لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 53
واحد پشتیبانی فنی مراکز شهری
مخابرات از قسمت های مختلفی تشکیل یافته است که به بخش هایی مثل اداری ، فنی و غیره تقسیم می شود . که البته اینجانب دوره ی کارآموزی را در قسمت پشتیبانی فنی گذراندم .
البته قسمت فنی خود نیز شامل بخش هایی از قبیل نیرو و تأسیسات ، کابل ، انتقال ، شبکه هوای ، سوییچ و غیره می باشد .
عمده فعالیت واحد پشتیبانی فنی سوییچ در ارتباط با سوییچ است . که این سوییچ در سالن دستگاه قرار می گیرد . سالن دستگاه در مرکز تلفن است و یکی از عمده ترین بخش ها می باشد . سالن دستگاه شامل سوییچ ، DDF و قسمت های سخت افزار و نرم افزار ( توسط کاربر) می باشد . تعدادی از کارشناسان واحد نصب ، سوییچ را در سالن دستگاه نصب می کنند و دما و شرایط مناسب برای سوییچ را فراهم می کنند . و در واقع در سالن دستگاه قسمتی به نام پکیج وجود دارد که یک دستگاه بزرگ برای خنک کردن سالن دستگاه است و دما را ثابت نگه می دارد .
البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که برق سالن دستگاه هیچ وقت قطع نخواهد شد . سپس کارشناسان واحد راه اندازی سوییچ را راه اندازی می کنند . به این صورت که توسط نرم افزار سوییچ program می شود و چک کردن کارت ها در این مرحله صورت می گیرد . بعد از این مرحله عملیات برگردان انجام می شود ، که در این مرحله سوییچ زیر می رود و یک مدت زمان مشخص سوییچ زیر بار کار می کند . در طی این مرحله کارشناسان توسعه مهندسی عملکرد سوییچ را در این مدت بررسی می کنند و به کارشناسان واحد پشتیبانی فنی مراکز گزارش می دهد و در صورت مناسب بودن عملکرد سوییچ ، مرحله آزمایش و تحویل انجام می شود . هر شهر یا روستا بسته به تعداد مشترکین خود به یک یا چند مرکز مخابراتی تقسیم می شود . مراکز تلفن به دو صورت آنالوگ و دیجیتال پیدا می شوند . که البته امروزه اکثر مراکز به صورت دیجیتال هستند . و هر مرکز تلفن نیز همان طور که گفته شد دارای سوییچ مخابراتی می باشد که ممکن این سوییچ ها توسط شرکت های ایرانی ساخته شوند و یا سازنده های خارجی .
شرکت های ایرانی :
کارین . ( کم ظرفیت و پر ظرفیت )
کامکار ( کم ظرفیت و پر ظرفیت )
پارس تلفن کار ( کم ظرفیت و پر ظرفیت )
پارستل ( کم ظرفیت )
عصر ( کم ظرفیت )
OAX ( صنایع ارتباطات )
شرکت های خارجی :
NEAX ( شرکت NEC ژاپنی )
S12 ( الکاتل آلمان )
EWSD ( شرکت زیمنس )
ZTE ( شرکت چینی )
سوییچ ها از نظر ظرفیت نیز به دو دسته ی کم ظرفیت و پر ظرفیت تقسیم بندی می شوند که به مراکزی ( سوییچی ) که کمتر از 1000 شماره داشته باشد سوییچ کم ظرفیت گفته می شود . که معمولاً به صورت 256 شماره ایی ، 512 شماره ایی و 768 شماره ایی یافت می شوند . و به مراکز بالای یکصد هزار شماره سوییچ پر ظرفیت گفته می شود . و به صورت 5000 شماره ایی ، 10000 شماره ایی ، 20000 شماره ایی و غیره یافت میشوند . البته در حال حاضر به علت گسترش مخابرات در مورد سوییچ هایی که حدود 2000 شماره داشته باشند مانند سوییچ های کم ظرفیت رفتار می شوند . در مراکز پر ظرفیت از سوییچ هایی نظیر EWSD و S12 و ZTE و در مرکز کم ظرفیت از سوییچ هایی نظیر پارستل و کارین استفاده می شود .
توپولوژی شبکه :
ارتباط مستقیم بین مراکز
استفاده از مراکز واسطه ( ترانزیت )
مخابرات ایران از هر روش برای برقراری ارتباط استفاده می کند . البته در همه ی کشورها به جز کشورهایی که از ماهواره استفاده می کنند بدین روش است . بین دو مرکز یک مسیر اصلی وجود دارد و یک مسیر Alternative که در صورت بروز هر اشکالی برای جلوگیری از قطع ارتباط از مسیر Alternative استفاده می شود . البته لزومی ندارد که هر دو مسیر مستقیم باشند و یا از مرکز واسطه استفاده کنند . میتواند یکی از کابل ها مستقیم باشد و دیگری از مسیر واسطه استفاده کند تا اگر در مسیر مشکلی ایجاد شد ارتباط قطع نشود .
مرکز ترانزیت :
اگر دو مرکز به طور مستقیم با هم ارتباط داشته باشند فاصله بینشان نباید از یک حد مشخص ( حدود 7 تا 8 کیلو متر ) بیشتر باشد زیرا در غیر این صورت کابل کشی جواب نمی دهد و باید از مراکز واسطه یا ترانزیت بین مراکز استفاده کرد .
ویژگی های مراکز ترانزیت :
مشترک معمولی ندارد
ورودی و خروجی این مراکز کانال ها هستند .
شکل زیر نشان دهنده مرکز ترانزیت شهری ناحیه ای می باشد .
واحد پشتیبانی فنی مراکز شهری