نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله تکیه معاون الملک

اختصاصی از نیک فایل دانلود مقاله تکیه معاون الملک دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله تکیه معاون الملک


دانلود مقاله تکیه معاون الملک

 

مشخصات این فایل
عنوان: تکیه معاون الملک
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 40

این مقاله درمورد تکیه معاون الملک می باشد و مربوط به درس مرمت آثار تاریخی می باشد.

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله تکیه معاون الملک

آب و هوا :
استان کرمانشاه دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. این استان از نظر آب و هوا تحت تاثیر عوامل چندی است که اوضاع اقلیمی این استان را به وجود میاورد .این عوامل عبارتند از :1-ورود و عبور جریان هوای مدیترانه ای .2-ارتفاعات این استان .
در مناطق کوهستانی چندین ماه از سال پوشیده از برف است و درجه حرارت تا 15 درجه زیر صفر پایین می آید .فصل زمستان در این مناطق طولانی است و با بهاری کوتاه  به تابستان متصل  می شود . .....(ادامه دارد)

زبان :
زبان اهالی کرمانشاه کردی است . زبان کردی که شاخه ای از زبان شمال غربی ایران میانه است ، به علت داشتن ادبیات مکتوب اهمیت خاصی دارد  . با این حال از زبانهای دیگر از جمله زبانهای عربی ، ارمنی ، ترکی و فارسی لغات بسیار در آن راه یافته است .
سابقة تاریخی کردها و پراکندگی آنان موجب پیدایش گویشهای بی شماری شده است که عبارتند از گویش کردی کلهری ، کویش کردی اورامی ، گویش کردی سورانی ، گویش لکی . علاوه بر اینها مردم کرمانشاه به زبان فارسی کرمانشاهی و مردم سنقر به زبان به زبان ترکی تکلم دارند . .....(ادامه دارد)

کرمانشاه در گذر زمان :
شواهد مدارک باستان شناختی نشان میدهد این منطقه از اولین زیستگاههای انسان به شمار میرفته و یکی از مراکز مهم جمعیتی در زاگرس میانی محسوب می شده است . تمامی مراحل و ادوار زندگی انسان از عهد حجر تا دوره های تمدنی پیش از تاریخ و سپس تا تشکیل حکو-تهای بزرگ ،سیر تحول خود را در این محدوده طی کرده است .غار ((شکارچیان ))بیستون نکات جالبی را در باره سابقه زندگی بشری در دوران پارینه سنگی در ایران روشن میسازد . پس از این دوره ،در حدود 9000 سال پیش به علت گرم شدن هوا انسان غار را ترک کرد و رو به یکجانشینی آورد .این حرکت موجب پیدایش روستاها، زراعت و دام پروری شد احتمالا ً نخستین روستاها در این استان شکل گرفته است . از جمله  آنها میتوان ((گنج دره ))،(( گاکیه))و ((تپه سرا ب)) اشاره کرد . انسانها پیش از تاریخ گنج دره جز نخستین انسانهای ایران هستند که سفالگری کرده و فعالیتهای صنعتی داشته اند.
در هزاره چهارم قبل از میلاد استان کرمانشاه یکی از مراکز مهم تجاری و بازرگانی بود .بازرگانان این منطقه وبازرگانان شوشی و بین النهرین داد و ستد تبادل کالا داشتند بازهای از آن دوره در ((گودین))کنگاور ((چغاگاوانه)) اسلام آباد شاهدی بر این مدعا است . .....(ادامه دارد)

وجه تسمیه :
کرمانشاه ،پس از اسلام به نامهای ((کامبادنه))،((کامبادان))و ((کامبادس))معروف بود و نویسندگان یونانی به وضوح از آن یاد کرده اند. برخی نیز معتقدند چون این شهر در زمان ساسانیان توسط بهرام چهارم ملقب به کرمانشاه ساخته شده کرمانشاه نام گرفته است .
در کتب و متون جغرافیایی یا مسالک و الممالک مورخین و جغرافی نویسان سده سوم ه . ق به بعد اشارات صریحی وجود دارد که ((قرمیسین)) ، ((قرمیسین ))و بیش تر به شکل ((قرماسین )) یا ((قرماشین )) معرب واژه کرمانشاهان با کرمانشاه بوده است . کلمه کرمانشاه نخستین بار در حدود سال 279 ه.ق توسط ابن فقیه همدانی درکتاب ((مختصر البلدان )) به کار رفته است . نام کرمانشاهان نخستین بار در سال 282ه .ق در ((حدود العالم من مشرق الی المغرب ))و در سال 375 ه .ق در کتاب ((احسن التقاسیم ))مقدسی آمده شده است . در حالی که قبل از این تاریخها از این شهر به نام قرماسین و قرمیسین یاد می شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تصور این که میان اسم شهر کرمانشاه یا کرمانشاهان ،با عنوان و مقام شاهی ایران زمین رابطه خاصی وجود داشته است ، نام کرمانشاهان را بدون هیچ گونه توجیه علمی وتاریخی برداشتند و به ترتیب (( قهرمان شهر )) ، .....(ادامه دارد)

بخش چهارم : تاریخچه و سیر تحولات تکیه معاون الملک
تاریخ ایجاد بنای تکیه معاون الملک کرمانشاه به سال 1320 ه . ق بر میگردد . در آن زمان حسین خان معین الرعیا ، اکبر خان معاون لشکر ، حسن خان معاون الملک و حاج شیخعلی عسکر ، چهار برادر بودند که عشق و علاقه مخصوص به خاندان رسالت داشتند پیش از بنای حسینیه ، محرمها در بازار قیصریه محل تجارت و کسب حسن خان معاون الملک ، سالیان متمادی اقامه عزاداری می نمودند . در تاریخ بیست و هفتم صفرالمظفر سال 1320 ه. ق  ، طبق اسناد و مدارک موجود قرار داد و تعهدنامه های مورخ دهم شعبان العظم ، قطعه زمینی جنب حمام حسن خان که چاله حوض و دکانی در آن بود از صاحبان حمام مذبور خریداری می کند و اقدام به احداث بنای حسینیه می نماید و با همت بلند و صرف هزینه بالا و هنگفت آن را آیینه کاری و تزیین می نماید بطوریکه معمرین و نویسندگان ، آن را حسینهای بی نظیر توصیف کرده اند .....(ادامه دارد)

تکیه معاون الملک 
در طاق نماهایی که قوس شبدری دارند تصویر پادشاهان از اولین پادشاه اسطوره ای ایران « کیومرث » تا آخرین پادشاه دوره معاون الملک (مجموعاً 109پادشاه ) جای داده شده اند ، در وسط این طاق نماها طاق نمایی قرار داشته که منبر چراغ بوده و در لچکی آن با دو فرشته بزرگ تزیین شده است ( به طول 8 متر و به عرض 6 متر) کاشی این لچکی اکنون همراه با کاشی های لچکی های دیگر این ضلع در داخل انبار های تکیه  موجود می باشند و به دلیل تغییر معماری، اما جایی برای نصب آنها موجود نمی باشد .
پس از شرح جزییات طاق نماهای ضلع شمالی ، طاق نماهایی را مورد برسی قرار می دهیم که نقش برجسته های ساسانی و هخامنشی را به تصویر کشیده اند .
در کنجکاوی های اولیه محرز شد کاشی های لاجوردی نقش برجسته جابجا نصب شده اند و آنچه سبب راهنمایی نگارندگان شد نوشته های کاشی تصاویر بود بعنوان مثال در هر سه تابلو کاشی های مشابه ای وجود دارند که بر روی آنها جمله « رومیان در مجلس شاهپورذوالکتاب » نوشته شده است ؛ و در جای دیگر تصویر قرار دارد که نوشته کنار آن .....(ادامه دارد)

زینبیه :
مهمترین تغیرات در طبقه فوقانی این بخش صورت پذیرفته است به عنوان نمونه ارتباط ضلع جنوبی با شمالی سابقاً از طریق پلی که در سمت شرق
قرار داشته بر قرار می شده است . اکنون با برداشتن این پل ارتباط قطع شده است . عرض پل به اندازه سکوی قسمت پایینی بوده است .راه ارتباطی غلام گردش ها در ضلع شمالی قطع شده است . دلیل آن مسدود نمودن دهانه ارتباطی غلام گردشها با کتابخانه در مرمت های اخیر جهت جلوگیری از رانش بیشتر گنبد می باشد . با برداشتن پل ارتباطی ضلع شمالی ، ورودی سابق زینبیه از کوچه معاون الملک بلا استفاده است و در آن را مسدود کرده اند که اکنون فضای خالی و بدون کاربری در طبقه فوقانی در سمت شمال شرقی بوجود آورده است که دسترسی به آن دشوار می باشد .
همانند فضاهای دیگر  در این مکان نیز تغییراتی در ترتیب نصب کاشی ها ایجاد شده است که مهمترین آنها  در ضلع جنوبی مشهود است . زیرا در این فضاها که روایت های .....(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب مقاله تکیه معاون الملک

فصل اول : شناخت وضع موجود و سابقۀ تاریخی بنا :
بخش اول : معرفی عمومی مکان قرارگیری
بخش دوم :  نوع بنا
بخش سوم :   موقعیت بنا  
 بخش چهارم : تاریخچه و سیر تحولات تکیه معاون الملک
بخش پنجم :  معرفی کالبد ومعماری  تکیه
بخش ششم : بررسی فرم اصلی بنا

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله تکیه معاون الملک
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد