لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"
فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:112
مقدمه:
از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.
از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر تاثیر بسزایی دارد.
فهرست:
1 ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز : ...................................................................1
1 - 1 ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز :...................................................................2
1-1 - 1 ) استاتور : .................................................................................................2
1-1 - 2 ) رتور : .......................................................................................................3
1-1 -3 ) حلقه های لغزان : .....................................................................................4
1 - 1 -4 ) جاروبک ها : ...........................................................................................4
1 - 1- 5 ) یاتاقان و بدنه : ......................................................................................4
1 – 2 ) عملکرد موترهای القایی سه فاز : .......................................................................5
1 – 2 – 1 ) موتور ساکن .........................................................................................5
1 – 2 -2 ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون ) : ................9
1 – 2 – 3 ) موتور گردان : ....................................................................................14
1 – 2 – 4 ) موتور در شرایط ماندگار : .............................................................22
1 - 3 ) موتور فقس سنجابی : .......................................................................................25
2 ) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز: .....................................28
2 – 1 ) روش راه اندای مستقیم : ..................................................................................30
2 – 2 ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور : ..........................................31
2 – 2 – 1 ) موتورهای رتور سیم پیچی شده : ................................................31
2 – 2 – 2 ) Liquide starter : .........................................................................37
فهرست:
2 – 2 – 3 ) درایور راه اندای کرامی : .................................................................38
2 – 2 – 4 ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه
به جریان و مقاومت رتور : .............................................................40
الف – کلاس A : ................................................................................................40
ب – کلاس D : ...................................................................................................41
ج – کلاسهای C , B : .......................................................................................41
د – رتورهایی با میله های عمیق : .................................................................41
ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل : ..............................................................42
2-3) انتخاب ولتاژ موتور :.............................................................................................43
2-3-1) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور :........................43
2-4 ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث : ....................................................46
2-5) روش کلاج گریز از مرکز :.....................................................................................49
2-6) پیک جریان حین راه اندازی :................................................................................50
2-7) دینامیک راه اندازی :..............................................................................................51
موتور با بار خالص : ...........................................................................................53
گرم شدن رتور : .....................................................................................................53
2-8) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن :......................................................54
2-8-1) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ : ........................................55
فهرست:
2-8-2) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی :................................................56
3) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی :..................................................57
مقدمه:...............................................................................................................................58
3-2 ( مدهای کنترل:.........................................................................................................62
3-2-1( کنترل راه اندازی:.....................................................................................63
3-2-2( کنترل شتاب راه اندازی:..........................................................................63
3-3) مشخصات راه اندازهای تریستوری:...................................................................67
3 -4( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری:.............................................68
3- 5) مدار قدرت:...............................................................................................................68
3-5-1( معرفی تریستور:......................................................................................69
3-5-1-1) مدل دو ترانزیستوری تریستور:...............................................70
3-5-1-2) روش های روشن شدن تریستور:.............................................71
3-6) مدار فرمان:...............................................................................................................72
3-6-1) مدار آتش کننده:........................................................................................74
3-6-2 ) مدار تقویت کننده: ..................................................................................75
3-6-3) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و
انتقال زاویه آتش:....................................................................................76
3-6-4 ) مدار خطای جریان:...................................................................................77
فهرست:
3-7) طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور
آسنکرون (القایی):.................................................................................................77
3-7-1) کنترل:..........................................................................................................79
3-7-2) نوسانساز موج دندانه اره ای:................................................................84
3-7-3 ) کنترل زاویه آتش :..................................................................................86
3-7-4 ) مقایسه کننده:...........................................................................................88
3-7-5) ایزوله کننده مدار قدرت و مدار فرمان:................................................89
3-7-6) رلة اضافه ولتاژ و افت ولتاژ:.................................................................90
3-7-7) رلة اضافه جریان (Over Current) :.................................................92
3-8) نظام هماهنگ و :.....................................................................................93
3-8-1) لزوم استفاده از نظام ثابت:.............................................................95
3-8-2) توضیح دربارة PWM :.........................................................................97
3-8-3) مدارات اینورتر:......................................................................................100
3-8-4) رکتیفایرها:..............................................................................................102
3-9 ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها : .....................................................111
3-10) نتیجه : .................................................................................................................113
« بسم الله الرحمن الرحیم »
فصل اول :
« کلیات موتور آسنکرون سه فاز »
1 - 1 ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز :
شکل ( 1-1 ) تصویر یک موتور القایی سه فاز و قطعات آن را نشان میدهد .
شکل ( 1-1)
1-1 - 1 ) استاتور :
هستۀ استاتور به صورت ورقه ورقه ( لایه لایه ) از جنس فولاد مرغوب ساخته می شوند و علت مورق بودن استاتور جلوگیری از جریان فوکو و تلفات ناشی از آن می باشد .
سطح داخلی استاتور حاوی شیارهای متعددی جهت سیم پیچ های سه فاز است .
شکل ( 2-1)
هر کلاف در دو شیار می نشیند و طول استوانه ها مقداری بیشتر از طول کلاف ها خواهند بود . سیم بندی استاتور به صورت مثلث و یا ستاره قابل تنظیم می باشد .
شکل ( 3-1)
1-1 - 2 ) رتور : هستۀ روتور نیز مورق ساخته شده ( لایه لایه ) و از جنس مواد فرو مغناطیسی مرغوب ساخته می شود سطح خارجی رتور همانند استاتور دارای شیارها یی است و هادی های رتور در آن جاسازی می شوند . رتور از نظر ساختمانی به دو نوع تقسیم می شوند :
1 – موتور سیم پیچی شده که درون شیارهای رتور میله های مسی یا آلومینیومی قرار میگیرد .
2 – موتور قفس سنجابی که درون شیارهای رتور میله های مسی یا آلومینیومی قرار می گیرد .
شکل ( 4-1)
باید دانست در رتور قفس سنجابی میله ها از دو سمت توسط حلقه های انتهایی به هم متصل یا به عبارت بهتر اتصال کوتاه شده اند . در رتور سیم پیچی شده در حقیقت یک اتصال کوتاه شده داریم .
1-1 -3 ) حلقه های لغزان :
کارخانه های سازنده سه پایۀ رتور را از درون به یکدیگر وصل کرده وهر سه پایانۀ دیگر را از ماشین خارج و به حلقه های لغزان بر روی محور رتور متصل می سازند .
شکل ( 5-1)
1 - 1 -4 ) جاروبک ها :
بر روی حلقه های لغزان جاروبک نصب شده که ساکن است و می توان از این طریق مقاومت رتور را تغییر داد .
مقاله درباره مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی