نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله درمورد اهمیت گوش دادن

اختصاصی از نیک فایل مقاله درمورد اهمیت گوش دادن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله درمورد اهمیت گوش دادن


مقاله درمورد اهمیت گوش دادن

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 24

 

اهمیت گوش دادن

گوش دادن مهارتی است اساسی که ما هر روز از آن استفاده می کنیم . موفقیت تحصیلی ، شغلی وخوشحالی های شما ، اغلب به مهارت شما در خوب گوش دادن وابسته می باشد .

شما به عنوان یک شخص تحصیل کرده باید تلاش کنید شنوده خوبی باشید . بنابراین باید برای آگاهی از فرایند گوش دادن موثر به این نکات توجه کنید برای اینکه شنوده خوبی باشید چه باید کنید چگونه روش گوش دادن خود را ارزیابی کنید، چگونه در جهت اصلاح نقاط ضعف خود هم زمان با حفظ و تقویت نقاط قوت خود عمل کنید .

فرایند گوش دادن

بسیاری گمان می کنند که شنیدن و گوش دادن هر دو مانند هم هستند . در حالی که این گونه نیست . شنیدن عملی زیستی است که شامل دریافت یک پیام از طریق کانال های حسی است . شنیدن تنهابخشی از فرایند گوش دادن است و گوش دادن فرایندی است شامل دریافت ، درک ، توجه ، معنا گذاری و پاسخگویی توسط شنوده به پیام ارائه شده .

دریافت

اولین قدم در فرایند گوش دادن ، دریافت یک محرک یا پیام است که شامل پیام شنوایی و پیام بینایی می شود . فرایند گوش دادن مجموعه ای پیچیده از تاتثیر و تاثرات فیزیکی بین گوش و مغز است . بنابراین ، مراقب دقیق از گوش ها ضروری است زیرا هر چه قابلیت جذب صدا توسط گوش و حس شنوایی بالاتر باشد توانایی گوش دادن نیز بالاتر خواهد بود .

توجه

بعد از دریافت محرک ها ( کلمه و یا نماد بصری ) نوبت به مرحله توجه در سیستم پردازش انسان می رسد .

نقش توجه : توجه کردن در هنگام گوش دادن نمایانگر تمرکز فرد بر روی محرکی است که از میان سایر محرک های دریافت شده انتخاب گردیده است . در این مرحله فرد دیگر محرک ها را کنار می گذار تا بتواند برروی یک کلمه یا یک نماد بصری خاص تمرکز نماید . به طور طبیعی توجه شما بین سه موضوع تقسیم می شود : آنچه که سعی می کنید به آن گوش دهید آنچه که در محیط اطراف شما در جریان است و آنچه که در ذهن شما می گذرد .

نقش تمرکز : بی شک یکی از مشکل ترین نقش هایی که ما باید ( به عنوان یک شنونده ) اجراکنیم تمرکز است انگیزش نقش مهمی در تقویت این مهارت دارد)

دو عامل دیگری که بر تمرکز به هنگام گوش دادن تاثیر می گذارد عبارتند از : میزان علاقه و سطح دشواری پیام . برخی پیام ها ممکن است خستهکننده باشند امااگر شما باید اطلاعاتی را جمع آوری کنید . تمرکز دقیق ضروری است .

نقش تعبیر : تعبیر ( تکرار یا خلاصه کردن آنچه که می شنوید ) به شما امکان می دهد آنچه راکه بیان شده است مجدداً بیان نمایید . و همچنین معلوم کنید که آیا موضوع را درک کرده اید . اگر نتوانید آنچه را که می گویند تکرار کنید یا خلاصه ای کتبی از آن تهیه کنید به این معناست که پیام را درک نکرده و یا به خوبی دک نکرده اید .

درک

بعد از دریافت پیام و توجه به آن شنونده تلاش می کند آن را درک کند. درک فرایندی پویاست . در خلال عمل ادراک فرد پیام دریافت شده را مورد توجه قرار داده سعی می کند آن را از نظر محتوا ارزیابی کند .

معنا گذاری

پس از اینکه به موضوع ارائه شده توجه شد مرحله بعدی در فرایند گوش دادن، طبقه بندی پیام برای معنا دادن به محرکهای کلامی و غیر کلامی آن است .

نقش معنا گذاری : معنا گذاری ( فرایند طبقه بندی محرک ها ) همزمان با نیاز ما به سیستم زبانی خویش تکامل می یابد . ما برای تفسیرپیام هایی که دریافت می کنیم یک سری عملیات ذهنی انجام می دهیم مثلاً سیستم طبقه بندی ذهن ما برای کلمه « پنیر » عوالی چون غذا ، محصول لبنی ، مزه و تغذیه را مورد توجه قرار می دهد . همه این عوامل به ما کمک می کند تا این کلمات را با آنچه مدنظر فرستنده پیام است مرتبط کنیم .

نقش ارزیابی :

یکی از بزرگترین موانع گوش دادن موثر ، آن است که دوست داریم محرک هایی را که دریافت می کنیم مورد ارزیابی قرار دهیم . در حقیقت این کار عمده ترین مانع در برابر ارتباطات است و باید بر آن غلبه کنیم اگر چه معنا دادن به محرک ها نیازمند یک ارزیابی سریع است ، اما شنونده باید تلاش کند از قضاوت های عجولانه مبتنی بر عوامل سطحی و ظاهری پرهیز کند .

پاسخ

بعد از دادن معنا به یک پیام ، فرایند پردازش اطلاعات را با دادن یک پاسخ درونی یا بیرونی ( واکنش عقلانی یا احساسی ) به پیام ادامه می دهیم زیرا ظاهراً هر محرکی را که دریافت می کنیم در جایی از مغز ما وارد می شود .


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درمورد اهمیت گوش دادن
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد