نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله روزه چیست

اختصاصی از نیک فایل دانلود مقاله روزه چیست دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله روزه چیست


دانلود مقاله روزه چیست

 

مشخصات این فایل
عنوان:  روزه چیست
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 24

این مقاله در مورد روزه چیست می باشد.

 

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله روزه چیست

انواع روزه:
روزه به عبارات مختلف، تقسیمات مختلفى را به خود اختصاص مى‏دهد .
تقسیمات روزه در فقه عبارت است از:
1- روزه واجب، 2 - روزه حرام، 3 - روزه مستحب، 4 - روزه مکروه .
روزه‏ هاى واجب عبارتند از:
1- روزه ماه رمضان، 2 - روزه قضاء ماه رمضان، 3 - روزه کفاره، 4 - روزه قضاى پدر [یا مادر] بر پسر بزرگتر، 5 - روزه‏هاى نذر و عهد، 6 - روزه‏هاى استیجارى .
روزه ‏هاى حرام عبارتند از:
1 - عید فطر (اول شوال)، 2 - عید قربان (دهم ماه ذى الحجة)، 3 - روزه‏هاى ضررى، 4 - روزه‏هاى مستحبى زن و فرزند اگر حق شوهر ...(ادامه دارد)

روزه‏ هاى مستحب:
روزه تمام روزهاى سال، غیر از روزهاى حرام و مکروه که در بالا بیان گشت، مستحب است، ولى بعضى از روزها تاکید بیشترى دارد . که براى توضیح بیشتر به رساله عملیه، به همین بخش مراجعه نمائید .
تقسیم روزه به اعتبار دیگر:
امیرالمؤمنین (ع) مى‏فرمایند:«صیام القلب عن الفکر فى الآثام افضل من صیام البطن عن الطعام‏» (4)
روزه دل از [براى] اندیشه در [ترک] گناهان، بهتر از روزه شکم است از غذا خوردن ...(ادامه دارد)

1- تقویت اراده و ایمان:
على (ع) مى‏فرمایند: «ان افضل ما توسل به المتوسلون الى الله سبحانه الایمان به و برسوله . . .»
همانا بهترین چیز که نزدیکى خواهان به خداى سبحان بدان توسل مى‏جوید، ایمان به خدا و پیامبر، و جهاد در راه خداست، که موجب بلندى کلمه مسلمانى است و یکتا دانستن پروردگار که مقتضاى فطرت انسانى است; و برپا داشتن نماز که آن ستون دین است، و دادن حق مستمندان - زکات - که واجب شرع مبین است . و روزه ماه رمضان که نگهدارنده از عقاب است - و بازدارنده عذاب (9) ایمان به اینکه روزه ماه رمضان ...(ادامه دارد)

3 - استکبار زدایى و استکبار ستیزى:
بنیانگذار استکبار، ابلیس رجیم است، براى درمان بیمارى استکبار، باید به ستیز با آن برخاست و از راه جهاد اصغر و بدنبال آن جهاد اکبر، با آن به مبارزه پرداخت .این جنگ الى یوم القیامة ادامه خواهد داشت و پایان ندارد وصلح و سازش در آن صورت نمى‏گیرد .
حضرت امیر (ع) مى‏فرمایند:«اگر خدا رخصت کبر ورزیدن را به یکى از بندگانش مى‏داد، به یقین منتى را بر پیامبران گزیده و دوستانش مى‏نهاد، لکن خداى سبحان بزرگمنشى را بر آنان ناپسند دید وفروتنى را پسندید . پس پیامبران - از روى فروتنى - گونه‏ هاى خود را بر زمین چسبانیدند ...(ادامه دارد)

 فهرست مطالب مقاله روزه چیست

روزه چیست؟
زمان روزه داری در قرآن کریم چیست؟
چرا سی روز روزه می گیریم ؟
تنفس ، تازه کردن هواست، روزه ، تازه کردن غذاست
یک بحث جالب علمی در مورد روزه
اهمیت
انواع روزه
روزه ‏هاى مستحب
فلسفه روزه
1- تقویت اراده و ایمان
2- خودسازى
3- استکبار زدایى و استکبار ستیزى


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله روزه چیست

مقاله کامل در مورد پیامبر و حاکمیت سیاسی

اختصاصی از نیک فایل مقاله کامل در مورد پیامبر و حاکمیت سیاسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله کامل در مورد پیامبر و حاکمیت سیاسی


مقاله کامل در مورد پیامبر و حاکمیت سیاسی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 20
فهرست و توضیحات:

مقدمه

 

سمت‌گیری اجتماعی فعالیت‌های پیامبر

 

صف‌بندی‌ اصلی، مقدنیّان بی‌بضاعت و متنفذان ثروتمند

 

پیامبر و حاکمیت سیاسی

 

اوضاع اجتماعی

 

نقش هجرت در استقرار حکومت

 

پیمان برادرى، نخستین قانون دولت اسلامى

 

سیاست های مالی پیامبر :

 

 

مقدمه

پیامبر در چه زمانی به رسالت مبعوث شد؟ اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان او چگونه بود؟

خداوند پیامبر را هنگامی فرستاد که پیامبران حضور نداشتند و امتها در خواب غفلت بودند و رشته های درستی و انسانیت از هم گسسته بود.

پس پیامبر به میان خلق آمد در حالیکه کتابهای پیامبران پیشین را تصدیق کرد و با نوری هدایتگر انسانها شد که همه باید از آن اطاعت نمایند و آن نور قران کریم است.(خطبه 158)

خداوند سبحان، محمد را هنگامی مبعوث فرمود که دنیا به مراحل پایانی رسیده نشانه های آخرت نزدیک و رونق آن به تاریکی گراییده و اهل خود را به پاداشته، جای آن ناهموار آماده نیستی و نابودی، زمانش در شرف پایان و نشانه های نابودی آن آشکار، موجودات در آستانه مرگ، حلقه زندگی آن شکسته و اسباب حیات در هم ریخته، پرچمهای دنیا پوسیده و پرده هایش دریده و عمرها به کوتاهی رسیده بود. دراین هنگام خداوند پیامبررا ابلاغ کننده رسالت، افتخار آفرین امت، چونان باران بهاری برای تشنگان حقیقت آن روزگاران، مایه سربلندی مسلمانان و عزت وشرافت یارانش قرار داد.(خطبه 198)

خدا پیامبر اسلام را زمانی فرستاد که مردم در فتنه ها گرفتار شده، رشته ها ی دین پاره شده و ستونهای ایمان و یقین ناپایدار بود. در اصول دین اختلاف داشته و امورمردم پراکنده بود؛ راه رهایی دشوار و پناهگاهی وجود نداشت؛ چراغ هدایت بی نورو کوردلی همگان را فرا گرفته بود.

خدای رحمان معصیت می شد و شیطان یاری می گردید؛ ایمان بدون یاور مانده و ستونهای آن ویران گردیده و نشانه های آن انکار شده، راههای آن ویران و جاده های آن کهنه و فراموش شده بود. مردم جاهلی شیطان را اطاعت می کردند و به راههای او می رفتند و در آبشخور شیطان سیراب می شدند. با دست مردم جاهلیت، نشانه های شیطان آشکار و پرچم او برافراشته گردید. فتنه ها، مردم را لگدمال کرده و با سمهای محکم خود نابودشان کرده و پابرجا ایستاده بود.

اما مردم حیران و سرگردان، بی خبر و فریب خورده، در کنار بهترین خانه و بدترین همسایگان زندگی می کردند. خواب آنها بیداری و سرمه چشم آنها اشک بود؛ در سرزمینی که دانشمند آن لب فرو بسته و جاهل گرامی بود.(خطبه 2)

خدا پیامبر را پس از یک دورران طولانی که دیگر پیامبران نبودند فرستاد؛زمانی که میان طرفداران مذاهب گوناگون نزاع درگرفته و راه اختلاف می پیمودند. پس او را در پی پیامبران فرستاد و وحی را با فرستادن پیامبر ختم فرمود. پس پیامبر با تمام مخالفانی که به حق پشت کردند و از آن منحرف گشتند به مبارزه پرداخت.(خطبه 133)

 


دانلود با لینک مستقیم


مقاله کامل در مورد پیامبر و حاکمیت سیاسی

مقاله کامل در مورد پیامبر و اخلاق

اختصاصی از نیک فایل مقاله کامل در مورد پیامبر و اخلاق دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله کامل در مورد پیامبر و اخلاق


مقاله کامل در مورد پیامبر و اخلاق

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 19
فهرست و توضیحات:

پیامبر و اخلاق

 

اخلاق نیکو

 

آزمایش

 

جایگاه حسن خلق در اسلام

 

الف ـ حسن خلق مؤمنان با یکدیگر

 

ب ـ با مجرمان و منحرفان

 

ج ـ خوش خلقی و پرهیز از چاپلوسی

 

د ـ خوش خلقی و مزاح

 

هـ ـ حسن خلق آری، بی تفاوتی نه!

 

الف ـ آثار دنیوی

 

ب ـ آثار اخروی

 

 پیامبر و اخلاق

پیامبر اکرم مصداق زیبایی اخلاقی در اسلام هستند و برای آنکه بتوان به خوبی و شایستگی ویژگیها و خصوصیات اخلاقی ایشان را الگو قرار داد، باید به شناختی عمیق از آن حضرت نائل شد . محمد عمومی پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در دین اسلام پیامبر اکرم(ص)، به عنوان الگو، درس های خداوند را برای ما که در کتاب قرآن از طرف خداوند فرستاده شده است، بیان کرد و خود نیز معلم این کتاب آسمانی شد، وظیفه ما این است که از پیامبر)ص) سرمشق بگیریم، هر شخصی که حضرت و خصوصیات اخلاقی ایشان را بشناسد خود را از جهت معرفت و اخلاق کامل کرده است. وی افزود: در گام اول از الگو قرار دادن رفتار پیامبر(ص)، در زندگی این امر مستلزم آن است که همه ابعاد وجودی ایشان برای ما قابل درک باشد و هنگامی که عمق وجودی پیامبر اکرم(ص) شناخته شد به طور ناخودآگاه تمام رفتارها شبیه رفتار پیامبر می شود لذا موضوع شناخت ویژگی های اخلاقی پیامبر(ص) بسیار مهم است. محمد عمومی با تأکید بر ضرورت شناخت پیامبر خوش خلقی را یکی از ویژگیهای بارز و ارزشمند آن حضرت عنوان کرد و یادآور شد: در مرحله بعد از شناخت خصوصیات اخلاقی پیامبر(ص)، ابعاد خوش خلقی از نظر مفهومی باید مورد بررسی قرار گیرند تا مصداقهای آن دچار اشتباه نگردند تا بدانیم که آیا تبسم داشتن بر لب خوش خلقی محسوب می شود یا اینکه معنای عمیق تری دارد. وی با اشاره به اینکه درون زیبا، و سیره و باطن نیک داشتن در بروز حسن خلق مؤثر است، تصریح کرد: با توجه به اینکه پیامبر اکرم(ص) درونی زیبا داشتند و بعد از شناخت این مطلب و روشن شدن قضیه، اراده و عزم مهم است هنگامی که شخص اراده و عزم می کند که پیامبر را الگوی خود قرار دهد آنگاه می تواند موفق باشد در واقع تا زمانی که اراده قوی وجود نداشته باشد کسی قادر نیست پیامبر را به عنوان الگو برای خود در نظر داشته باشد. وی گفت: در زمانی که پیامبر اکرم(ص) زندگی می کردند چه بسیار افرادی بودند که ایشان را به طور کامل می شناختند اما به این دلیل که اراده بهره گیری از حضرت را نداشتند هرگز نتوانستند پیرو بوده و در برخی موارد حتی گمراه نیز شدند و همچنین برعکس این قضیه نیز وجود داشت. وی با اشاره به مرحله بعدی از شناخت خوش خلقی پیامبر(ص)، اظهار داشت: مسئله دیگری که در زمینه شناخت بعد خوش خلقی پیامبر الزامی است مسئله استمرار و یک نوع نظارت و در اصل مراقبت از این ویژگی است که در مراحل بالا بدست آمده است بکارگیری و بهره مندی از این صفت نیازمند استمرار و محافظت از آن است. وی با اشاره به آثار بهره مندی از خوش خلقی، یادآور شد: اگر چنانچه قدم به قدم ویژگی خوش خلقی به کار گرفته شد، آثار فراگیر فراوانی در وجود فرد ظاهر می شود که در درونش آرامش ایجاد کرده، به او وسعت وجود بخشیده و وجودش را دریا دل می کند.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله کامل در مورد پیامبر و اخلاق

مقاله کامل در مورد بررسی سطح تحصیلات و خرافات

اختصاصی از نیک فایل مقاله کامل در مورد بررسی سطح تحصیلات و خرافات دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله کامل در مورد بررسی سطح تحصیلات و خرافات


مقاله کامل در مورد بررسی سطح تحصیلات و خرافات

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 114
فهرست و توضیحات:

فصل اول :

 

طرح تحقیق

 

1- 1مقدمه

 

1-2 تعاریف نظری

 

1-3 اهداف پژوهش

 

هدف کلی :

 

اهداف جزئی :

 

1-4 فرضیات پژوهش

 

1-5 روش انجام تحقیق

 

1-6 اهمیت و ضرورت پژوهش

 

1-7 محدودیت های پژوهش

 

1-8 تعاریف اصطلاحات

 

1-9 تاریخچه مطالعاتی :

 

فصل دوم :

 

سابقه تحقیق

 

2-1 مقدمه:

 

2-2  سابقه تحقیق

 

تعریف خرافات:

 

چگونگی ایجاد و رشد خرافات

 

منشا و علت ایجاد خرافات

 

اقسام خرافات

 

رواج خرافات

 

جدایی خرافات از واقعیت

 

سهم خرافات در زندگی

 

عوامل اجتماعی خرافه پرستی

 

خرافات و دین

 

عوامل بیرونی موثر در شیوع خرافات

 

رویکردهای روانشناختی به خرافات

 

 

 1- 1مقدمه

پیرمردی با لباسی مندرس در گوشه ای از میدان نشسته و رمل و اسطر لابی بر زمین گذاشته تا شاید مرد یا زنی بر جوارش بنشیند و او از باز شدن گرة کارشان بگوید و نوید آیندة خوب بدهد . . .

دختر کولی به زور دست زنی را می گیرد تا با نگاه به چهرة زن و سر و وضع ظاهری اش از خیانت شوهرش بگوید یا همسری خوب و مهربان که به زودی با ماشین آخرین مدل از راه می رسد . . .  زن روی مبل نشسته و نگاهی به باقیماندة قهوه داخل فنجان می کند تا هم از گذشته بگوید و هم از آینده . . . آیا به راستی آیندة آدمی در فنجانی قهوه یا با رمل و اسطرلاب رقم می خورد ؟ ! (1) 

بهتر است پژوهش های نظام داری دربارة انواع خرافات گوناگون انجام گیرد تا معلوم شود که آیا خرافات حقایقی در بر دارند یا خیر ؟ فرض کنیم ما پژوهشی را بر عهده گرفته ایم تا معلوم کنیم که جمعة سیزدهم ماه واقعا روز نحسی است یا نه . برای این منظور می توان تعداد تصادف هایی را که در این روز به خصوص در مقایسه با روزهای دیگر اتفاق افتاده ، بررسی کرد . حال اگر به این نتیجه برسیم که تعداد تصادف ها در آن روز نسبت به روزهای دیگر بیشتر است و این فزونی از لحاظ آماری معنادار است بنابراین احتمال نمی رود که نتیجة بدست آمده تنها ناشی از عامل تصادف باشد اغلب مردم ترجیح می

دهند بر احساس خود تکیه کنند و بگویند که این تصادفی بیش نبوده اما در این راه حل ساده به این واقعیت مهم توجه نمی شود که باورها چیزهایی نیستند که فقط درون کاسة سرآدمی قرار داشته باشند ، بلکه بر رفتار اثر می گذارند . حال اگر تعداد در خود توجهی از مردم ایمان راسخ داشته باشند که جمعة سیزدهم ماه روز نحسی است ، همین اعتقاد ممکن است در آن روز به خصوص در رفتار آنها اثر گذارد و آنها با احساس تر ، مضطرب تر و مردد تر سازد . در نتیجه بالا رفتن میزان تصادف ممکن است در واقع از پی آمدهای یک عقیده باشد کما اینکه شواهدی نیز حاکی از آن است که یک چنین زنجیرة علت و معلول در کار است . چنین فرآیندی را ‹‹ پیشگویی کام بخش ›› نامیده اند که در زندگی آدمی چیز چندان نادری هم نیست . به عنوان نمونه هرگاه سرمایه گذاران خارجی معتقد باشند که لیزه در حال سقوط است ، موجودی لیزه خود را می فروشند و این خود سبب می شود که لیزه سقوط کند . وجود فرآیندهای متعددی از اینگونه موجب آشفتگی بسیار در تلاش هایی می شود که برای آزمایش درستی یا نادرستی عقاید خرافی صورت می گیرد ( جاهودا(1) ، براهنی ، 1371 ) .

1-2 تعاریف نظری

- خرافات :  اعتقاد برخی افراد به تأثیر امور ماورای در امور دنیوی بدون مدرک عقلی یا نقل معتبر و علمی و یا اعتقاد به وجود پدیده هایی که عقل و یا نقل معتبر علمی آن را تأیید نمی کند (1) ( قابل ،  1384 ) .

- تحصیلات :  مجموعة راه و روش هایی که شخص برای رشد و تکامل توانایی ها ، نظرات و سایر اشکال رفتارش ، که در جامعه ارزش مثبت دارند در پیش می گیرد که این راهها شامل برنامه های آموزشی است که از طرف مؤسسه استانداردهای بین المللی تعلیم و تربیت به کار رفته است ( شعاری نژاد ، 1377 ) .

1-3 اهداف پژوهش

هدف کلی :

بررسی رابطه بین سطح تحصیلات و میزان اعتقاد به خرافات در جوانان بین 20 تا 35 سالة شهرستان خمین .

اهداف جزئی :

1 . بررسی اعتقاد به خرافات در زنان .

2 . بررسی اعتقاد به خرافات در مردان .

3 . بررسی اعتقاد به خرافات در افراد زیر دیپلم .

4 . بررسی اعتقاد به خرافات در افراد دیپلم و فوق دیپلم .

5 . بررسی اعتقاد به خرافات در افراد لیسانس و بالاتر از لیسانس .

1-4 فرضیات پژوهش

1 . اعتقاد به خرافات در افراد زیر دیپلم بیشتر از افراد دیپلم و فوق دیپلم است .

2 . اعتقاد به خرافات در افراد دیپلم و فوق دیپلم بیشتر از افراد لیسانس و بالاتر از لیسانس است .

3 . اعتقاد به خرافات در افراد زیر دیپلم بیشتر از افراد لیسانس و بالاتر از لیسانس است .

4 . اعتقاد به خرافات در زنان بیشتر از مردان است .

1-5 روش انجام تحقیق

روش تحقیق مجموعه ای از داده ها، اندیشه ها و جستجوهایی است که جستجو را به شناخت حقیقت و پاسخ های مسئله مورد نظر می رساند، کلیه مراحل جمع آوری اطلاعات و چگونگی تجزیه و تحلیل آنها به صورت سیستماتیک و کلاسیک برای رسیدن به هدف معین و روشن، روش علمی تحقیق است.

1-6 اهمیت و ضرورت پژوهش

گاهی مردم در برابر اصرار و پرس و جو به آسانی قبول می کنند که عمل بخصوصی که از آنها سر می زند ( مثلا زدن به تخته ) خرافه ای است که هیچ مبنای عقلی ندارد اما در عین حال این عمل را همچنان ادامه می دهند . این خود ایراد دیگری را مطرح می سازد و آن اینکه قسمت اعظم خرافات جنبة فردی نداشته ، بلکه از طریق اجتماعی به افراد می رسد . این خرافات به همان صورت حاضر و آماده مورد قبول واقع می شوند . بی آنکه مشاهداتی در کار بوده باشد که تازه اشتباهی در آنها راه یابد . این مسأله باید به گونه ای تبیین شود ( جاهودا ، براهنی ، 1371 ) .

اگر بپرسیم که چرا این همه باورهای غلط و چه بسا بی معنا در جادو و دین جا خوش کرده اند یکی از پاسخ های احتمالی این است که وراثت اگرچه به نوع آدمی توانایی مغزی فوق العاده ای می بخشد ولی قادر نیست که از او یک ماشین بی نقص تفکر بسازد خیلی آسان اشتباهاتی رخ می دهد که رفع آنها مستلزم قرن ها پژوهش دقیق علمی است (همان منبع ) .

رواج خرافه گرایی که متأسفانه بعضی عناصر فرهنگی هم آن را تأیید می کند برای جامعه مضر است و باعث می شود مردم به رویا و توهم رو بیاورند . در واقع خرافه و خرافه پرستی جامعه را از کار و کوشش و فعالیت و پیشرفت و توسعه یافتگی به شدت باز می دارد . خرافات از نظر اقتصادی تن پروری و بیهوده گری را گسترش می دهد . از نظر اجتماعی هم موجب ضعف روحیه ، تلاش و کوشش در جامعه می شود و نوعی انفعال را در جامعه تزریق می کند (1) ( قرائی مقدم ، 1385 ) .

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


مقاله کامل در مورد بررسی سطح تحصیلات و خرافات