نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پاورپوینت مدیریت منابع انسانی (فصل 7 آشنا سازی و اجتماعی کردن کارکنان)

اختصاصی از نیک فایل دانلود پاورپوینت مدیریت منابع انسانی (فصل 7 آشنا سازی و اجتماعی کردن کارکنان) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت مدیریت منابع انسانی (فصل 7 آشنا سازی و اجتماعی کردن کارکنان)


دانلود پاورپوینت مدیریت منابع انسانی  (فصل 7  آشنا سازی و اجتماعی کردن کارکنان)

مرور فصول قبل:

1- تجزیه و تحلیل شغل( مراحل، روشها، شرح شغل، شرائط احراز، طراحی شغل)

2- برنامه ریزی نیروی انسانی( تعیین موجودی نیروی انسانی، بررسی اهداف سازمان، برآورد تقاضای نیروی انسانی،  برآورد عرضه نیروی انسانی، مقایسه عرضه و تقاضا)

3- کارمندیابی ( میزان کارمندیابی، عوامل موثر، مراحل کارمندیابی، منابع کارمندیابی  و ..)

4- انتخاب کارمند (عوامل بی ارتباط با شغل، مراحل مختلف فرایند انتخاب، عوامل موثر بر پیش بینی عملکرد فرد)

فرایند اجتماعی کردن: تعریف

اجتماعی کردن فرآیندی است که بوسیله آن کارمند جدید و تازه وارد اطلاعات لازم و کافی را درباره سازمانی که وارد آن شده است کسب میکند و با قبول ارزش ها، هنجارهای گروهی و الگوهای رفتاری سازمان، خود را با اوضاع مطابقت داده و می آموزد که چه باید بکند و چه انتظاری از او می رود (کسب دانش، مهارت و دیدگاه لازم جهت تبدیل به عنصری موفق و موثر برای سازمان).

اجتماعی کردن فراگردی است که از طریق آن به کارکنان راه های زندگی کردن در سازمان آموخته می شود. فراگرد اجتماعی کردن به کارکنان می آموزد که چگونه درسازمان به منزله یک عنصر مؤثر مشارکت کننده با اعضای دیگر همکاری نمایند، از هنجارهای سازمانی پیروی کنند و نقش های خود را باتوجه به قواعد و مقررات سازمانی به درستی ایفا کنند.

اساس اجتماعی کردن سازمانی براین واقعیت استوار است که افراد از طریق تربیت سازمانی شخصیت مورد انتظار را به درست آورند.

تازه واردانی که اجتماعی می شود، درباره سازمان و تاریخچه ، ارزش ها ، زبان فنی و حرفه ای و رویه های سازمان می آموزند ، آنان همچنین درباره گروه کاری که با آن می خواهند کار کنند، افراد خاصی که به طور روزانه با آن ارتباط دارند ، نقش فردی خود در سازمان و با مهارتهای مورد نیاز برای انجام وظایف آشنا می شوند.

اهمیت فرایند اجتماعی کردن:

هر کارمند تازه وارد بایست رفتار خود را تا حدودی تعدیل کند و منطبق با ضوابط، قوانین و هنجارهای سازمانی رفتار نماید. هر چند این موضوع تنها عامل نمی باشد و بایست اهداف و نیازها و خواسته های کارمند تازه وارد نیز در نظر گرفته شده، پیش بینی های لازم در فرایند اجتماعی کردن اعمال شود.

تشخیص اهمیت و حساسیت زمان ورود فرد به سازمان و روزهای نخستین کار، در جهت گیری درست تازه وارد و ایجاد نگرشی مثبت نسبت به شغل و سازمان و جایگاه وی در سازمان باعث تسهیل تحقق اهداف سازمان و شناسائی و ارضای نیازهای کارکنان می شود.

روش های فرآیند اجتماعی کردن:

1-به وسیله الگوهای رسمی نظیر آشنا سازی کارکنان جدید ، آموزش ، آماده سازی ، و برنامه های روابط استاد و شاگردی.
2-به وسیله الگوی غیررسمی نظیر ، پند و اندرز از همکاران ، مشاهده ، تجربه و آزمون و خطا.

آشنا سازی:

آشناسازی عبارت است از انجام معارفه برنامه ریزی شده برای کارکنان جدید تا ازاین طریق آنان نسبت به شغل جدید آشناشده ، توانایی کارکردن باکارکنان دیگر را به دست اورند ونسبت به خط مشی ها، فرآیندها وفرهنگ سازمان آگاه شوند.

معارفه مقدماتی(خیرمقدم رسمی به فرد و معرفی به همکاران در اولین روز کاری) بخش از فرآیند آشنا سازی تلقی می شود.

ارائه اطلاعات بیشتر و دقیقتر از سازمان به تازه وارد در این مرحله لازم است تا ورودش را به سازمان تسهیل نموده، از استرس و تشویش ورود به محیط ناآشنا بکاهد

 اغلب سازمان ها برنامه هماهنگی را برای آشناسازی کارکنان ازطریق اداره منابع انسانی پیشنهاد می کنند.

آشنا سازی رسمی (آموزشهای بدو خدمت):

برگزاری جلسات رسمی برای تازه واردان و اجرایی فرآیند آشناسازی

 در این مرحله توصیه می شود از طریق کتاب راهنمای کارکنان که ابزار مناسبی برای همسو کردن کارکنان جدید با اهداف و برنامه ها ی سازمان است و کتابچه راهنمای کارکنان که بیانگر خط مشی سازمان در همه مسائل مدیریت منابع انسانی از استخدام تا اخراج است صورت پذیرد.

در این مرحله : در مورد رسالت ، فلسفه ، تاریخچه  سازمان ، ساختار و نمودار آن ، نحوه استخدام ، ساعت کار، حضور و غیاب، ملاقات ها، اطلاعات محرمانه، تلفنها و نامه های شخصی، استعمال دخانیات ، بازرسی و تردد ، ارتباطات سازمانی ، اقدامات انضباطی و درنهایت نکات مربوط به ترک شغل گفتگو خواهد شد.

آشناسازی مقدماتی:

برگزاری مراسم معرفی توسط سرپرست مستقیم یا واحد منابع انسانی یا هر دو آنها شامل:

الف) آشناسازی فرد با تاریخچه، فلسفه وجودی، اصول، اهداف ، قوانین و رویه های سازمانی، برنامه های زمان بندی شده ، گردش کارها ، و روابط با سایر واحدها و متقاضیان

ب) آشناسازی با مقرراتی از قبیل آئین نامه های اداری، مالی، رفاهی و ...

پ) اطلاعاتی درباره شغل، تکالیف، انتظارات عملکرد، موقعیت کار، تجهیزات، محل منابع مورد نیاز و اختیار برای تصمیم گیری .

ت) آماده نمودن فرد جهت پاسخگوئی به سؤالات احتمالی و ایجاد دوستی با همکاران .

ث) ارائه توضیحات لازم نسبت به اهداف مسیرترقی شغلی ، نیازهای آموزشی ، ارزیابی عملکرد وشیوه های ارتقاء وغیره .

ج)  نشان دادن واحدهای مختلف سازمان و معرفی فرد به همکاران

 شامل 22 اسلاید powerpoint


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت مدیریت منابع انسانی (فصل 7 آشنا سازی و اجتماعی کردن کارکنان)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد