نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پروژه مدیریت آموزشی با موضوع نظارت مدارس. doc

اختصاصی از نیک فایل پروژه مدیریت آموزشی با موضوع نظارت مدارس. doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه مدیریت آموزشی با موضوع نظارت مدارس. doc


پروژه مدیریت آموزشی با موضوع نظارت مدارس. doc

 

 

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 97صفحه

مقدمه:

به نام آنکه جان را فکرت آموخت    چراغ جان به نوربینش افروخت

نظارت یکی ازحلقه های مفقودهء نظام آموزشی است ولزوم آن درهرزمان ودرهر رده آموزشی احساس میشودوبه منزله یک فراینددائمی بایددرمدرسه نقشی ایفاکندتاکارگزاران مدرسه از امکانات موجودبه نحومطلوب استفاده کنندوبهبودکیفیت راسرلوحه کارخودقراردهند. نظارت بهبودواصلاح شیوه های کلاس داری وتدریس معلم وکلیه اعمالی است که دریک آموزشگاه انجام میشود.نظارت در امرتعلیم وتربیت چیزی نیست که دریک مرحله اززمان انجام شودوسپس به آن توجهی نشود،بلکه فرایندی است که دائمابه آن نیازاست ودرهرزمان باالهام ازتجارب گذشته نیاز به آن بیشتراحساس میشود.

نظارت و راهنمایی آموزشی اززمان پیدایی نظامهای آموزشی به سبک جدید جزء وظایف مهم مدیران مدارس بوده است تقریبا در نظامهای آموزشی به دلیل اهمیت مساله آموزش و یادگیری و تاثیر مطلوب آن در آموزش و پرورش جوانان نظارت در تعلیم و تربیت جز لا ینفک نقشهای سازمانی محسوب میشود.درنظامهای آموزشی اغلب کشورهاهدف ازقراردادن نقش نظارت به طوررسمی،حل وفصل مسائل و مشکلات آموزشی معلمان اصلاح فرایند تدریس و یادگیری و ارتقای کیفیت عملکرد معلمان و درنتیجه دانش آموزان است.

طرح نظریه ها واندیشه های نو و روشهاو الگوهای جدید تدریس آموزشی در آموزش و پرورش از طرف صاحبنظران و متخصصان و معلمان با هدف ارتقای کیفیت عملکرد معلمان و مدیران و دانش آموزان ، کاهش افت آموزشی ، جلوگیری از اتلاف وقت و از دست دادن فرصتها و ارتقاء و حفظ نتایج مطلوب آموزشی و کاهش هزینه هاو جذب مشارکتهای مالی و ارتباط با اولیاء و متخصصان آموزشی ، ضرورت نظارت آموزشی را بر مسؤلان و مدیران آموزش وپرورش بیش از پیش آشکار ساخته است.

در مدارس ما متاسفانه با اینکه نظارت آموزشی از وظایف کلاسیک مدیران آموزشی تلقی می شود وبا این حال آنان به علل گوناگون برای اجرای این وظیفه تلاش نکرده و نمی کنند. در نتیجه مسائل و مشکلات آموزشی معلمان همچنان لاینحل باقی مانده است مدیران مدارس در چهارچوبهای فعلی و با روشهای کنونی توانایی پاسخگویی به مسائل ومشکلات معلمان و رفع نیازهای آنان را ندارند.از یک طرف مدیران مدارس به ایفای نقش نظارت علاقه ای نشان نمی دهند واز طرف دیگر اکثرمعلمان نظارت بوسیله مدیرانشان را نوعی مداخله یا ایجاد مزاحمت در کار خود تلقی می کنند و اصولا از این کار بیمناکند یا تصور می کنند که نیازی به اصلاح کارخود ندارند.در نتیجه هیچگاه مدیران و معلمان تصور مثبتی از نقش یکدیگر در ذهن نداشته اند تا بتوانند با هدف رفع مسائل و مشکلات آموزشی معلمان ارتباط و همکاری نزدیکی با هم داشته باشند عدم توجه به اهمیت نقش نظارت و طرح اندیشه ها و روشهای نو در مدارس بتدریج موجب شده است که الگوهای سنتی و غیر مؤثر آموزشی همچنان سبک وسیاق جاری و مسلط در مدارسمان باشد و سرانجام اینکه برای کسب نتایج مطلوبتر آموزشی، نو اندیشی، نو گرایی و نو آوری مورد آزمایش و تجربه قرارنگیرد.

 

فهرست مطالب:

مقدمه

بیان مساله

اهداف تحقیق

سوالات تحقیق

متغیرهای تحقیق

تعاریف عملیاتی

تعریف نظارت

نظارت آموزشی

عملکرد آموزشی

نظارت یا کنترل

نظارت

عملکرد

قلمرو تحقیق

قلمرو موضوعی

قلمرو مکانی

قلمرو زمانی

مقدمه

تعریف نظارت

ششمین تعریف نظارت آموزشی به گونه وظیفه رهبری برحسب نظرموشر(1) وبریل

اصول نظارت:

1-اصل سازمانی

2 - اصل مسؤلیت و اختیار

3-اصل پویاییهای گروهی

4-اصل رشد و پیشرفت حرفه ای

5-اصل ارزشمند بودن فرد و گروه

6-اصل علمی بودن

7- اصل تغییر

تاریخچه نظارت

سیر تاریخی مفاهیم نظارت و راهنمایی

نظارت و راهنمایی تحت عنوان بازرسی مدرسه وکلاس درس

نظارت و راهنمایی علمی

نظارت و راهنمایی تحت عنوان روابط انسانی آزاد منشانه

نظارت و راهنمایی تحت عنوان اصلاح روش تدریس

نظارت و راهنمایی تحت عنوان رهبری آموزشی آزادمنشانه

نظارت و راهنمایی تحت عنوان رهبری آموزشی مبتنی بر همکاری گروهی

نظارت و راهنمای تحت عنوان توسعه برنامه درسی

فعالیتها و عملیات انجام شده

مفاهیم و جهت گیریهای نظارت و راهنمایی بعد از دهه 1950

افراد مسؤل نظارت و راهنمایی

در دهه 1970 نظارت به عنوان مدیریت

دهه 1980 و بعد از آن

 فعالیتها و عملیات

انواع نظارت

نظارت بالینی

تبادل نظر پیش از مشاهده

مشاهده

تحلیل و راهبرد

4-تبادل نظر نظارتی

5-تحلیل پس از تبادل نظر

نظارت همتا

نظارت و راهنمایی همکار (مربیگری یا هدایت همکار)

نظارت سینوژیک

نظارت غیر رسمی

آیا نظارت لازم است ؟

امر نظارت برای چه کسانی ضروری است ؟

معلم کم تجربه تر نیازبیشتری به کمک ناظران دارند.

الگویی از نظارت

نقشهای ناظر

نظارت هدایتگر و اصلاحی طبق چه برنامه ای باید انجام شود نام ببرید ؟

الف - قبل از مشاهده

درحین مشاهده

چ: پس از مشاهده

بررسی تحقیات مشابه در ایران

سوالات پژوهش

پژوهش دوم

سوالات پژوهش

پژوهش سوم

سوالات پژوهش

تحقیقات انجام شده مشابه در خاج از کشور:

1-سرجیوانی ، استارت 1993

حیطه عملکرد نظارت

فعالیتهای نظارتی و راهنمایی

2-گلیکمان،گوردون وراس گوردون1995

روشهای نظارت و راهنمایی

گابریل کارون وآنتون دگرو».

مؤلفه های اصلی نظارت و راهنمایی آموزشی

1- جومدرسه

2-معلم

3-دانش و مهارتها:

دانش در موردیادگیری انسان

3- دانش در مورد موضوع درسی

دانش در مورد برنامه درسی

5-دانش در مورد روشهای تدریس ومهارت درکاربردآنها

6-دانش درمورد روابط انسانی و مهارت درکاربردآنها

4-دانش آموز

نظارت و آینده آموزش و پرورش

ویژگی شخصی ناظر

مقدمه

روش شناسی تحقیق

الف ) جامعه آماری

ب ) روش وطرح نمونه گیری (روش نمونه گیری )

برآوردحجم نمونه

پ ) ابزارگردآوری داده ها

جدول شاخصهای فرضیه ها و سوالات مربوطه به هرشاخص درپرسشنامه تحقیق

ت ) روائی و اعتبار پرسشنامه

2) طرح پژوهش و روشهای تجزیه و تحلیل داده ها

1- آمارتوصیفی

2- آماراستنباطی

نتیجه گیری وپیشنهادات

نتیجه گیری درداده های توصیفی

محدودیتهای پژوهش

ب ) محدودیت های دراختیارپژوهشگر

پیشنهادات برگرفته ازتحقیق براساس فرضیات تحقیق

منابع وماخذ

 

فهرست نمودار:

نمودار[1-4] جنبه نظارت مدیربراجرای برنامه های آموزشی ازنظرکمی

نمودار[2-4] نظارت مدیربرکیفیت اجرای برنامه های آموزشی

نمودار[3-4] کنترل به منظورتدریس کامل مباحث درسی مصوب بوسیله دبیران

نمودار[4-4]نظارت مدیربرکیفیت برگزاری آزمونهای دروس مختلف

نمودار[8-4] ارائه بازخوردبوسیله مدیربه دبیران درمورد محتوای سوالات امتحانی ازدیدگاه دانش آموزان

نمودار[11-4]تهیه گزارشهای تحلیلی درموردنقاط قوت وضعف دانش آموزان براساس نتایج امتحانات برگزارشده به دبیران مربوطه

نمودار[12-4] نظارت مدیربرتأمین منابع مالی به موقع برای خریدتجهیزات آموزشی مدرسه

نمودار[13-4] نظارت مؤثرمدیربرمخارج عمومی مدرسه درجهت صرفه جویی درهزینه های غیرآموزشی

نمودار[14-4]نظارت مدیربرجمع آوری منابع مالی مردمی برای توسعه فعالیتهای علمی مدرسه

نمودار [15-4]نظارت مؤثرمدیربرتخصیص منابع مالی به توسعه فعالیتهای آزمایشگاهی وتحقیقاتی

نمودار[16-4]نظارت مدیربربودجه بندی برنامه ای و دقیق برای مدرسه

نمودار[18-4]نظارت مدیربراقدامات تشویقی درموردمعلمین برپایه نتایج ارزشیابی آنها

نمودار[19-4]نظارت مدیربرانتخاب معیارهایاملاکهای منطقی برای ارزشیابی دبیران

 

فهرست جداول:

جدول [1-4] شاخص نظارت مدیر براجرای برنامه های آموزشی ازنظرکمی

جدول[2-4] شاخص نظارت مدیربرکیفیت اجرای برنامه های آموزشی

جدول [3-4] کنترل به منظورتدریس کامل مباحث درسی مصوب بوسیله دبیران

جدول [4-4] نظارت برکیفیت برگزاری آزمونهای دروس مختلف

جدول [5-4] کنترل به منظور حصول اطمینان از اینکه کلیه جلسات درسی طبق برنامه های مصوب تشکیل شده

جدول [6-4]ارائه بازخوردبوسیله مدیر به دبیران درموردنتایج امتحانات برگزارشده

جدول [7-4]بررسی روندفعالیتهای آموزشی دانش آموزان دررابطه با امتحانات پایان سال

جدول [8-4]ارائه بازخورد بوسیله مدیر به دبیران درموردمحتوای سوالات امتحانی از دیدگاه دانش آموزان

جدول [9-4]تهیه گزارشهای ماهانه درموردروندپیشرفت آموزشی دانش آموزان

جدول[10-4]نظارت مدیردربرقراری نظم درجلسات امتحانی

جدول[11-4]تهیه گزارشهای تحلیلی درموردنقاط قوت وضعف دانش آموزان بر اساس نتایج امتحانات برگزارشده به دبیران مربوطه

جدول [12-4]نظارت مدیربرتأمین منابع مالی به موقع برای خریدتجهیزات آموزشی مدرسه

 جدول[14-4]نظارت مدیربرجمع آوری منابع مالی مردمی برای توسعه فعالیتهای علمی مدرسه

جدول [15-4]نظارت مؤثرمدیربرتخصیص منابع مالی به توسعه فعالیتهای آزمایشگاهی وتحقیقاتی

جدول[16-4]نظارت مدیربربودجه بندی برنامه ای و دقیق برای مدرسه

جدول[17-4]نظارت مدیر براطلاع رسانی مؤثربین مدیریتمدرسه ودبیران درموردارزشیابی های مستمرآموزشی

جدول[18-4]نظارت مدیربراقدامات تشویقی درموردمعلمین برپایه نتایج ارزشیابی آنها

جدول[19-4]نظارت مدیربرانتخاب معیارهایاملاکهای منطقی برای ارزشیابی دبیران

 

منابع ومأخذ:

1- نوابخش ،مهرداد،اصول ومبانی روش تحقیق علمی ،انتشارات پیام دیگر(اراک)تابستان 1380.

2- فخیمی ،فرزاد،سازمان مدیریت ازتئوری ها،وظایف،مسئولیتها،انتشارات هستان زمستان 1379.

3- وایلز،جان،باندی جوزف،نظارت درمدیریت راهنمایی مترجم محمدرضابهرنگی ،انتشارات کمال تربیت یا همکارنشرشهریورسال 1379.

4- دولان ،شیمون ال،اس شولر،رندال ،مدیریت امورکارکنان ومنابع انسانی مترجم محمدعلی طوسی ،محمدصائبی انتشارات مرکزآموزش مدیریت دولتی سال 1376.

5- دلاور،علی ،روشهای تحقیق درعلوم تربیتی انتشارات دانشگاه پیام نورسال 1371.

6- وکیلیان ،منوچهر،نظارت و راهنمایی تعلیماتی انتشارات دانشگاه پیام نورسال 1374.

7_مردیت این گال ،اچسون،نظارت و راهنمایی تعلیماتی مترجم محمدرضابهرنگی انتشارات کمال تربیت سال 1376.

1- نیکنامی ،مصطفی،نظارت وراهنمایی آموزشی ،انتشارات علمی فرهنگی تابستان 1377.

2- اولیوا،پیتر،نظارت ورهبری آموزشی درمدارس امروزمترجم،منوچهرجواهری انتشارات دفترهمکاریهای علمی بین المللی وزارت آموزش وپرورش سال 1379.

3- وایلز،کیمبل،مدیریت ورهبری آموزشی ترجمه محمدعلی طوسی انتشارات مرکزآموزش مدیریت دولتی سال 1381.

4- الحسنی ،سیدحسن،سنجش وبالندگی سازمان ها وانتشارات بهاریه سا ل1380.

5- ایران نژادپاریزی ،مهدی،ساسان گهر،پرویزانتشارات ،موسسه عالی بانکداری ایران سال1379

6- سیدعباس زاده،میرمحمد،کلیات مدیریت انتشارات دانشگاه پیام نورسال 1374،

7- بازرگان،زهرادیدگاههای جدیددرزمینه نظارت برکیفیت اموزشی وپرورشی فصلنامه مدیریت درآموزش وپرورش (پاییز75)

8- سیف ،علی اکبر،ملاکهای شایستگی معلم ،فصلنامه مدیریت درآموزش و پرورش زمستان73

9- سلطانی ،ایرج،فرایندعلمی نظارت وراهنمای تعلیماتی به مشابه یک قملرو حرفه ای فصلنامه مدیریت در آموزش.

10 - پرداختچی،محمدحسن،نظارت وراهنمایی تعلیماتی انتشارات دانشکده شهیدبهشتی 1369.

11- عسگریان ،محمد،نظارت وراهنمایی تعلیماتی دانشگاه پیام نور.

12- حسینی نژاد،علی ،بررسی نحوه نظارت آموزش وپرورش درمدارس ازدیدگاه مدیران دبیرستانهای شهرکرمان سال 1380.


دانلود با لینک مستقیم


پروژه مدیریت آموزشی با موضوع نظارت مدارس. doc
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد