نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله درآمدی بر تمدن بین النهرین

اختصاصی از نیک فایل مقاله درآمدی بر تمدن بین النهرین دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله درآمدی بر تمدن بین النهرین


مقاله درآمدی بر تمدن بین النهرین

لینک خرید و دانلود در پایین صفحه

فهرست:
تمدن بین النهرین
بین النهرین ، مهد تمدن بشری
«سفالگری»
«معماری»
تصاویری از بنای تاریخی زیگورات هفت طبقه
نگاهی بربنای تاریخی دروازة ایشتار
«پیکر تراشی»
کشف قدیمی ترین تخته بازی در گورستان اورِ بین النهرین

۱ ) مجید زاده، یوسف، تاریخ و تمدن بین النهرین، جلد سوم، ۱۳۸۰ ، چاپ اول، تهران، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
۲ ) مورتگات، آنتون، هنر بین النهرین باستان، ترجمه زهرا باستی و دکتر محمد رحیم صراف، ۱۳۷۷ ، چاپ اول، تهران ، انتشارات سمت.
۳ ) ملک شهمیرزادی، صادق، مبانی باستان شناسی ایران، بین النهرین، مصر، ۱۳۷۵ ، چاپ اول، انتشارات مارلیک.

تمدن بین النهرین
بین النهرین منطقه ای است در آسیای غربی در امتداد رودهای دجله و فرات که از جنوب به شمال – از خلیج فارس تا کوه های ارمنستان و از شرق به غرب – از فلات ایران تا صحرای شام امتداد دارد. نواحی مرکزی بین النهرین روزگاری به واسطه وجود شبکه بسیار وسیع و غنی آب های طبیعی بسیار حاصلخیز بوده است لیکن پس از سیری شدن هزاران سال و تغییرات جوی و جغرافیایی، اکنون اغلب زمین های این منطقه بایر و کم آب است.
تصویر(۰-۳)

بین النهرین ، مهد تمدن بشری :
در مطالعات تاریخ جهان باستان مکرر به منابعی بر می خوریم که از شرق نزدیک به بین النهرین به عنوان مهد تمدن بشری یاد کرده اند. این عقیده مبتنی بر قراینی است که در ذیل به چند نمونه آن اشاره می کنیم.
الف – ابتدایی ترین و بهترین آثار کهن بدست آمده از کشاورزی نظام یافته – که نشانه ی زندگی گروهی و اجتماعی بشری است. در این منطقه یافت شده است.

ب – ابزار سازی و دانش استفاده از فلزات از عواملی است که بنیان اقتصادی و توان فنی جوامع اولیه را نشان می دهد. سومری ها (اولین اقوام تشکل یافته و قدرتمند منطقه ی بین النهرین) اولین قومی بوده اند که به فن استفاده از فلزات آگاهی داشتند. هیچ کس نمی داند که آنها چگونه شیوه ی استخراج فلزات را فرا گرفته اند لیکن مسلم است که نخستین بهره گیری از فلزات در بین النهرین صورت گرفته است.

ج – خط و نوشته را شاید بتوان مهمترین اختراع بشری در طول تاریخ دانست چرا که نوشته ها مجرای انتقال اطلاعات و ثبت و ضبط تاریخ هستند. از سوی دیگر ظهور یک خط در یک جامعه کهن خود نشانه ای است از رشد فکری و علمی و فرهنگی مردم آن اجتماع ، سومریان با اختراع ، خط میخی ، دوره ای را آغاز کردند که به عنوان آغاز خط نویسی شهرت دارد. این دوره با نخستین سلسله پادشاهی سومر یعنی حدود ۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰ ق.م مقارن بود و قدمت آن به پیش از سلسله پادشاهی مصر باز می گردد. «خط میخی» رواج خود را تا هزاره اول پیش از میلاد همچنان حفظ کرد.

 

تصویر(۱-۳)

د- وجود شهرهای مستقل که از آنها با نام دولتشهر یاد می شود نشانی از قدرت سیاسی و مدیریت شهری بوده است. در این منطقه انتقال از زندگی و اقتصاد ساده کشاورزی و روستایی به نظام پیچیده زیست و اقتصاد متمرکز شهری به سرعت انجام شد. از این رو بین النهرین بستر اولین جوامعی بود که نام تمدن (شهرنشینی) را شایسته خود ساخت. البته می توان شکل گیری سریع شهرهای بین النهرین را که اغلب دارای ، استحکامات و برج و بارو در اطراف شهر بوده، نتیجه ی اوضاع خاص سیاسی و تهاجمات مکرر نظامی دانست که از ویژگی های اجتماعی تاریخ این تمدن است.

«سفالگری»
سفالگری پیشرفته از مظاهر شهرنشینی هر تمدن کهن به شمار می رود. این صنعت از ابتدایی ترین شکل خود یعنی ساخت ظروف از گل خام – تا نوع پیشرفته اش ، یعنی کار بر روی چرخ سفالگری و کوره پر کردن مصنوعات – تحولاتی را طی نموده که با رشد فکری و تسلط فنی انسان های سازنده آن همراه بوده است. قدمت ابتدایی ترین نمونه ظروف گلین در بین النهرین به ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد که در کشورهای کنونی ایران و سوریه یافته شده اند.این نوع ظروف ابتدایی را در آفتاب خشک می کردند. در هزاره ی پنجم پیش از میلاد با ظروفی روبرو هستیم که بر روی چرخ سفالگری به طور حرفه ای و دقیق ساخته شده اند. این چرخ ها با پا به حرکت در می آمدند.

بیشتر ظروف مکشوف از حفاری های بین النهرین دارای نقوش زیبا هندسی و یا نقش جانوران در قالب اشکال هندسی زیبا می باشند. کودکان همواره قسمتی از (قسمت مهمی از) زندگی بشررا تشکیل می داده اند. و بازی نقش مهم در جهان کودکان ایفا کرده است. بدین لحاظ است که در میان مصنوعات هنرمندان قدیم به اسباب بازی هایی برمی خوریم که از جنس های مختلف از جمله سفال، برای سرگرمی کودکان ساخته شده اند.
تصویر(۲-۳)

تصویر(۳-۳)

«معماری»
بهترین نمونه ی معماری بین النهرین همانند دیگر تمدن های باستانی به بنای معابد مربوط می شود. دولتشهری های سومری قدرت خود را منتخب به خدای شهر می دانستند و پادشاهان ، نماینده خدا بر روی زمین و پاسداران خزاین او محسوب می شوند. در ادیان سومری نوعی اتصال و هماهنگی میان دین و دنیا یا به عبارت دگیر اقتصاد و معنویت – وجود داشته است. این ویژگی با شرایط خاص اجتماعی بین النهرین شخصیت داشت. بین النهرین بر خلاف همتای معاصر خود یعنی مصر (که تاریخی آرام و ساکن داشت) همواره در افت و خیزهای نظامی و سیاسی بود. برج و بارو و استحکامات شهرها از همین امر حکایت می کنند.بدیهی است که دینی مستقل از مسایل روز نمی توانسته راهگشای مردمی با شرایط خاص آن روز باشد. کاهنان و خدمه معابد ، ضمن اجرای آئین ها و مناسک دین ، مسؤول تنظیم و کتابت مخارج شهر بودند. مکتوبات بدست آمده از این نسخ روزمره نخستین نمونه هایی است که «خط» به خدمت حسابرسی و مثبت جزئی ترین پرداخت ها و دریافت ها و موجودی انبارها درآمده است.

معابد عظیم تمدن های بین النهرین را زیگورات می نامند. زیگورات ها بناهای بسیار عظیم و کوه مانندی بودند که به لحاظ زیبای و عظمت چیزی از اهرام مصر کم نداشتند. قدمت زیگورات ها به حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد. معبد سفید اوروک (تصویر ۴-۳) نمونه ای از این معابد است که نسبت به اهرام مصر قدمت بیشتری دارد. مصالح بنای زیگورات خشت خام بود و به همین دلیل در قیاس با معابد سنگی و آجری مصر از دوام کمتری برخوردار بوده اند. اما صرف نظر از نوع مصالح زیگورات ها از طرح زیبا ترین این معابد است که طرح آن را در تصویر (۵-۳) ملاحظه می کنید.

تصاویری از بنای تاریخی زیگورات هفت طبقه
تصویر(۴-۳)

تصویر(۴-۳)

سنت ساخت زیگورات ها و دولتشهرها پس از سومریان ادامه یافت. در اواسط هزاره ی دوم پیش از میلاد، آشوری ها پس از پایان یافتن اقتدار «اکد» (۲۱۸۰ – ۲۳۴۰ ق.م) و «بابل» به قدرت رسیدند. آنها نیز همانند سومریان بناهای خود را با آجر می ساختند اما از آنجا که به محل استقرار آشوری ها ناحیه ی شمالی بین النهرین بود، و در این ناحیه سنگ به وفور یافت می شد اما شاهد استفاده از سخته سنگ های وزین و حجیم در قسمت های پائینی محوطه های مهم داخل بنا و دروازه ها هستیم رواج استفاده از سنگ،

زمینه ی مساعدی برای خلق نقش برجسته ها و مجسمه های گوناگون بود. پادشاه آشور دستور داده بود که در دو سوی دروازه های شهر پیکرهای غول آسا و رعب انگیزی از شیران نعره زن بسازند و داخل محوطه نیز پر بود از نقش های بی مانندی که از صحنه های نبرد سربازان امپراتوری که همواره با سرکوب دشمنان همراه بود.زیگوارت های این دوره بیشتر به شکل هرم های پلکانی نزدیک شدند. زیگورات خرساباد که به دستور سارگون دوم، امپراتور قدرتمند آشوری بنا شده بود. هفت سطح (پلکانی) داشته که امروزه تنها چهار طبقه (سطح ) از آن باقی است. ارتفاع هر طبقه ۵/۵ متر بود و هر طبقه با رنگ جداگانه ای رنگ آمیزی شده بود. می توان تصور کرد که این معبد زیبای هفت رنگ نمایی دل انگیز به ارگ سارگون می بخشیده است. در تصویر ۶-۳ طرحی از ارگ سارگون دوم را که با استناد به بقایای مکشوف تهیه شده، مشاهده می کنید. زیگورات هفت طبقه در قسمت فوقانی تصویر دیده می شود. تصویر (۷-۳) نمونه ای بسیار عالی از هنر حجاری آشوری است که روزگاری جزء پیکره همین ارگ بوده.

تصویر(۶-۳)

تصویر(۷-۳)

بنای تاریخی دروازة ایشتار
امپراتوری آشور در حدود قرن ۷ پیش از میلاد با هجوم اقوام مختلف دچار تزلزل شد و پس از افت و خیزهای چند دوره کوتاهی از شکوفایی و اوج را تحت فرمانروایی «بخت نصر» گذراند. این دوره کوتاه که بین سال های ۶۱۲ تا ۵۳۹ ق.م قرار دارد به عهد حکومت «بابل نوین» مشهور است. در همین عهد نوع جدیدی از معماری با آجر لعابدار رواج یافت.

«دروازه ایشتار» که به دستور بخت نصر در بابل بنا گردید نمونه ای عالی از روش نوین است که بر دیوارهای رنگین آن ( که به آجرهای لعابدار آبی و سبر و زرد و سفید و سیاه … مزین بود) نقش برجسته های انواع جانوران حقیقی و اسطوره ای ، چون شیر و گاو واژه ها قرار داشته . هزاران آجر لعابدار دروازه ایشتار که تا چندی پیش در اثر فروریختن، پراکنده و هریک به کناری افتاده بود. اکنون جمع آوری و بازسازی شده است. بنای بازسای شده دروازه ایشتار را در تصویر (۸-۳) مشاهده می کنید.
تصویر(۸-۳)

«پیکر تراشی»
در تمدن بین النهرین پیکرتراشی قرن ها زودتر از دیگر تمدن های کهن ظهور کرد. اساساً تصویر انسان در آثار هنری تا پیش از ظهور پیکره های این تمدن حضوری ثانوی داشته است. حتی در آثار انسان های غارنشین نقش انسان بسیار فرعی تر از جانوران مطرح شده است.

پیکرتراشی سومری:
بدیهی است تمدن ها ، شکل هایی منسجم از جوامع انسانی بودند که توجه انسان را به اهمیت خوش معطوف داشتند بطوری که او زیبایی و عظمت نیروهای جاودانی را در اشکال انسانی تصویر نمود . به همین دلیل است که بیشتر پیکره های اولیه را تمثال خدایان و الهه ها تشکیل می دادند که در معابد یافت شده است.تصویر ( ۹-۳) چهره ای است از یک الهه یا ملکه که قدرت آن به ۳۵۰۰ تا به ۳۰۰۰ ق.م باز می گردد. حفره چشمان و گودی ابروان این سرویس از صدف ها و سنگ های رنگین پر، و سیر آن نیز به کلاه گیسی از طلا مزین بوده است.

تصویر(۹-۳)

درشتی چشم از مواردی است که در بیشتر چهره های به جای مانده از هنر بین النهرین دیده می شود. چشم که از نافذترین اعضای بدن است همواره به عنوان دریچه ی روح مورد توجه بوده است. از این جهت است که حفره های چشم در سرویس های تمدن های مختلف، گاه با سنگ های قیمتی پر می شده است این اغراف در اندازه چشم ها را می توان در دیگر آثار سومری چون پیکره های یافت شده از معبد «ابو» واقع در «تل اسمر» نیز مشاهده نمود ( تصویر ۱۰-۳ ) در این مجسمه ها سادگی ساختار به وضوح به چشم می خورد. گویی کلیدهای پیکره ها از یک مخروط با استوانه تراشیده یا شده اند . همچنین و چهره ی همه تندیس ها نوعی وقار رمز گونه دیده می شود که از کاربرد آیینی آنها حکایت می کند.

تصویر(۱۰-۳)

حقیقت این است که هنرمندان پیکرتراش سومری نه تنها در ساخت پیکره های سنگی مهارت داشته اند بلکه طبع خلاق و دست توانمند شان آثاری از تلفیق مصالح گوناگون را پدید آورده که موجب نخستین هر بیننده صاحب ذوقی می شود. پیکره ی بزنر و درخت تصویر (۱۱-۳) نمونه ای زیباست که در آن از چوب، طلا و لاجورد استفاده شده است.

تصویر(۱۱-۳)

موجودات تخیلی و اساطیری که از ترکیب اعضای انسان و حیوان بوجود آمده اند در نقش برجسته های سومری بوفور یافت می شوند.

تصویر(۱۲-۳)
این گونه نقوش خصلتی داستان سرایانه دارند و همچون کتب تصویری هستند که با کنار هم قرار دادن چند تصویر حکایتی را نقل می کنند. گاهی نیز شخصیت های اصلی داستان جانورانی هستند که به کارهای انسانی مشغولند.

پیکرتراشی اکدی :
پس از سومری ها، سلسله اکدین ( ۲۱۸۰ – ۲۳۴۰ ق.م) که از نژاد سامی بودند قدرت را بدست گرفتند. در نظام اجتماعی اکدیان پادشاه و فرمانروا قدرتی تام و متمرکز داشت و بدین لحاظ است که تمثال شاهان این دوره بیشتر یافت شده است. اکدیان را می توان اولین سلسله منسجم پادشاهی بین النهرین دانست. دانش هنری سومریان، که در عهد گذشته در جهت ساخت تندیس های خدایان، الهه ها و جانوران اساطیری به کار می رفت. اینکه با رسالتی نوین که همانا تجلیل مقام پادشاه بود، به کار خود ادامه داد. اوج توان هنری پیکرتراشان این عهد را می توان در تصویر(۱۳-۳) مشاهده نمود.

ممکن است متنی که در اینجا  نوشته شده است کمی به هم ریخته باشد اما در فایل  دانلودی مرتب می باشد

متن کامل را می توانید دانلود کنید چون فقط تکه هایی از متن این مقاله  در این صفحه درج شده است(به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل مقاله
همراه با تمام ضمائم با فرمت ورد که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است

 تعداد صفحات :20
قیمت با تخفیف ویژه:4000
اگر نمیدانید چگونه خرید کنید اینجا کلیک نمایید
ایمیل پشتیبانی :alirezarahmatialireza@gmail.com


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درآمدی بر تمدن بین النهرین

لی آوت در تایپوگرافی

اختصاصی از نیک فایل لی آوت در تایپوگرافی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لی آوت در تایپوگرافی


کتاب دیجیتالی

می دانید که در زمینه لی آوت در طراحی گرافیک کتاب و مطلب آموزشی بسیار اندک است بخصوص آن هم شاخه تایپوگرافی که بلاعکس کتابهایی است که در دیگر حوزه ها چون تایپوگرافی ، بسته بندی و دیزاین و ... موجود می باشد. این کتاب با هدف آموزش و تعریف پایه ای لی آوت آغاز کرده و کارکرد آنرابیان می کند سپس به کاربرد انحصاری و انواع تخصصی لی آوت را در تایپوگرافی و پوسترها که از نمونه های موفق هنرمندان بنام است می پردازد.

 

توجه:

ازآنجایی که به مقوله لی آوت آنهم تایپوگرافی که حتی در دانشگاهها کمتر بدان پرداخته شده حتما خواندن و مطالعه آنرا به تمامی طراحان گرافیک و بویژه صفحه آرایان مجلات و روزنامه ها توصیه می گردد.

محتوا : آموزشی

موضوع : لی آوت در تایپوگرافی

مولف : کیمبرلی الام

نوع فایل : PDF

تعداد ص : 60

قابلیت پرینت: دارد

تصویر : رنگی

حجم فایل :16.9 مگابایت

 

لطفا در صورت امکان ایمیل خود را وارد نمایید تا از محصولات بروز ما مطلع گردید.

باتشکر از صبوری و علاقمندی شما


دانلود با لینک مستقیم


لی آوت در تایپوگرافی

آموزش درست کردن بیسکوئیت چای سبز

اختصاصی از نیک فایل آموزش درست کردن بیسکوئیت چای سبز دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

آموزش درست کردن بیسکوئیت چای سبز


آموزش درست کردن بیسکوئیت چای سبز

آموزش درست کردن بیسکوئیت چای سبز

طرز تهیه : بیسکویت چای سبز

۱_فر را روشن کرده تا گرم شود، سینی فر را با کاعذ روغنی میپوشانیم و کنار میگذاریم.
۲_در یک ظرف آرد را همراه بیکینگ پودر و نمک الک کرده.
۳_در همزن ابتدا کره رو هم زده تا نرم شود، سپس چای سبز را اضافه کرده تا مواد سبز شود.

برای دریافت ادامه آموزش فایل رادانلود کنید

ازاین آموزش می توانید برای استفاده درمنازل وبرای کسب وکار وفروش درقنادیها وسفارش مناسبتها وسفره های نذری استفاده کنید

فرمت فایل درقالب ورد وبه صورت زیپ شده  در 2صفحه می باشد.

 


دانلود با لینک مستقیم


آموزش درست کردن بیسکوئیت چای سبز

واکنش هیدروژن اسیدها با استرهای استیلنی

اختصاصی از نیک فایل واکنش هیدروژن اسیدها با استرهای استیلنی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

واکنش هیدروژن اسیدها با استرهای استیلنی


واکنش هیدروژن اسیدها با استرهای استیلنی

مقدمه :

مطالعه واکنش ترکیبات ارگانوفسفر و کاربرد آنها در تهیه‌مواد آلی یکی از اهداف اصلی سنتز می باشد .در این ترکیبات یک اتم کربن مستقیماً‌به اتم فسفر متصل شده است . از این ترکیبات برای تولید مواد شیمیایی ، صنعتی و بیولوژیکی استفاده می شود .

از مهمترین این ترکیبات ایلیدهای فسفر می باشند که در آن یک کربانیون مستقیماً به فسفر دارای بار مثبت متصل شده است . ایلیدها معمولاً‌از تری فنیل فسفین تهیه می شوند.

ایلیدهای فسفر ممکن است شامل پیوندهای دوگانه ، سه گانه یا گروه ههای عاملی ویژه باشند وقتی یک گروه الکترون کشنده نظیر CN,CHO,COOR,COR در موقعیت آلفا حضور داشته باشند ایلیدها بسیار پایدارند چون بار منفی روی کربن بوسیله‌رزونانس پخش می شود .

یکی از مهمترین کاربردهای ایلیدها استفاده آنها در واکنش ویتیگ می باشد که بهترین روش برای تهیه آلکن ها به شمار می رود .

واکنش ویتیگ که طی پنچاه سال گذشته یکی از واکنشهای بسیار مهم در سنتز مواد آلی در آمده است از .واکنشهای با اهمیت در تشکیل پیوند کربن – کربن که یکی از مشکل ترین فرآیندهای شیمیایی است می باشد. واکنش ویتیگ مستلزم تراکم فسفونیوم ایلید و ترکیب کربونیل دار می باشد که با حذف تری فنیل فسفین اکسید یک آلکن ایجاد می شود . اهمیت این واکنش در شیمی آلی باعث شده تا جایزه نوبل در سال 1979 به جورج ویتیگ اعطا شود .

اکنون این واکنش در تهیه‌مواد صنعتی و داروئی کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است.

واکنش پیرول – 2- کربوکسالدئید با استرهای استیلنی و تری فنیل فسفین در دمای اتاق پس از دو ساعت منجر به ایلید پایدار فسفر با راندمان بالا شده سپس آنرا در تولوئن افلاکس نموده ترکیب هتروسیکلی که اتم نیتروژن در سرپل قراردارد و از مشتقاتH-1 پیرولیزین می باشد تشکیل می شود . این محصول فعالیت بیولوژیکی دارد و از سیستم های دو حلقه‌ای 5-5 می باشد .

ماده اولیه دارای دو گروه کربونیل مجاور هم می باشد که نسبت به آلکیل کتونها در واکنش ویتیگ فعالتر هستند .

  • واکنش مشتقات بتانفتولها با استرهای استیلنی در حضور تری فنیل فسفین

تری فسفین در این واکنش خارج شده و نقش کاتالیزوری دارد در بیشتر موارد بتانفتولها از موقعیت (1) خود واکنش میدهند.

در واکنش زیر تری فنیل فسفین کاتالیزور است و طیف پروتون NMR محصول برای پروتون وینیلی یک پیک در ppm02/7-77/6 نشان می دهد که ایزومر (E) را تأیید می کند برای ایزومر (Z) چون هیدروژن وینیلی می تواند با گروه کربونیل مجاور پیوند هیدروژنی درون مولکولی قوی تشکیل دهد در میدان پایین ظاهر می شد.

  • در واکنش زیر ابتدا تری فنیل فسفین به اتیل پروپیولات حمله کرده سپس هیدروژن اسیدی را از ترکیب (1) می گیرد در مرحله بعد آنیون (6) به موقعیت آلفا و هم به موقعیت بتا حمله کرده و محصولات (2) و (3) به ترتیب تولید می کنند . در این واکنش نیز تری فنیل فسفین کاتالیزور است .
    • واکنش 2- هیدروکسی پیریدین با استرهای استیلنی در حضور تری فنیل فسفین دو محصول (E) و (Z) را تولید می کند طیف پروتونNMR برای هیدروژن اولفینی ایزومتر ( Z) در ppm 06/7-98/6 و برای ایزومر (E) در ppm 30/6-16/6 پیک ظاهر می شود .

در 2 هیدروکسی پیریدین OH اسیدی است ولی اتم نتیروژن حمله می کند از مزیتهای این واکنش تک ظرفی شرایط واکنش ملایم است ، محصولات پایدار هستند ، راندمان و سرعت واکنش بالاست . ماده اولیه به راحتی در دسترس است .

  • واکنش 2- آمینوتیوفنول با استرهای استیلنی در حضور تری فنیل فسفین در این واکنش هیدروژن تیولی خاصیت اسیدی بیشتری دارد .

محصول واکنش شیمیایی فضائی نشان می دهد و دو ایزومر ((E),(Z جدا می شوند . ایزومر (Z) برای گروه های متوکسی دو پیک در 72/3 و 21/3 در ایزومر ( E)دو پیک در ppm 73/3و 66/3 می دهد علت اینکه در ایزومر (Z) شیلدتر است متیل در ناحیه انیزوترپی گروه های فنیل قرار می گیرد.

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

 


دانلود با لینک مستقیم


واکنش هیدروژن اسیدها با استرهای استیلنی

دانلود مقاله صدمه به ستون فقرات

اختصاصی از نیک فایل دانلود مقاله صدمه به ستون فقرات دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله صدمه به ستون فقرات


دانلود مقاله صدمه به ستون فقرات

طی چند هفته اول پس از آسیب دیدن ستون فقرات، هیچکس نمی داند که تا چه حد این آسیب دیدگی جدی است. مشکل این است که بلافاصله پس از آسیب دیدن ستون فقرات پدیده ای بنام شوک ستون فقرات بوجود می آید. در نتیجه این شوک تماس بین ستون فقرات و بقیه بدن مختل می شود و بطور موقت آن بخش بدن که در پائین محل آسیب قرار دارد بی حس می شود.
برخی از بیماران ممکن است بسیاری از حواس و حرکات خود را پس از پایان شوک ستون فقرات بدست آورند. طی این دوره هیچ آزمایشی برای پیش بینی میزان بهبودی وجود ندارد. بنابراین اگر از ناتوانی پزشکان و پرستاران در دادن پاسخ صریح به سئوالاتی که دارید مایوس شده اید، لطفا به یادداشته باشید که آنها واقعا از دادن اطلاعات قطعی به شما در این مرحله مقدماتی ناتوان هستند. آنها نه می خواهند شما را بیش از حد خوش بین کنند و نه اینکه امید به بهبودی را در شما از بین ببرند.
وقتی که شوک ستون فقرات تمام شد، میزان واقعی صدمه را می توان تخمین زد و امکان احیاء توانایی بیمار را می توان با دقت بیشتری پیش بینی کرد. بررسی دقیق سایر حرکات و حواس بدن باید صورت گیرد تا بتوان عواقب صدمه دیدگی ستون فقرات را تعیین کرد.
درمورد صدمه دیدگی های پیشرفته به ستون فقرات یعنی صدماتی که تا گردن و یا قسمت فوقانی کمر را شامل می شود، عواقب آن همیشه جدی تر از صدمه دیدگی های محدودتر است، مستقل از اینکه میزان خود صدمه چقدر باشد. بعنوان مثال، بسیار ممکن است که علاوه بر پاها، دستان هم مختل شوند. البته ممکن است فرد صدمه دیده برخی از حواس یا حرکات دست و پایش را در صورتی که آسیب به ستون فقراتش بصورتی محدود (یا ناکامل) باشد مجددا بدست آورد. در مورد برخی از صدمه دیدگی های پیشرفته، فرد مصدوم ممکن است برای تنفس به کمک احتیاج داشته باشد.
در مورد صدمه دیدگی های محدود، یعنی صدماتی که متوجه قفسه سینه و قسمت تحتانی کمرخفیف تراست، پاها و نه دستان مختل می شوند. در این مورد نیز، فرد مصدوم ممکن است برخی از حواس و حرکات پاهایش را مجددا بدست آورد بسته به میزان صدمه ای که به او وارد آمده است. بدست آوردن قابلیت استفاده از دست و پا انجام فعالیت های روزانه را به مراتب آسانتر می کند. در این حالت، بسیاری از کسانی که مصدوم شده اند می توانند قابلیت یک زندگی مستقل را پس از کامل شدن دوره التیام و توانبخشی شان بدست آورند. علاوه بر عواقب آشکار صدمه دیدگی ستون فقرات – محدود شدن قابلیت حرکت و احساس در پائین محل صدمه – یک رشته مشکلات دیگر وجود دارد که فرد مصدوم ممکن است با آنها مواجه شود. شاید یکی از مهمترین مشکلات عدم توانایی فرد مصدوم در کنترل معده و مثانه اش باشد. طی دوره مقدماتی شوک ستون فقرات این کنترل ممکن است بطور کامل از دست برود. در چند هفته و ماه پس از این وضعیت، این کنترل به درجات مختلف، با توجه به درجه و شدت صدمه دیدگی، ممکن است باز گردد. در اثر تمرین و داشتن محرک خوب، فرد مصدوم می تواند روش های مناسب برای انجام فعالیت های حیاتی ممکن را یادگرفته و انجام دهد. کسانی که متحمل صدمات خفیف تر شده اند و یا صدمات آنها بطور کامل به ستون فقرات شان لطمه نزده است ممکن است بتوانند از حواس و حرکات کافی برای انجام کامل این فعالیت های روزمره برخوردار شوند حال آنکه برای کسانی که قابلیت استفاده از دستان و پاهای خود را بطور جزئی یا کامل از دست دادند، یک مددکار باید برای انجام این فعالیت ها به آنها کمک کند.

 

شامل 6 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله صدمه به ستون فقرات