فرمت فایل :powerpoint تعداد صفحات 10 صفحه
بخشی از اسلایدها:
3-1- کاویتاسیون و علت آن
کاویتاسیون درلغت ازکلمهCavity به معنای حفره آمده و منظور از کاویتاسیون ایجاد حفره یا حفرهزائی است. درصورت وقوع این پدیده یکی از خسارات آن ایجاد خوردگی و حفره بر روی بدنه پوسته پمپ است
ممکن است در داخل پمپ شرایطی بوجود آید بطوریکه در دمای موجود با توجه به کاهش فشاری که ایجاد شده، سیال بجوشد. این پدیده در صورت وقوع در ابتدای پره در
داخل پروانه رخ میدهد. تبدیل مایع به حبابهای بخار همراه با افزایش حجم ناگهانی میباشد .حباب تشکیل شده با سرعت زیادی به جلو هدایت میشود. در نیمه دوم پره با افزایش فشار سیال شرایط از حالت اشباع به حالت مایع فشرده برمیگردد و طی پدیده پیچیدهای حباب بخار سقوط کرده و ضمن تقطیر شدن با سرعت بسیار زیاد (تا (50m/s به اطراف برخورد میکند. قطرات سیال که با این سرعت به اطرف برخورد میکنند، دارای ممنتوم بسیار بالایی هستند بطوریکه نیروی وارد شده از طرف این ذرات بر دیواره پروانه قادر است قسمتی از بدنه پروانه را کنده و برروی آن ایجاد حفره کند.
شکل روبرو تغییرات فشار سیال در ورود به پمپ تا خروج از پروانه را نشان میدهد. همانطور که از این شکل پیداست نقطه حداقل فشار در حدود نقطه 4 بوده و محل تولید احتمالی حباب میباشد.
3-2-کاویتاسیون ثانویه
چنانچه دبی عبوری از پمپ بسیار کم شود ممکن است لایه مرزی نزدیک سطح سمت مکش پره از آن جدا شده و پدیدهJet & Wake ایجاد شود (شکل 3-5). در این حالت مقدار کمی از جریان از ناحیه گستردهWake و بیشتر جریان به صورت جت با سرعت بالا از ناحیه باریک Jet عبور میکند.
3-3- هد خالص مثبت مکش (NPSH)
جهت کنترل پدیده کاویتاسیون و برقراری شرایط عدم وجود کاویتاسیون از پارامتری به نام NPSH استفاده میشود
. منظور ازNPSH، هد خالص مثبت مکشNet Positive
Suction Head میباشد. به جای این که نقطه حداقل فشار در داخل پروانه بررسی شود، مقدار هد خالص در قبل از پمپ بررسی میگردد و کارخانه سازنده پیش بینی لازم برای افت از ورود پمپ تا نقطه حداقل فشار در داخل پروانه را انجام میدهد.
: هد مطلق (فشار مطلق) سطح مخزن مکش
: ارتفاع سطح مخزن مکش از ورودی پمپ
: افت هد از سطح مخزن مکش تا ورودی پمپ در اثر اصطکاک
:هد دینامیکی سیال در ورود به پمپ
: هد معادل فشار بخار سیال در دمای موجود
پاورپوینت درباره حفره کاویتاسیون