نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله طراحی فضای سبز در محیط های مسکونی

اختصاصی از نیک فایل مقاله طراحی فضای سبز در محیط های مسکونی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله طراحی فضای سبز در محیط های مسکونی


مقاله طراحی فضای سبز در محیط های مسکونی

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

 فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحات:22

اصول طراحی نقالی بروز در محیط های مسکونی :

مقدمه:

در دوران حاضر با توجه به گسترش شهرها در سطح وسیع و از بین رفتن باغات و حاشیه های سبزی که در شهرهای قدیمی مشاهده می شود نیاز به فضاهای سبز درون بافت های شهری به عینه مشاهده می شود و طراحی این بافتهای نباید به صورت اتفاقی و بدون مطالعه و برنامه ریزی صورت گیرد. بلکه باید به عنوان جزئی از طراحی معماری فضاهای شهری و نیازهای محلی و اقلیمی با ابعادی مناسب و شناخت عملکردهای مختلف گیاهان در مسکن و محیط های مسکونی ایجاد نمود. به طور کلی تحقیقات ارائه شده جهت کارایی گیاهان از دیدگاه های زیر مورد و بررسی قرار  خواهد گرفت.

1 ) تاثیر گیاهان در بهسازی شرایط زیست؛

2 ) تاثیر گیاهان برای کنترل شرایط اقلیمی؛

3 ) تاثیر و کاربرد گیاهان در معماری؛

تعریف و کاربرد فضای سبز:

واژه فضای سبز کمتر از نیم قرن است که در فرهنگ ادبیات شهرسازان جهان مکان خاصی یافته است.

عبارت فضای سبز معانی و مفاهیم متعدد و وسیعی را در بر می گیرد که در اینجا فقط شمه ای از آن مورد بحث قرار می گیرد. فضای سبز شامل آن بخش از مناطقی می شود که دارای گیاهان و یا هر گونه سبزینگی اعم از درختان، درخچه ها و چمن زار در برداشته باشد. البته فضای سبز وقتی که در کالبد شهری قرار می گیرد به بخشی از سلسله مراتب شهری گرایش پیدا می کند و به فضاهای متفاوتی در سطح شهر تقسیم می شود.

اصولاً تعیین سرانه مطلوب فضای سبز کار چندان ساده ای نیست بدین خاطر معمولاً برای آن حد نصابی در نظر گرفته می شود مثلاً نصاب سازمان ملل متحد 20-25 متر مربع برای هر نفر می باشد و وزارت مسکن و شهر سازی این مقدار را بین 7-12 متر مربع به ازاء هر نفر برآورد کرده شهرداری تهران مقدار سرانه فضای سبز را بین 15-20 متر مربع و در آمریکا این مقدار بین 30 تا 60 متر مربع به ازاء هر نفر می باشد.

فضای سبز و باز محیط مسکونی :

اصولاً برای برسی فضای باز نظر داشته باشیم. همانطور که میدانیم فضای سبز در واقع بخشی از فضای باز درون شهری می باشد لذا ابتدا به تعریف فضای باز مپردازیم پس انواع فضاهای باز را به طور کلی نام می بریم.تعریف فضای باز: فضای باز به فضای منفرد و یا مجموعه ای از فضاها گفته می شود که بین سطوح ساخت شده قرار می گیرد و در مجموع سه رده بندی طبق مالکیت و شیوه عملکرد در مورد فضاها باز مشاهده می شود که به ترتیب زیر می آید:

الف ) فضای باز عمومی؛

ب ) فضای باز نیم عمومی؛

ج ) فضای باز خصوصی؛

تاثیرات گیاهان در بهسازی شرایط زیست:

1 . 1 ) پاکیزه سازی و کنترل آلودگی هوا:

گیاهان از طریق عمل فتوسنتز، هوا را پاکیزه می سازند. در نور آفتاب گیاهان گاز کربنیک هوا را گرفته و اکسیژن باز می گردانند. اکسیژن برای ادامه زیست موجودات زنده حیاتی است و دی اکسید کربن برای بقای گیاه ضروری است. شصت درصد اکسیژن کره زمین توسط گیاهان تولید می شوند. بدین لحاظ گیاهان خود نوعی کارخانه تبدیل گاز کربنیک به اکسیژن می باشند.

انواع درختان دارای تاثیر حفاظتی متفاوتی اند:

الف ) درخت کاری انبوه دارای تاثیر پالایشی کمتری است؛

ب ) درخت کاری تنک دارای تاثیر پالایش بهتری است؛

برای مقابله با آلودگی سطح خیابان استراتژی اساسی وجود دارد:

کاهش یا ممانعت از تولید آلودگی، تقویت جریان هوا، پالودن هوا از مواد آلودگی زا و درمان نگه .داشتن کاربریهای حساس به آلودگی؛

استراتژی سوم و چهارم به کمک استفاده از گیاهان امکان پذیر است که به اختصار تشریح می گردند:

الف ) پالودن هوا از مواد آلودگی زا: حاشیه جاده را باید در حد امکان به نحوی محوطه سازی کرد تا هوا را تصفیه کند.

ب ) در امان نگه داشتن کاربریهای حساس به آلودگی: کاربریهای حساس به آلودگی، همچون زمین های بازی، حیاط مدارس، محل های نشستن و هوا گیرها باید دور از جاد8ه و در مناطقی قرار گیرند که هوا در آنها به خوبی جریان می یابد.

1 . 2 ) کنترل آلودگی صدا:

یکی دیگر از آلودگی های موثر در محیط زیست که شهرنشینان اخیراً به اهمیت آن پی برده اند، مسئله آلودگی صداست. هر گاه صدای ناموزون و گوش خراشی مانند صدای بوق خودروهای سبک و سنگین، اگزوزموتور و غیره زیاد باشد، تدریجاً روی اعصاب شنوندگان اثر گذاشته و آنها را از نظر روانی عصیان زده و بیمار می کند که آثار نامطلوب آن به صورت ناراحتی، عصبانیت و کم کاری ظاهر می گردد.

1 . 3 ) کنترل انعکاس نور:

امروزه انسان متمدن در جهان پر نوری زندگی می کند که نورهای خیره کننده آن آزار دهنده است. سطح صاف و براق ساختمان هایی که مواد و مصالحی با خاصیت انعکاس زیاد نور در آنها به کار رفته است، سطح آسفالت خیابانها، اتومبیلها و سایر عواملی که انعکاس نور طبیعی روزانه را تشدید و دید را ناراحت می کنند، از جمله ویژگیهای اماکن زیستی در شرایط کنونی است در شب، نور خبابانها، علایم مختلف و چراغ اتومبیلها، آزار دهنده هستند. گیاهان، به ویژه درختان به صورت دیواره های سبز می توانند باعث تقلیل نور خیره کننده و انعکاس نوری گردند.

عناصر معماری نیز برای حل این مشکل به کار می روند. سایبان ها، دیوارها و انواع پرچین ها به این منظور استفاده شده اند، لذا عناصر معماری لطافت نداشته، قیمت زیاد دارند و انعطاف پذیر نیستند. اغلب می توان مشکل انعکاس را با کشت گیاهان بر طرف کرده و در ضمن، زیبایی به محیط بخشید و میزان نور گیری گیاهان بستگی به ارتفاع، تراکم و محل کشت آنها دارد.

1 . 4 ) کنترل فرسایش خاک و تثبیت آن :

انسان طی توسعه و پیشرفت فرهنگ و زندگی خود، اکولوژی محیط زیست خود را بر هم زده و تاثیرات نا مطلوبی بر جای گذاشته است. یکی از بارز ترین تغییرات فرسایش خاکاست.

منظور از فرسایش خاک شسته، شدن یا از دست رفتن خاکهای رویی (20 تا 30 سانتیمتر رویی) توسط آب و باد است.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله طراحی فضای سبز در محیط های مسکونی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد