نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ایمنی در ساختمانها

ساختمان و بناهای تاریخی و مسائل در مورد ساخت و ساز ار آن است که هر چقدر بخواهیم دربارة آن صحبت کنیم جامدای سخن زیاد است چون ساختمان یک سر پناه امن برای همة ما می‌باشد که برای استراحت بعد از کار و دربارة کار خودمان در آنجا امنیت داشته باشیم و امنیت از همه چیز برای ما که در یک مکان می خواهیم راحت باشیم حرف اول را می زند ساختمان و مسائل مربوط به ساخ

یعنی باید خاک آن منطقه را مورد آزمایش و تحلیل قرار داد. که خاک از نظر مقاومت و استحکام و تنشهائی که بر روی آن که اغلب تنش عمودی است اعمال می‌شود در چه رتبه‌ای قرار دارد. و یکی از مسائلی که به آن توجه نمی شود همین مطلب است. مهندسی خاک که به طور کامل جا نیفتاده است و می‌توان گفت این عمل بر دوش مهندس معمار می‌باشد. و از نظر آب و هوائی که رطوبت در منطقه مورد نظر در چه حدی می‌باشد و با توجه به نوع شرایط جوی اسکلت ساختمان که قرار است در آن منطقه احداث شود. آیا آبرفتهای زیر زمینی و چاههای آب که خیلی سالهای دور به صورت قناعت کاربرد داشته از آن منطقه چگونه عبور می کردند که باعث سستی خاک و نرمی خاک شده است یا نه.

از لحاظ گسلهای زیرزمینی روی چه درجه گسلی و در چه محدود گسلی (خطرناک- غیرخطرناک) قرار گرفته است. و یکسری از این مسائل مربوط می‌شود به شهرداریهای آن منطقه که در این رابطه باید اطلاعات جامع و کاملی داشته باشد.

مهندس هم با مراجعه به این شهرداریها می‌تواند اطلاعات کاملی به دست آورد. و همین مسائل ریز و بسیار گمشده در صنعت ساخت و ساز بسیار پراهمیت می‌باشد. و همة این عوامل باعث می‌شود که مهندس ساختمان را بر پایه های اطمینان فلز یا پایه های بتون طراحی کند.

و اگر از این مسائل بگذریم یک مهندس معمار برای اینکه بتواند یک ساختمان امن و مطمئن سازد احتیاج به مهندس محاسبات و مهندس ناظر هم دارد که وظیفه آنها و چگونگی دخیل بودن در امنیت ساختمان را توضیح خواهم داد.

طراحی یک ساختمان و مسائل امنیتی آن همه بستگی دارد به نوع اسکلت که طراحی می‌شود. در مورد اسکلتهای فلزی باید مسائل مهمی را دقت کرد. اولاً نوع تیرهای فلزی و ورقهای (plats) آهنی و نوع الکترود مورد مصرف و نوع دستگاه جوش که از اهمیت بالایی برخوردار است. مهندس معمار یک ساختمان را طراحی کرده و همه مسائل اعم از اتاق خواب و سرویس بهداشتی و پارکینگ و مسائل دیگر را مدنظر قرار می‌دهد. ولی امنیت و نوع فلزها و ستونها که از نوع (1n-20-24) باشند به عهده مهندس معمار است و مسائلی دیگر مانند طاق ضربی یا از نوع تیرچه یا از نوع اسکلتهای لانه زنبوری باشد و یا مسائلی دیگر مانند بادبندها و دیگر مسائل اینچنینی به عهده مهندس محاسبات است. و در زمان اجرا و پیاده کردن طرح های مهندس معمار و مهندس محاسبات باید یک مهندس دیگر باشد که این طور موارد را نظارت کند و تائید بکند که همه این موارد همه به عهده مهندس ناظر می‌باشد.

و مهندسین برای اینکه کارهای امنیت را به عمل بیاورند باید از همان ابتدای کار دقت کنند یعنی وقتی میلگردها را برای شنازبندی می خوابانند نوع و کیفیت میلگرد بسیار مهم است چون همه فشار افقی مربوط به همین میلگردها می‌باشد چون خود بتون تنش عمودی را مهار می‌کند اما در برابر فشارها و تنشهای افقی آسیب پذیر است که دقت در استفاده میلگرد ضریب اطمینان را بالا می برد. و خود بتون استفاده شده اهمیت زیادی دارد چون نوع سیمان به کار برده شده که از نوع پزولانی یا معمولی باشد کیفیت و عمل آوری بتون را بالا می برد و در مورد ریختن بتون باید از افرادی که صلاحیت لازم را دارند استفاده کرد.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد