نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله تولید آهن به روش اسفنجی

اختصاصی از نیک فایل دانلود مقاله تولید آهن به روش اسفنجی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله تولید آهن به روش اسفنجی


دانلود مقاله تولید آهن به روش اسفنجی

 

مشخصات این فایل
عنوان: تولید آهن به روش اسفنجی
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات:48

این مقاله درمورد تولید آهن به روش اسفنجی می باشد.

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله تولید آهن به روش اسفنجی

تجهیزات کوره احیا به روش میدرکس
واحدهای صنعتی احیای مستقیم که به روش میدرکس آهن اسفنجی تولید می کنند در دهه گذشته به سرعت تکامل یافته اند . در این بخش کوشش می شود باختصار تجهیزات کوره های تولید آهن اسفنجی به روش میدرکس که مشابه آنها در مجتمع فولاد اهواز مستقر هستند و یا در مبارکه مستقر خواهند شد بررسی شود .
کوره احیا به روش میدرکس
کوره احیا در روش میدرکس از یک قسمت فوقانی و یک قسمت تحتانی تشکیل شده است . قسمت فوقانی کوره که منطقه اصلی احیا    می باشد، استوانه ای به قطر 8/4 تا 5 متر و ارتفاع 9 متر است که حجم مفید آن حدود 220 متر مکعب می باشد ، اما کل ارتفاع کوره 12 تا 14 متر می باشد .
بار به صورت سنگ آهن خزد شده یا گندله سنگ آهن از بالای کوره به طرف پایین جریان داشته و در مدتی حدود 5/6 ساعت در منطقه  احیا به وسیله گاز احیا کننده به اهن اسفنجی تبدیل می شود . گاز احیا کننده از بالای کلوخه شکنهای فوقانی ازطرق لوله کمربندی وارد کوره شده ودرخلاف جهت نزول....(ادامه دارد)

ساختمان راکتور تولید گاز احیا کننده به روش میدرکس
راکتور تولید احیا کننده به روش میدرکس به شکل مکعب مستطیل طراحی شده است . طول آن حدود 40 متر ، عرض آن 10 متر و ارتفاع آن 8 متر می باشد . دیواره این راکتور با آجرهای مخصوص عایق بندی شده است ، مع هذا دمای بدنه خارجی آن حدود 100 درجه سانتیگراد می باشد .
در این راکتور 288 لوله فولادی در چهار ردیف 72 تایی قرار دارد که درون آنها با سفال و کاتالیزور پر شده است . این لوله ها به طور عمودی و به فواصل معین در راکتور قرار دارند ظرفیت راکتورهای تولید گاز احیا کننده به تعداد ، ابعاد و ویژگی کاتالیزورها درون آن بستگی دارد .
چون تولید گاز احیای کننده از مخلوط گاز طبیعی وگاز خروجی کوره احیا ،گرما گیر و دمای 750مناسب درجه سانتیگراد می باشد .لذا باید به طور مداوم حرارت به ....(ادامه دارد)

سیستم شستشوی گاز خروجی کوره احیا و گاز سرد کننده آهن اسفنجی به روش میدرکس
گاز خروجی کوره احیا حاوی گاز کربنیک ، بخار آب ، اکسید کربن ، هیدروژن ، نیترون و مقداری غبار می باشد . در روش میدرکس این گاز پس از شستشو برای سوخت مشعلها و نیز برای اکسایش جزئی گاز طبیعی به عنوان پروسس گاز مصرف می شود . شستشوی گاز در برج شستشو دهنده در سه مرحله انجام می گردد . گاز نخست از یک غبار گیر و سپس از یک بستر گذشته و غبار حذف می شود .در مرحله سوم نم آن حذف    می گردد به طوری که غبار گاز پس از شستشو 6000 میلی گرم در متر مکعب ودر گاز خروجی 5 میلی گرم در متر مکعب می باشد . گاز خروجی از غبار گیر به دو قسمت تقسیم می شود . قسمتی برای تامین سوخت مشعلها مستقیماً مورد استفاده می گیرد . قسمت دیگر پس از تراکم در یک کمپرسور مجدداً شسته می شود و پس از مخلوط با گاز طبیعی پیشگرم شده در قسمت ....(ادامه دارد)

مراحل تولید آهن اسفنجی در واحد اچ وای ال یک و دو
گاز احیا کننده تولید شده به روش اچ وای ال در راکتور تبدل گاز طبیعی ، نخست از یک مبدل حرارتی کاهنده دما و شستشو دهنده گذشته و دمای آن تا حدود 230 درجه سانتیگراد پایین می آید . در این مرحله  ، مقداری از بخار آب و گاز کربنیک آن حذف و در نتیجه میزان درصد هیدروژن و اکسید کربن آن افزایش می یابد . از حرارت این گاز جهت تولید بخار استفاده می شود  گاز احیا کننده مزبور وارد کوره ای می شود که گندله کانه آهن به طور کامل احیا شده و آهن اسفنجی در دوره سرد کردن است . در این فرایند ، همان طور که پیش از این اشاره شد، عملکردهای زیر تواماً انجام می شود :
-آهن اسفنجی سرد می شود
-آهن اسفنجی کربن می گیرد و حتی بر سطح آن دوده می نشیند
-گاز احیا کننده گرم می گردد .
در این روند ، مقدار در صد گاز کربنیک گاز احیا کننده کمی افزایش می یابد.  لذا، پس از عبور از برج شستشو دهنده مقداری از بخار آب و گاز کربنیک آن حذف و مجدداً در راکتور پیش گرم کننده گاز تا دمای 800درجه سانتیگراد گرم می ....(ادامه دارد)

نام گذاری فولادها به دو روش استاندارد آمریکا AISI  و استاندارد
 آلمان DIN
استاندارد AISI
در استاندارد آمریکایی AISI مهمترین عناصر آلیاژی توسط اعدادی مشخص می گردد ، طبق استاندارد AISI فولادها به کمک عددی چهاررقمی و گاهی پنج رقمی مشخص شده است .دو عدد اول گروه آلیاژی ، 13 فولادهای منگنزدار ، 31 فولادهای کرم - نیکل دار ، 86 فولادهای دارای سه عنصر آلیاژی را مشخص می کند.   مثالهای دیگری از فولادهای این استاندارد را می توان در جدول آنالیز شیمیایی فولادها می توان مشاهده نمود .
دو یا سه عدد آخری استاندارد AISI صد برابر مقدار متوسط کربن را به در صد وزنی ارائه می دهد . مقدار نوسانات مجاز در آنالیز شیمیایی هر فولادی معین گردیده است . برای مثال فولاد با شماره استاندارد 4140 را می توان چنین بیان نمود :....(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب مقاله تولید آهن به روش اسفنجی

مقدمه
تجهیزات کوره احیا به روش میدرکس
درجه حرارت و فشار در کوره احیا
توزیع گاز سرد کننده آهن اسفنجی در کوره احیا
خوشه شکنهای کوره احیا
پاروی تخلیه آهن اسفنجی در کوره میدرکس
ساختمان راکتور تولید گاز احیا کننده به روش میدرکس
لوله های راکتور گاز احیا کننده به روش میدرکس
کنترل راکتور تولید گاز احیا کننده (رفورمر) به روش میدرکس
کاتالیزور و مواد خنثی در لوله های راکتور  تولید گاز احیای کننده به روش میدرکس
سیستم شستشوی گاز خروجی کوره احیا و گاز سرد کننده آهن اسفنجی به روش میدرکس
کمپرسور گاز خروجی و گاز سرد کننده به روش میدرکس
سیستم تولید و مصرف گاز خنثی به روش میدرکس
موازنه انرژی و مواد در یک واحد میدرکس
ویژگی های چند واحد میدرکس
ویژگیهای واحدهای میدرکس مجتمع فولاد اهواز
تولید آهن اسفنجی به روشهای اچ وای ال یک و دو
مراحل تولید آهن اسفنجی در واحد اچ وای ال یک و دو


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله تولید آهن به روش اسفنجی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد