نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله درباره آناتومی و فیزیولوژی کبد

اختصاصی از نیک فایل مقاله درباره آناتومی و فیزیولوژی کبد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 22

 

آناتومی و فیزیولوژی کبد :

کبد یا liver در پشت دندها در قسمت فوقانی راست شکم قرار دارد . حدوداً 1500 گرم وزن دارد و به چهار لوب تقسیم می شود . لایه نازکی از بافت پیوندی هر لوب را در بر گرفته که به داخل هر لوب نیز نفوذ کرده و توده کبدی را به واحد های کوچکی به نام لوبول تقسیم می کند . خون وارده به کبد معمولاً از 2 منبع است تقریباً 75% خون از ورید پورت به کبد وارد می شود که از دستگاه گوارش تخلیه می شود و غنی از مواد مغذی است . بقیه خون بوسیله شریان کبدی وارد کبد می شود و غنی از اکسیژن است .

شاخه های انتهایی این 2 منبع خونرسان به شکل بستر های مویرگی به یکدیگر ملحق می شوند و سینوزئیدهای کبدی را تشکیل می دهند در نتیجه ترکیبی از خون سرخرگی

و سیاهرگی سلول های کبد را مشروب می سازد. سینوزئیدها به درون وریدچه ای که مرکز هر لوبول را اشغال می کند تخلیه می شوند و ورید مرکزی نامیده می شوند.

این وریدهای مرکزی به هم ملحق می شوند و ورید کبدی را تشکیل می دهند. خون ورید کبدی به ورید اجوف تحتانی که در نزدیکی دیافراگم است تخلیه می شود بنابراین 2 منبع خونرسانی به کبد و تنها یک مسیر خروجی وجود دارد .

در کبد علاوه بر سلول های کبدی ( هپاتوسیستها )سلول های دیگری به نام کوپفر وجود دارد این سلول ها بیگانه خوار اند و متعلق به سیستم رتیکولواندوتلیوم می باشند . وظیفه اصلی آنها به دام انداختن مواد خاص ( مانند باکتری ها ) است که از طریق خون پورت ( ورید مرکزی کبد ) به کبد وارد شده است .

در بدن اعضای دیگری که دارای سیستم رتیکولواندوتلیوم هستند شامل طحال ، مغز استخوان ، غدد لنفاوی و ریه ها هستند .

کوچکترین مجاری صفراوی که به نام کانالیکولی معروف است ما بین لوبول های کبد قرار دارند . این مجرا ها ترشحات را از سلول های کبد دریافت و آنها را به مجرا های بزرگتر صفراوی حمل می کند که در نهایت تشکیل مجرای کبدی را می دهند. مجرای کبدی از کبد و مجرای سیستمیک از کیسه صفرا ( به شکل s ) به خم ملحق شده و تشکیل یک مجرای مشترک صفراوی یا کلدوک را تشکیل می دهد . کبد به عنوان بزرگترین غده بدن می تواند ساخت ، ذخیره ، تغییر و ترشح مقدار زیادی از مواد متابولیکی بدن را به عهده بگیرد. کبد خون غنی از مواد غدایی را از دستگاه گوارشGI) )مری – روده ای دریافت می کند سپس آنها را ذخیره می کند یا به شکل مواد شیمیایی تغییر می دهد که در جای دیگر از بدن جهت نیازهای متابولیکی مورد استفاده قرار می گیرد. کبد بویژه در تنظیم گلوکز و متابولیسم پروتئین اهمیت دارد. کبد صفرا را می سازد و ترشح می کند که نقش عمده ای در هضم و جذب چربی ها در دستگاه گوارش دارد. کبد محصولات زائد از خون می گیرد و آنها را به صفرا ترشح می کند صفرا تولید شده توسط کبد موقتاً در کیسه صفرا ذخیره می شود تا اینکه برای هضم لازم شود که در این موقع کیسه صفرا خالی شده و صفرا وارد روده می شود.

سیروز کبدی :

بیماری مزمنی است که با جایگزینی فیبروز منتشر به جای بافت طبیعی کبد و در نتیجه به هم خوردن ساختار و عملکرد کبد مشخص می شود


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره آناتومی و فیزیولوژی کبد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد