نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله باغ دولت آباد یزد

اختصاصی از نیک فایل دانلود مقاله باغ دولت آباد یزد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله باغ دولت آباد یزد


دانلود مقاله باغ دولت آباد یزد

 

مشخصات این فایل
عنوان: باغ دولت آباد یزد
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 13

این مقاله درمورد باغ دولت آباد یزد می باشد.

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله باغ دولت آباد

معرفی
باغ دولت آباد یزد که یکی از باغهای بزرگ ایران و از آثار دوره زندیه می باشد دارای مرتفع ترین بادگیر شناسایی شده در ایران است. مساحت زمینهای باغ در اسناد مختلف تاریخی 2000 جریب ذکر گردیده است. مساحت کل عرصه و اعیان این باغ که محصور است حدود 40000 متر مربع می باشد. چند هکتار زمین نیز در ضلع غربی باغ به عنوان موقوفات باغ دولت آباد وجود دارند. .....(ادامه دارد)

موقعیت
یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارتباط خاصی که به دلیل واقع شدن در مرکز کشور داشته از روزگاران پیش همواره مورد توجه و دارای جایگاه ویژه ای بوده است. استان یزد با شرایط آب و هوای بیابانی گرم  و خشک و مقدار متوسط بارندگی سالانه بین 50 تا 100 میلیمتر، یکی از خشک ترین استانهای کشور به شمار می رود. اختلاف دمای شب و روز در این استان بین 9/11 تا 7/20 درجه سانتی گراد متغیر است.
باغ دولت آباد یزد با مساحتی بالغ بر 40000 متر مربع از مشهورترین و زیباترین باغ های شهر یزد محسوب می شود. ورودی اصلی باغ در ضلع غربی آن و به سمت بلوار دولت آباد گشوده می شود، ورودی که هم اکنون مورد استفاده عموم قرار دارد در ضلع جنوبی .....(ادامه دارد)

تاریخچه باغ دولت‌آباد یزد
در یادگارهای یزد نوشته ایرج افشار آمده است که مطالعه تواریخ قدیم یزد نشان میدهد که باغهای مهم و بزرگ و زیبا از قدیمترین ایام در آنجا ساخته می‌شده و ذکر بسیاری از آنها در آن کتب موجودست. از جمله در تاریخ جدید یزد از سی باغ نام رفته ست. ولی افسوس که اثری از هیچکدام از آنها اکنون برجای نیست.
باغ دولت‌آباد یزد از نمونه باغهای بزرگ ایران است که در سال 1160 هجری قمری « دوره زندیه » بنا گردیده است. بادگیر مرتفع و زیبای آن با ارتفاع 33 متر از سطح زمین بلندترین بادگیری است که تا کنون شناسایی شده است.
این باغ بزرگ یکی از بنیادها و آبادانیهای محمد تقی‌خان مشهور به خان بزرگ، سرسلسله خاندان خوانین یزد و مرد مقتدر آن عهد است. او ابتدا قناتی با نام دولت آباد ایجاد کرد و سپس از آب آن قنات باغ دولت آباد را بوجود آورد. قنات تاریخی عظیم و مهم دولت‌آباد دارای قدمتی بیش از دویست سال است که از احداث پنج رشته قنات تشکیل شده است. .....(ادامه دارد)

قنات موجود در باغ دولت آباد
این قنات همچون باغ دولت‌آباد از یادگارهای محمدتقی خان یزدی در قرن یازدهم هجری است که در گذشته‌های دور مشتمل بر 9 رشته به طول مجموع 70 کیلومتر بوده است.
در حال حاضر تنها پنج رشته آن به نامهای باقرخان، تقی‌آباد، بغدادآباد، مهدی‌آباد و دولت‌آباد دایر مانده و دو رشته دیگر خشکیده‌اند.
به طور کلی پیشکار این 5 شاخه در جنوب غربی و غرب شهر مهریز در جوار چشمه غربالبیز کوه ریگ و کوه مسگل که در مرکز شهر مهریز واقع می‌باشند، قرار دارد و 5 شاخه مذکور به هم پیوسته بعد از گذشتن و گردش در کوچه باغ‌های این شهر توسط راهرو زیرزمینی، با طی مسافتی حدود 35 کیلومتر به موازات جاده اصلی مهریز ـ یزد و بعد از چرخاندن در آبشاهی، خرمشاه و باغ دولت‌آباد را مشروب می‌نموده است. .....(ادامه دارد)


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله باغ دولت آباد یزد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد