان ها نه تنها نو آور و خلاق
نیستند بلکه حتی در هماهنگی با تحولات و پیشرفت ها و تغییرات عصر حاضر نیز ناتوان مانده و اغلب با شیوه های نا کارآمد سنتی
اداره می شوند.با توجه به مهم بودن موضوع نوآوری در این مقاله تاثیر و اولویت بندی شاخصهای فردی‚ سازمانی‚ محیطی و مادی یر
نوآوری تعیین می شود. با توجه به رتبه 120 ایران در میان 143 کشور در زمینه شاخصهای نو آوری که رتبه بدی محسوب می
شود و اهمیت روز افزون نو آوری , موضوع شناسایی و اولویت بندی شاخصهای موثر بر نو آوری را به عنوان موضوع و پرسش اصلی
این مقاله قرار داده ایم.پس از مطالعه تحقیقات و کارهای عملی انجام شده در نو آوری سازمانی و مدل های ذکر شده در این خصوص
عمده ترین متغیرهای موثر مورد شناسایی قرار گرفت . در نهایت این متغیرها و عوامل به چهار دسته کلی عوامل فردی‚ سازمانی
‚محیطی و رهبری تقسیم بندی شده اند . هر کدام از این عوامل خود شامل زیر مجموعه هایی می باشند. در این مقاله با استفاده از
نرم افزار لیزرل رتبه بندی و اولویت بندی شاخص های موثر بر نوآوری انجام شده است.
بررسی و رتبه بندی عوامل موثر بر نو آوری با رویکرد معادلات ساختاری