نوع فایل: word
قابل ویرایش 75 صفحه
چکیده:
در این تحقیق به بررسی اثرات محیط خانوادگی و بهخصوص تحصیلات مادربر بهداشت روانی دختران توجه خاصی را مبذول نموده و پس از بررسی دقیق ادبیات و پیشینه تحقیق، چارچوب پژوهش را بهصورت مقایسهای تدوین نموده و بهداشت روانی را در دو گروه دختران با مادران تحصیلکرده و دختران با مادران تحصیلنکرده، تحتعنوان متغیر وابسته لحاظ گردید. لازم به ذکر است که نمونه آماری دو گروه 60 نفری از دختران شهر تهران با مادران تحصیلکرده و تحصیلنکرده را شامل شده است و از طریق پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) دادههای تجربی در چهار خرده مقیاس کارکرد جسمانی، کارکرد اجتماعی، عدم اضطراب و عدم افسردگی بهدست آمد. در نهایت، از طریق تحلیلهای آماری مشخص گردید که تحصیلات پایین مادر میتواند موجبات کاهش بهداشت روانی را فراهم سازد و اینگونه اثرات در سه خرده مقیاس سازندة بهداشت روانی (کارکرد اجتماعی، عدم افسردگی و عدم اضطراب) از لحاظ آماری معنیدار میباشد.
مقدمه:
انسان موجودی پیچیده و دارای ابعاد مختلفی است و حیات وی در اثر تعادل نسبی این ابعاد تضمین شده و دوام مییابد. در برقراری تعادل عوامل بیشماری به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر میگذارند که ممکن است نقش برخی از آنها برجسته و مهمتر از عوامل دیگر باشد. اما آنچه مهم است اینکه برقراری تعادل اغلب سبب بهبود رفتار و رضایت خاطر از زندگی و خشنودی میگردد و کیفیت زندگی را ترقی میبخشد. چیزی که برخی از دانشمندان از آن با واژه سلامت یاد میکنند.
سلامت خود مفهوم کلی و پیچیده و دارای ابعاد مولفههای فراوانی است که گرچه هر کدام عملکرد مستقلی دارند اما از بسیاری جهات با هم ارتباط داشته و بر یکدیگر تاثیر میگذارند در ارتباط با این مفهوم دیدگاههای مختلفی بوجود آمده است که هر کدام از آنها موضوع را از منظر خود وارسی کرده و درباره آن و عوامل مرتبط با آن مطالبی را بیان داشتهاند. برای مثال، دیدگاه پزشکی آن را در ارتباط با عملکردهای جسمانی و عوامل زیستشناختی تصور کرده است.
الگوی محیطی نقش محیط و تغییرات موجود در محیط و اکوسیستم و اغلب فرض میکند و دیدگاه کلی نگر به صورت سیستمی به تعریف و تبیین مفهوم سلامت پرداخته است و عنوان میکند که این مفهوم باید با در نظر گرفتن ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد. ابعادی که به طور یکپارچه فرض شده و با همدیگر ارتباط تعاملی دارند.
بدون شک صرفنظر از واژه پردازی و دیدگاههای مختلف درباره مفهوم سلامت پارهای عوامل بر میزان آن تاثیر میگذارند و سبب افزایش یا کاهش آن میشوند و از بین آن عوامل برخی به طور مستقیم و برخی دیگر به طور غیرمستقیم، پارهای به شکل درونی و غیرعینی و پارهای دیگر به شکل عینی و بیرونی بر سلامت تاثیر میگذارند و بدان طریق زندگی افراد را رقم میزنند و تاثیر و ارتباط برخی از این عوامل در بررسیهای مختلف مورد تحقیق قرار گرفتهاند ولی برخی دیگر هنوز به بوته وارسی گذاشته شدهاند. برخی از آنها دارای تاثیر مثبت بوده و برخی دیگر تاثیر منفی بر جای گذاشتهاند و پارهای موارد نتایج گزارش شده است.
سلامت عمومی با میزان علائق و ارزشها و همچنین تحصیلات والدین مرتبط است و اینگونه تمایلات در پرتو شیوة فرزندپروری مشخص میشود. افرادی که مادران تحصیلکرده دارند بهراحتی میتوانند با مادر خویش روابط اجتماعی برقرار نموده و از فرایند حل مشکل و مسئلهگشایی مشارکتی استفاده کنند. این وضعیت باعث میشود تا بهداشت روانی دختران با مادران تحصیلکرده بیشتر از دخترانی باشد که مادران تحصیلکرده ندارند. بدین ترتیب که تحصیلات پایین مادر میتواند به عدم درک و تفاهم دختر و بهخصوص افزایش اختلالات روانشناختی منجر گردد.
در این تحقیق، به مقایسه بهداشت روانی دختران با مادران تحصیلکرده و دختران با مادران غیرتحصیلکرده پرداخته میشود.
فهرست مطالب:
فصل اول
1ـ1 مقدمه
2-1 بیان مسئله
3ـ1 اهمیت و ضرورت پژوهش
4ـ1 اهداف پژوهش
5ـ1 فرضیههای پژوهش
6ـ1 متغیرهای تحقیق
فصل دوم
مقدمه
1ـ2 خانواده
2ـ2 درآمدی بر بهداشت روانی
3ـ2 پیشینة تحقیق
فصل سوم
1ـ3 روش تحقیق
2ـ3 جامعه تحقیق
3ـ3 نمونه و روش نمونهگیری
4ـ3 ابزار اندازهگیری
5ـ3 مدل آماری
فصل چهارم
جداول مربوط به شاخصهای آمار توصیفی
جداول مربوط به شاخصهای آمار استنباطی
فصل پنجم
1ـ5 بحث و نتیجهگیری
2ـ5 پیشنهادات تحقیق
3ـ5 محدودیتهای تحقیق
منابع
پیوست
منابع ومأخذ:
1ـ احمدی؛ هوشنگ، (1380)، بزهکاری اطفال و نوجوانان، انتشارات پاژنگ، تهران.
2ـ احدی و بنیجمالی؛ (1378)، روانشناسی رشد نوجوان و جوان، انتشارات بنیاد مستضعفان.
3ـ احدی و محسنی؛ (1376)، روانشناسی نوجوان و جوان، انتشارات بنیاد مستضعفان.
4ـ بیرامی؛ منصور، (1378)، خانواده و آسیبشناسی آن، انتشارات آیدین، تبریز.
5ـ دلاور؛ علی، (1379)، روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، انتشارات ویرایش.
6ـ رجایی؛ علیرضا، (1381)، نقش خانواده، مدرسه، همسالان و رسانههای گروهی در رفتارهای انحرافی نوجوانان پسر، مجله دانش و پژوهش، شماره 11 و 12.
7ـ سیف؛ سوسن، (1379)، مبانی روانشناسی رشد، انتشارات سمت.
8ـ شرفی؛ محمدرضا، 1358، خانوادههای پرتوقع و خشن، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، تهران.
9ـ شفیعآبادی؛ عبدلله، (1374)، مبانی روانشناسی رشد، انتشارات چهر.
10ـ شعارینژاد؛ علیاکبر، (1376)، روانشناسی عمومی، انتشارات اطلاعات.
11ـ شاهی برواتی؛ حسین، 1381، بهداشت روانی، انتشارات ققنوس.
12ـ فرجاد؛ علی، (1379)، آسیبشناسی خانواده، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
13ـ قائمی؛ علی، 1376، آسیبشناسی اجتماعی، انتشارات نهضت سوادآموزی.
14ـ کاووسی؛ کیوان، 1381، بررسی تأثیر بعضی از عوامل نابسامانکنندة خانواده در تربیت نوجوانان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان.
15ـ گنجی؛ حمزه، 1376، بهداشت روانی، انتشارات ارسباران.
منابع انگلیسی:
1-Masson; A, Kagen; R, Longer; W, (2003) , Unerstanding abusive familly. Torento, Lexington.
2- Shult; B, 2002, Comparison of early and late start models of delinguencyim adult offenders. In ternational journal of offender theraphy and comparative criminology. Dec; vol 41, (2001).
پروژه بررسی مقایسه ای بهداشت روانی دختران با مادران تحصیلکرده و غیرتحصیل کرده. doc