نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره چگونه یک ربات مسیریاب بسازیم

اختصاصی از نیک فایل دانلود مقاله کامل درباره چگونه یک ربات مسیریاب بسازیم دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 7

 

چگونه یک ربات مسیریاب بسازیم_

الکترونیک

نکته :

• سعی کنید از فیبر های سوراخ دار برای برد اصلی استفاده نکیند به این دلیل که سیم های زیادی استفاده می شود و چنانچه یک سیم قطع شود ربات شما به درستی کار نمی کند

• به این نکته توجه داشته باشید مدار الکترونیکی شما حتما در مقابل نویز مقاوم باشد چون مدار درایور موتور و DCموتور ها نویز شدیدی در مدار ایجاد می کنند 

• چنانچه در طراحی و ساختار مدار و IC  تجربه ندارید بهتر است از برد های آماده یا برد های آموزشی استفاده کنید

 

الکترونیک مدار ربات مسیر یاب از بخش های زیر تشکیل شده است

1- مدار تغذیه

۲- مدار درایور موتور

۳- بخش خروجی ها

۴- میکروکنترلر

۵- مقایسه گرهای آنالوگ

۶- مدار برد سنسور

مدار تغذیه :

این بخش از مدار وظیفه تبدیل ولتاژ ورودی مدار به برق 5 ولت را برعهده دارد برق مدار شما باید 5 ولت باشد به این دلیل که میکرو کنترلر شما و اکثر المان های برد با برق 5 ولت کار می کنند برای این تبدیل ولتاژ بهتر است از رگولاتور۷۸۰۵ استفاده و برای گرفتن نویز مدار یک خازن با ظرفیت بالا(۲۰۰۰uf) و یک خازن با ظرفیت بسیار پایین با مدار موازی کنیم ، بهتر است یک LED با این بخش موازی کنیم تا وضیعت روشن یا خاموش بودن مدار کاملا مشخص باشد

.

در این مدار فقط خازن با ظرفیت پایین با مدار موازی شده که بهتر است یک خازن با ظرفیت بالا بعد از رگولاتور با مدار موازی شود.

۱- مدار درایور موتور

 یکی دیگر از مهمترین بخش های یک ربات بخش درایور موتور است . وظیفه این بخش تأمین ولتاژ و جریان مورد نیاز های موتور است و توسط میکروکنترلر کنترل می شود میکروکنترلر مستقیما نمی تواند برق موتور ها را تأمین کند برای راه اندازی موتور ها از 2 روش استفاده می شود.

• رله

رله ها قطعات الکترو مکانیکی هستند که با وصل کردن برق رله اتصال دو سیم رله متصل می شود و برق به موتور های ما وصل می گردد.

استفاده از رله چند عیب دارد ، سرعت قطع و وصل شدن رله کم است و نمی توان از آن به صورتPWM استفاده کرد ، موتور ها را نمی توانیم به صورت 2 جهته کنترل کنیم یعنی هم به صورت  چپ به راست و هم راست به چپ تنها حسن رله مدار ساده آن و قدرت بالا در جریان دادن و ولتاژ آن است.

 

• ترانزیستور ها یا ICهای درایور موتور

با ترانزیستور ها یا ICهای درایور موتور می توان موتور ها را کنترل کرد بهترین گزینه برای کنترل این موتور ها آی سی L293  یک آمپر و آی سی L298 سه آمپر می باشد که می توان موتور ها را به صورت 2 جهته (Bidirectional) کنترل کرد. 

 چرا باید از موتور ها به صورت 2 جهته استفاده کینم ؟

چنانچه بخواهیم ربات ما مستقیما به جلو حرکت کند کافی است 2 موتور را روشن کنیم و چنانچه بخواهیم ربات به سمت راست بچرخد می توانیم موتور سمت راست را خاموش کنیم و موتور سمت چپ روشن باشد تا ربات به سمت راست گردش داشته باشد. چنانچه بخواهیم ربات به سمت چپ بچرخد می توانیم موتور چپ را خاموش کنیم و موتور سمت راست روشن باشد تا ربات به سمت چپ گردش داشته باشد.

پس چرا موتور ها باید به صورت 2 جهته کنترل شود ؟

چگونه یک ربات مسیریاب بسازیم_

مکانیک

درمکانیک یک ربات مسیر یاب چند بخش وجود دارد مکانیک ربات مسیر یاب جزء ساده ترین مکانیک ها محسوب می شود این مکانیک شامل بخش های زیر است .

1- شاسی (یا بدنه ) که تمام اجزاء روی آن قرار خواهند گرفت

۲- موتور ها

٣- چرخ ها

۴- برد سنسور


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره چگونه یک ربات مسیریاب بسازیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد